• Randomiserad

    Låneförhandling med bank

    Hej! Dags att låneförhandla med banken. 


    Jag har haft samma bank i ca 10 år, Länsförsäkringar.


    Nu är det återigen dags för att förnya lånevillkoren för bolånen. Vad tycker ni är en rimlig ränterabatt? Jag tänker mig rörliga bolån föv. Finns det övrigt som jag ev inte tänkt att förhandla om. Ex försäkringspremie är en sak jag kommer lyfta under mötet. 

    Mitt engagemang i banken är förutom lönekonto:

    - ett antal ISK med totalt sparande om ca 4500 kr per månad som strax passerar miljonen förutsatt att börsen fortsätter uppåt. 

    - Ett pensionssparande (IPS?) som dock står still sedan skatten höjdes för detta sparande. Övergick då till ISK. 

    - Ett antal lån på några miljoner.

    - Aktiedepå på sexsiffrigt belopp. 


    - Försäkringar (Hem, bil, olycks) 

    - Tänker även att jag snart ska börja läneväxla då det verkar förmånligt vid löneläge högre än 51000. 

    Tacksam för råd och tips!

    Glad påsk!

  • Svar på tråden Låneförhandling med bank
  • Studentpappa

    Det biter alltid bäst att ta ut ett amorteringsunderlag, då det är vad som krävs för att byta bank. Då vet dom att du är på väg. Kolla på sbab, stabelo etc. vad du får där och erbjuder de inte minst detsamma så byter du.

    På min bank behöver jag bara ringa telefonbanken och begära ut amorteringsunderlaget, så ringer min bankman upp inom ett par min senare och frågar vad konkurrenten erbjuder och sen får jag ett motbud. Jag fick 4,74% nu sist men du har mer pengar än mig så du bör få bättre.


    Ride it like you stole it
Svar på tråden Låneförhandling med bank