Anonym (S) skrev 2024-03-30 00:24:25 följande:
Det handlar om hur många kalorier man äter och hur många man gör av med. Har du koll på ditt kaloriintag och hur många kalorier du förbrukar på en dag?
Jag har provat gå ner i vikt massa gånger, det enda som funkade var kaloriräkning. Jag rasade i vikt, trots att jag inte tränade och jag fortfarande unnade mig godis. Dock bör man inte äta godis ofta och man bör träna av flera anledningar.
Jag förstår att alla inte vill räkna kalorier men vad jag vill säga är att när jag började räkna kalorier förstod jag varför jag inte gick ner i vikt och vilka livsmedel man bör dra ner på.
*Jag slutade äta mjukt bröd helt och ersatte med knäckebröd, majskakor. Tog bort smöret och gjorde röror (avocadoröra eller tonfiskröra). Smör och mjukt bröd=många kalorier
*Drack vatten till mat och mellan måltider för det känns onödigt att slösa kalorier på mjölk/juice. Dricker man flera deciliter per dag så blir der många kalorier.
*Slutade köpa köttfärs pga hög fetthalt som ökade kalorimängden, började göra egen kättfärs. Minskar kaloriantalet drastiskt.
*Ha i mycket rotfrukter, grönsaker, passerad tomat i maten.
*Ät det fettsnålaste alternativen från mejerikylen. Kan skilja mycket på kalorierna i standardprudukterna om man jämför med mini/lätta.
Min mamma sa en gång till mig "jag förstår inte varför jag inte går ner i vikt jag äter som en myra" Då sa jag att jag förstår, hon har vispgrädde i nästan all mat, hon äter flera smörgåsar med mycket bregott och ost, dricker nog ett paket mjölk ensam på en dag, några glas juice. Ja då bär det iväg fort.
så mitt tips till dig är att faktiskt fundera på hur många kalorier din kropp bränner och vad du gör av med för att sedan bli mer medveten om vad du äter.
Kan tillägga att efter 2 år med kaloriräkning har min mage svårt för mat med högre fetthalt. Så tex friterat kan jag glömma.
Har du hypotyreos??!!
Om inte så är det inte lönt att komma med dina tips.
Hypotyreos är en mycket komplex sjukdom som behöver vara rätt inställd på medicineringen vilket kan ta år, ibland hjälper inte ens enbart Levaxin.
Tycker man ska vara väldigt försiktig med tips om man inte har sjukdomen själv.
Jag kämpade i 10 år med alla möjliga sätt, när jag fick rätt hjälp gick jag ner alla 18 kg som sjukdomen gav mig.
Det handlar om att få HORMONER och metabolismen i balans.
Med läkemedel, med livsstilsomställning,utesluta viss kost pga att de triggar sköldkörteln. mår man bättre.
Hård träning kan tvärtom göra att sköldkörteln reagerar precis tvärtom pga den höga stressen när kroppen går på lågvarv.