• Anonym (H)

Går inte ner i vikt, blir galen!

Jag behöver inga råd om diet och träning, jag är väl insatt i hur det fungerar och följer det. Nu är det säkert någon som kommer att skriva att det bara är att göra si och så men tro mig, jag VET. 

Vi lägger den diskussionen åt sidan för det jag vill veta är om det finns andra fysiska faktorer som påverkar mina möjligheter att gå ner i vikt som jag missar. 

Jag är över 50 så åldern försvårar ju och jag har Hypotyreos och får Levaxin. Den borde vara rätt inställd. 

Vad kan det vara mer? 

Snälla undvik inlägg av typen att jag ljuger för mig själv eller gör fel för det är inte så. Jag har dietist och PT. 

Kommer ni på något annat, vad som helst som jag kanske inte har tänkt på så skriv gärna! 

• Svar på tråden Går inte ner i vikt, blir galen!
  • Anonym (John Blund)

Sömn? Får du tillräckligt med sömn av god kvalitet?

• Anonym (Oxå50)

Hur många kalorier om dagen äter du och hur mkt rör du dig?
    det är mycket svårare och gå ner i klimakteriet, och ibland måste man dra ner mycket mer än man tror för att tappa några hekto i veckan.

• Anonym (H)
    Anonym (John Blund) skrev 2024-03-29 23:39:33 följande:

Sömn? Får du tillräckligt med sömn av god kvalitet?

Oftast runt 7 timmar när jag jobbar, mer på helgerna men jag har sömnproblem och tar Propavan nästan varje kväll. 
  • Anonym (Selma)

Jag vet exakt vad du pratar om då jag själv har hypotyreos sedan 17 år tillbaka.
    Jag provade allt för att må bättre och gå ner i vikt, men helt hopplöst!
    Jag är en gammal gymnast så jag vet vad jag talar om och vet mycket om bra kost mm.

Jag gjorde en stor livsstilsförändring som hjälpte mig massor!
    Hå in på FB och sök upp Eva Renner fd Övferström( du kan även googla henne) hon har massor med tips och erfarenheter kring hypotyreos.
    Hon har ett kost häfte till en väldigt billig penning som du kan beställa av henne, den innehåller allt om hennes sjukdom och tillfrisknad!

Ge inte upp, kolla upp henne! 

• Anonym (Selma)

Vill bara tillägga att de som kommer med tips om kalorier in och kalorier ut INTE VET ETT DUGG vad det innebär att ha hypotyreos!

Det handlar enbart om att hormonerna är i kaos dvs i total obalans och mycket mer!
    Ts. Vi har ofta flertalet näringsbrister också pga sjukdomen och det tar Eva Renner upp om i sitt häfte, vi är också mer känsliga av vissa livsmedel som stör vår ämnesomsättning.
    Vi behöver också flertalet vitaminer och mineraler då vi med denna sjukdom får brister på dem.
    Allt hör ihop!

• Aniiee

PCOS?

dålig tarmflora?

Andra mediciner som påverkar?

It is the season of the spirit, the message, if we hear it, is "make it last all year"
  • Anonym (S)

Det handlar om hur många kalorier man äter och hur många man gör av med. Har du koll på ditt kaloriintag och hur många kalorier du förbrukar på en dag? 

Jag har provat gå ner i vikt massa gånger, det enda som funkade var kaloriräkning. Jag rasade i vikt, trots att jag inte tränade och jag fortfarande unnade mig godis. Dock bör man inte äta godis ofta och man bör träna av flera anledningar. 

Jag förstår att alla inte vill räkna kalorier men vad jag vill säga är att när jag började räkna kalorier förstod jag varför jag inte gick ner i vikt och vilka livsmedel man bör dra ner på.

*Jag slutade äta mjukt bröd helt och ersatte med knäckebröd, majskakor. Tog bort smöret och gjorde röror (avocadoröra eller tonfiskröra). Smör och mjukt bröd=många kalorier 
    *Drack vatten till mat och mellan måltider för det känns onödigt att slösa kalorier på mjölk/juice. Dricker man flera deciliter per dag så blir der många kalorier. 
    *Slutade köpa köttfärs pga hög fetthalt som ökade kalorimängden, började göra egen kättfärs. Minskar kaloriantalet drastiskt. 
    *Ha i mycket rotfrukter, grönsaker, passerad tomat i maten.
    *Ät det fettsnålaste alternativen från mejerikylen. Kan skilja mycket på kalorierna i standardprudukterna om man jämför med mini/lätta. 

Min mamma sa en gång till mig "jag förstår inte varför jag inte går ner i vikt jag äter som en myra" Då sa jag att jag förstår, hon har vispgrädde i nästan all mat, hon äter flera smörgåsar med mycket bregott och ost, dricker nog ett paket mjölk ensam på en dag, några glas juice. Ja då bär det iväg fort. 

så mitt tips till dig är att faktiskt fundera på hur många kalorier din kropp bränner och vad du gör av med för att sedan bli mer medveten om vad du äter. 

Kan tillägga att efter 2 år med kaloriräkning har min mage svårt för mat med högre fetthalt. Så tex friterat kan jag glömma. 

• Anonym (Selma)
    Anonym (S) skrev 2024-03-30 00:24:25 följande:

Det handlar om hur många kalorier man äter och hur många man gör av med. Har du koll på ditt kaloriintag och hur många kalorier du förbrukar på en dag? 

Jag har provat gå ner i vikt massa gånger, det enda som funkade var kaloriräkning. Jag rasade i vikt, trots att jag inte tränade och jag fortfarande unnade mig godis. Dock bör man inte äta godis ofta och man bör träna av flera anledningar. 

Jag förstår att alla inte vill räkna kalorier men vad jag vill säga är att när jag började räkna kalorier förstod jag varför jag inte gick ner i vikt och vilka livsmedel man bör dra ner på.

*Jag slutade äta mjukt bröd helt och ersatte med knäckebröd, majskakor. Tog bort smöret och gjorde röror (avocadoröra eller tonfiskröra). Smör och mjukt bröd=många kalorier 
    *Drack vatten till mat och mellan måltider för det känns onödigt att slösa kalorier på mjölk/juice. Dricker man flera deciliter per dag så blir der många kalorier. 
    *Slutade köpa köttfärs pga hög fetthalt som ökade kalorimängden, började göra egen kättfärs. Minskar kaloriantalet drastiskt. 
    *Ha i mycket rotfrukter, grönsaker, passerad tomat i maten.
    *Ät det fettsnålaste alternativen från mejerikylen. Kan skilja mycket på kalorierna i standardprudukterna om man jämför med mini/lätta. 

Min mamma sa en gång till mig "jag förstår inte varför jag inte går ner i vikt jag äter som en myra" Då sa jag att jag förstår, hon har vispgrädde i nästan all mat, hon äter flera smörgåsar med mycket bregott och ost, dricker nog ett paket mjölk ensam på en dag, några glas juice. Ja då bär det iväg fort. 

så mitt tips till dig är att faktiskt fundera på hur många kalorier din kropp bränner och vad du gör av med för att sedan bli mer medveten om vad du äter. 

Kan tillägga att efter 2 år med kaloriräkning har min mage svårt för mat med högre fetthalt. Så tex friterat kan jag glömma. 

Har du hypotyreos??!!
    Om inte så är det inte lönt att komma med dina tips.
    Hypotyreos är en mycket komplex sjukdom som behöver vara rätt inställd på medicineringen vilket kan ta år, ibland hjälper inte ens enbart Levaxin.
    Tycker man ska vara väldigt försiktig med tips om man inte har sjukdomen själv.
    Jag kämpade i 10 år med alla möjliga sätt, när jag fick rätt hjälp gick jag ner alla 18 kg som sjukdomen gav mig.
    Det handlar om att få HORMONER och metabolismen i balans.
    Med läkemedel, med livsstilsomställning,utesluta viss kost pga att de triggar sköldkörteln. mår man bättre.
    Hård träning kan tvärtom göra att sköldkörteln reagerar precis tvärtom pga den höga stressen när kroppen går på lågvarv.
  • Anonym (H)
    Anonym (Selma) skrev 2024-03-29 23:52:06 följande:

Jag vet exakt vad du pratar om då jag själv har hypotyreos sedan 17 år tillbaka.
    Jag provade allt för att må bättre och gå ner i vikt, men helt hopplöst!
    Jag är en gammal gymnast så jag vet vad jag talar om och vet mycket om bra kost mm.

Jag gjorde en stor livsstilsförändring som hjälpte mig massor!
    Hå in på FB och sök upp Eva Renner fd Övferström( du kan även googla henne) hon har massor med tips och erfarenheter kring hypotyreos.
    Hon har ett kost häfte till en väldigt billig penning som du kan beställa av henne, den innehåller allt om hennes sjukdom och tillfrisknad!

Ge inte upp, kolla upp henne! 

Tack så mycket för svar!
    Det ska jag kolla upp. Jag lutar också åt att det är den förbaskade Hypotyreosen. Det tog lång tid innan jag ens fick hjälp och sedan har det varit flera vändor med Levaxin-dosen. 

Jag har B12-brist som jag får injektioner för och jag tror att det är kopplat till min Hypotyreos. 

Min läkare har inte ens nämnt lämplig diet vid Hypotyreos utan man får medicin och sedan är det tack och hej. 

Det kan inte bara bero på åldern i mitt fall. Jag har ju märkt att det blir svårare att gå ner ju mer mitt TSH stiger. 

Tack igen för tips! 

• Anonym (H)
    Anonym (Selma) skrev 2024-03-30 00:45:42 följande:
    Har du hypotyreos??!!
    Om inte så är det inte lönt att komma med dina tips.
    Hypotyreos är en mycket komplex sjukdom som behöver vara rätt inställd på medicineringen vilket kan ta år, ibland hjälper inte ens enbart Levaxin.
    Tycker man ska vara väldigt försiktig med tips om man inte har sjukdomen själv.
    Jag kämpade i 10 år med alla möjliga sätt, när jag fick rätt hjälp gick jag ner alla 18 kg som sjukdomen gav mig.
    Det handlar om att få HORMONER och metabolismen i balans.
    Med läkemedel, med livsstilsomställning,utesluta viss kost pga att de triggar sköldkörteln. mår man bättre.
    Hård träning kan tvärtom göra att sköldkörteln reagerar precis tvärtom pga den höga stressen när kroppen går på lågvarv.

Intressant det där med träningen. Jag har kört rätt hårt på gymmet i perioder men det händer ingenting. Jag går kanske ner 3-4 kilo men sedan tar det stopp. 

Svar på tråden Går inte ner i vikt, blir galen!