• Anonym (???)

Gastric bypass-folk och missnöje

Har råkat komma över en del konton på instagram med folk som genomfört gastric bypass operationer. 

De lägger upp bilder på sitt resultat och är väldigt fokuserade på att nå en viss målvikt. 

När jag ser deras efterbilder så tycker jag mig se en helt normal kropp. Kropparna är rätt lika min som har en vikt som ger mig ett rimligt BMI. Men ändå är dessa personer inte nöjda. Kommer de någonsin att bli nöjda eller kommer livet vara en ständig resa(viktresa) mot ett mål som inte finns? 

Kontona kretsar också väldigt mycket kring att kunna äta godsaker i alternativa former. Det ska fortfarande intas mat som vanligt. Hur ska man då nå sin målvikt? 

Kan erkänna att jag blir lite provocerad av att se deras missnöje över en kropp som inte är helt ovanlig att se. Livet sätter ju sina spår som lämnar minnen på kroppen. Kan vi inte bara acceptera detta och sluta mata ideal som är helt omöjliga att uppnå? 

• Svar på tråden Gastric bypass-folk och missnöje
  • Tobben

Det är ingen slump att de som genomfört gbp är överrepresenterade hos psykiatrin.
    Gbp borde upphöra. Åtminstone borde inte så stora mängder skattepengar gå till sådan kirurgi.

• Anonym (Man)

Tror det sitter mentalt. Själv har jag gått ner strax över 20 kilo, dock ej genom GB. Jag ligger nu på en normal BMI, och vet någonstans innerst inne att jag borde vara nöjd. Jag drar mig dock fortfarande för att visa kroppen utan kläder (ex på stranden) och jämför mig ofta med bilder på vackra män. Framförallt är jag missnöjd med att det hänger lite skinn från min mage.

Summa summarum, det är svårt att bli nöjd om man haft problem med ens kropp från första början. Det ska mer förändring till än det fysiska.

• Anonym (Oliven)

Jag fattar inte att man ens gör den operatione. Det är ju samma som att äta mindre. Varför kan man inte kontrollera sitt matintag utan en operation? 

nä hellre psykisk vård d kanske

• Anonym (Korkat så inåt....)
    Anonym (Oliven) skrev 2024-03-31 13:29:31 följande:

Jag fattar inte att man ens gör den operatione. Det är ju samma som att äta mindre. Varför kan man inte kontrollera sitt matintag utan en operation? 

Du förstår inte varför en del inte kan kontrollera sig? På riktigt?? Du har aldrig hört talas om missbruk och beroende? Kanske dags att för förkovra dig lite?
  • Anonym (V)

För att det många gånger inte sitter i hur kroppen ser ut utan det sitter i huvudet, ens självkänsla och egenvärde.

Nu har jag aldrig gjort en GBP men jag tampades med dålig självkänsla under större delen av mitt liv och trots att jag styrketränade 6 dagar i veckan och var under min målvikt så såg jag inte mitt egna värde. Det var inte vikten och kroppen som var det egentliga problemet utan att jag helt enkelt inte såg hur fin jag var i vilken form jag än var i. Nu när jag tittar tillbaka på bilder så blir jag chockad över att jag inte såg hur vältränad och smal jag var, för det var jag. Men då, då såg jag inte det för det var inte det som var det egentliga problemet. Jag ansåg att jag var ful, i vilken form jag än var. 

Det krävdes år av att jobba med mig själv och acceptera att jag duger som jag är, i vilken form jag än är. Nu gillar jag och träna och tycker jag är snygg i en vältränad kropp men jag anser inte att jag är ful och mindre värd nu när jag, efter två graviditeter, inte ser ut som innan och har svårt att bli av med allt hull. Jag duger som jag är. 

Jag hade önskat att det fanns större psykiskt stöd för folk som gör GBP. Att det skulle vara ett kriterium för att få utföra en GBP, att man även måste ha kontakt med en psykolog efteråt.

• Anonym (M)
    Anonym (Oliven) skrev 2024-03-31 13:29:31 följande:

Nej, det är inte samma sak. Operationen ändrar även sammansättningen av vissa celler i magsäcken och hormoner.

Däremot tror jag få som genomgår GBP har realistiska förväntningar.
    Man kan bli av med diabetes. De flesta går ner ca 20% i vikt och kanske orkar knyta skorna och leka med sina barn, men man går oftast inte ner till normalt BMI.
    Därtill är ofta ätbeteendet ett psykiskt besvär ( inte alltid) och det går inte över av en operation. Ibland ersätts det av annat problem, tex alkoholism.

Det är också så att operationen ger biverkningar. Vissa drabbas av kroniska smärtor. Många får bukbesvär som förstoppning, uppblåst buk/ökade gaser, sura uppstötningar, diarré mm.

Operationen borde kanske finnas kvar för vissa, men man borde sålla bort många fler som inte skall göra detta.
  • Anonym (Oliven)
    Anonym (Korkat så inåt....) skrev 2024-03-31 13:33:10 följande:
    Du förstår inte varför en del inte kan kontrollera sig? På riktigt?? Du har aldrig hört talas om missbruk och beroende? Kanske dags att för förkovra dig lite?
    Man kan jobba bort missbruk o beroende utan operationer 
  • Anonym (f)
    Anonym (Man) skrev 2024-03-31 13:16:30 följande:

Tror det sitter mentalt. Själv har jag gått ner strax över 20 kilo, dock ej genom GB. Jag ligger nu på en normal BMI, och vet någonstans innerst inne att jag borde vara nöjd. Jag drar mig dock fortfarande för att visa kroppen utan kläder (ex på stranden) och jämför mig ofta med bilder på vackra män. Framförallt är jag missnöjd med att det hänger lite skinn från min mage.

Summa summarum, det är svårt att bli nöjd om man haft problem med ens kropp från första början. Det ska mer förändring till än det fysiska.

Ska du inte ta bort huden då?

Jag har samma problem, men inte pga övervikt, blev så vid graviditet. Har precis bokat tid för operation, tyvärr får jag själv bekosta den.
  • Anonym (Man)
    Anonym (f) skrev 2024-03-31 16:28:48 följande:
    Ska du inte ta bort huden då?

Jag har samma problem, men inte pga övervikt, blev så vid graviditet. Har precis bokat tid för operation, tyvärr får jag själv bekosta den.
    Det är nog inte tillräckligt mycket för att motivera en operation. I så fall hade jag precis som du fått bekosta den själva, och det har jag inte pengar till.
Svar på tråden Gastric bypass-folk och missnöje