• Anonym (markus31)

Minska/Ta kål på sexlust

Jag skulle vilja ta bort, eller åtminstone minska min sexlust. Är trött på att sukta efter något jag aldrig kommer uppleva igen. Någon som har några tips på hur man kan ta bort eller minska sexlusten? Kastration är ju tyvärr inget alternativ.

• Svar på tråden Minska/Ta kål på sexlust
  • Fjäril kär

Skaffa dig ett aktivt och upptaget liv så kommer din lust att minska rejält för att det finns viktigare saker att lägga energi på. 

• Anonym (markus31)
    Fjäril kär skrev 2024-03-31 17:28:40 följande:

Skaffa dig ett aktivt och upptaget liv så kommer din lust att minska rejält för att det finns viktigare saker att lägga energi på. 

Tack, jag har testat det till viss del. Springer en hel del vilket har hjälpt lite. Tyvärr kommer den där lusten smygandes ändå. Får kanske hitta fler saker att göra.
  • Anonym (...)

Ser inte vad problemet är riktigt.
    Bara för att du (kanske) aldrig mer kommer ha sex med någon annan behöver du ju inte sluta ha en sexdrift.

Är själv oskuld, men det finns liksom annat att tänka på och lägga energi på i livet. Ibland saknar jag att ha en partner, men det är ingenting jag tänker på varje dag, långt i från.
    Gör något annat.

• Anonym (markus31)
    Anonym (...) skrev 2024-03-31 17:42:58 följande:

Ser inte vad problemet är riktigt.
    Bara för att du (kanske) aldrig mer kommer ha sex med någon annan behöver du ju inte sluta ha en sexdrift.

Är själv oskuld, men det finns liksom annat att tänka på och lägga energi på i livet. Ibland saknar jag att ha en partner, men det är ingenting jag tänker på varje dag, långt i från.
    Gör något annat.

Okej, skönt att det inte är ett problem för dig. Det är dock ett problem för mig då jag mår dåligt när jag blir sexuellt upphetsad, det är just då jag känner att något saknas.

Sexdriften är helt onödig för mig och fyller ingen funktion mer än att få mig att må sämre. Därför vill jag få bort den.
  • Fjäril kär
    Anonym (markus31) skrev 2024-03-31 17:35:00 följande:
    Tack, jag har testat det till viss del. Springer en hel del vilket har hjälpt lite. Tyvärr kommer den där lusten smygandes ändå. Får kanske hitta fler saker att göra.
    Att hålla sig sysselsatt handlar väl mer om att hålla hjärnan igång med olika saker som engagerar dig  så att du får hålla dig upptagen på den fronten. Löpning tar väl mest bort frustration

.Sexlust är för övrigt en el av basic behov som att tex känna hunger. Du kommer ju alltid ha ett visst behov som kan avhjälpas av onani tex. Vilket inte är fel utan sunt. 

Att försöka få bort lusten helt med ingrepp, medicin eller annat är är ju en form av desperation och självskadebeteende som inte är hållbart. Det kommer tvärtom bara öka ditt dåliga mående och du kommer aldrig ifrån orsaken till måendet.  

Försök ta kontakt med en kurator kanske?
  • Anonym (markus31)
    Fjäril kär skrev 2024-03-31 17:50:43 följande:
    Att hålla sig sysselsatt handlar väl mer om att hålla hjärnan igång med olika saker som engagerar dig  så att du får hålla dig upptagen på den fronten. Löpning tar väl mest bort frustration

.Sexlust är för övrigt en el av basic behov som att tex känna hunger. Du kommer ju alltid ha ett visst behov som kan avhjälpas av onani tex. Vilket inte är fel utan sunt. 

Att försöka få bort lusten helt med ingrepp, medicin eller annat är är ju en form av desperation och självskadebeteende som inte är hållbart. Det kommer tvärtom bara öka ditt dåliga mående och du kommer aldrig ifrån orsaken till måendet.  

Försök ta kontakt med en kurator kanske?
    Det känns som man kan göra så mycket med en människa, men detta ska man bara acceptera. Mycket möjligt att det du säger är sant. Det känns bara så hopplöst. Finns ju asexuella människor, men antar att det är något man föds till.

Jag har provat olika terapeuter, men har dessvärre inte upplevt att de hjälpt, känns som att de inte tar det på allvar.

Tack ändå för att du försöker komma med tips.
  • Fjäril kär
    Anonym (markus31) skrev 2024-03-31 17:54:39 följande:
    Det känns som man kan göra så mycket med en människa, men detta ska man bara acceptera. Mycket möjligt att det du säger är sant. Det känns bara så hopplöst. Finns ju asexuella människor, men antar att det är något man föds till.

Jag har provat olika terapeuter, men har dessvärre inte upplevt att de hjälpt, känns som att de inte tar det på allvar.

Jag tror att en kontakt med kurator behöver fokusera på det huvudsakliga problemet och inte sexlusten. Det är inte lusten som är ditt problem utan det det du beskriver i din trådstart. Dvs bristen på en partner och smärtan det orsakar. Du bär på en sorg och besvikelse och det är den du behöver hjälp med. Inte ta bort din lust. 
  • Anonym (Vimlet på Hötorget)
    Anonym (markus31) skrev 2024-03-31 17:54:39 följande:

Vad menar du? Du kan ju alltid onanera? Det är ganska absurt att du tycker att inte få ha sex med en annan människa är oacceptabelt?

Om du inte själv tar ansvar för att det bara ligger på dig så kommer ingen terapeut hjälpa.
  • Anonym (...)
    Anonym (Vimlet på Hötorget) skrev 2024-03-31 19:09:10 följande:
    Vad menar du? Du kan ju alltid onanera? Det är ganska absurt att du tycker att inte få ha sex med en annan människa är oacceptabelt?

Om du inte själv tar ansvar för att det bara ligger på dig så kommer ingen terapeut hjälpa.
    Precis.
    "Ska acceptera?" Det ligger ju liksom i sakens natur att man blir utan om man inte hittar någon att ha sex med som vill det.

Själv längtar jag också mycket efter närhet, men jag vet att det inte är någon annans "fel", på något sätt alls. Det är bara i sakens natur att vissa har svårare för att hitta partner. 
  • Anonym (Des)

Jag har precis som du ts haft tankar om det här, länge. Jag har haft långt gångna planer på att försöka få mig en medicin som sänker sexlusten (typ medicin mot depression ska fungera bra tydligen) men problemet som jag kommer fram till i slutändan är dom eventuella förändringar i mående och personlighet som jag verkligen inte vill ge min familj den stora äran att behöva handskas med..

Att sysselsätta sig hjälper bara så mycket. Onani likaså.

Men det som fungerar bäst, enligt mig, är att faktiskt köra på dom två sakerna. Sysselsätt dig mycket, gärna med saker som kräver koncentration och tankekraft även när du inte håller på med just det, typ om du skaffar en hobby att renovera cyklar eller vad som helst så ska du gärna tycka att det är så roligt att du tänker på det även när du inte håller på med det, eller varför inte utveckla dig mer inom jobbet? Nytta med nöje så att säga.

Detta, i kombination med skapligt regelbunden onani gör att man minskar sin lust en hel del. Om man väntar för länge mellan onanitillfällena så kommer lusten att öka, det gäller att hamna på en sån nivå att man håller undan känslorna bara, men man ska samtidigt inte få det att kännas som ett absolut måste, för då kan det bli så att man gärna skjuter på det, och då kommer lusten komma tillbaka mer och kraftigt.

Lycka till ts, jag hoppas att du finner något som gör det lättare för dig, och du är inte ensam i dina tankar.

Svar på tråden Minska/Ta kål på sexlust