Flytta till Jönköping, Röstånga eller Österlen med barn?
Hej! Jag visste inte i vilken del jag skulle lägga denna tråd, ny medlem här. Jag vill gärna ha erfarenheter av att ha flyttat med barn till Simrishamns kommun, till Röstånga eller till Jönköping med barn. Hur upplevde ni det gick att ?komma in i samhället?, var flyttade ni ifrån, trivs ni med skolor, nya vänner? Osv.
Jag bor med min man i en medelstor skånsk stad som ingen av oss kommer ifrån, vi flyttade hit pga hans arbete medans jag studerat som småbarnsmamma. Det har inte varit lätt att komma in i någon gemenskap här men har ändå fått vänner (efter flera år) och min äldste son har många vänner. Nu när jag blir klar med min kandidat söker jag arbete här där vi bor, men även i min hemstad Jönköping, i Simrishamn som jag bott en period i utan barn som vuxen (och älskar) och även i Röstånga med omnejd för att vi älskar Söderåsen och Röstånga helt enkelt.
Jag kommer ju från Jönköping så har en vän kvar där (andra har flyttat eller så har vi inte haft kontakt sedan högstadiet, jag flyttade mitt i gymnasiet) och en del familj vilket hade varit så trevligt! Vi har ingen familj i staden vi bor nu, min man och jag, vilket känns tomt. Men jag är 40 nu och har inte bott i Jkpg sen jag var 16 år så undrar givetvis hur det är nuförtiden att flytta dit som barnfamilj.
Ni som flyttat dit, hur har det gått att få nya vänner och känna sig hemma? Vad är era erfarenheter av skolor och aktiviteter för barn?
Undrar samma sak när det gäller Simrishamn. Jag hade mycket, mycket lättare att få nya vänner i Malmö än i Simrishamn som vuxen, men jag älskar verkligen landskapet och hela stämningen, plus att min mamma bor där, så vi har familj även där. Men erfarenheter av att vara nyinflyttade ?utbölingar?? :) Skolor?
Och samma funderingar med vackra Röstånga. Hoppas någon med erfarenhet vill dela med sig :)