• Earlymorningrain

Flytta till Jönköping, Röstånga eller Österlen med barn?

Hej! Jag visste inte i vilken del jag skulle lägga denna tråd, ny medlem här. Jag vill gärna ha erfarenheter av att ha flyttat med barn till Simrishamns kommun, till Röstånga eller till Jönköping med barn. Hur upplevde ni det gick att ?komma in i samhället?, var flyttade ni ifrån, trivs ni med skolor, nya vänner? Osv. 

Jag bor med min man i en medelstor skånsk stad som ingen av oss kommer ifrån, vi flyttade hit pga hans arbete medans jag studerat som småbarnsmamma. Det har inte varit lätt att komma in i någon gemenskap här men har ändå fått vänner (efter flera år) och min äldste son har många vänner. Nu när jag blir klar med min kandidat söker jag arbete här där vi bor, men även i min hemstad Jönköping, i Simrishamn som jag bott en period i utan barn som vuxen (och älskar) och även i Röstånga med omnejd för att vi älskar Söderåsen och Röstånga helt enkelt. 
    Jag kommer ju från Jönköping så har en vän kvar där (andra har flyttat eller så har vi inte haft kontakt sedan högstadiet, jag flyttade mitt i gymnasiet) och en del familj vilket hade varit så trevligt! Vi har ingen familj i staden vi bor nu, min man och jag, vilket känns tomt. Men jag är 40 nu och har inte bott i Jkpg sen jag var 16 år så undrar givetvis hur det är nuförtiden att flytta dit som barnfamilj. 
    Ni som flyttat dit, hur har det gått att få nya vänner och känna sig hemma? Vad är era erfarenheter av skolor och aktiviteter för barn?

Undrar samma sak när det gäller Simrishamn. Jag hade mycket, mycket lättare att få nya vänner i Malmö än i Simrishamn som vuxen, men jag älskar verkligen landskapet och hela stämningen, plus att min mamma bor där, så vi har familj även där. Men erfarenheter av att vara nyinflyttade ?utbölingar?? :) Skolor? 

Och samma funderingar med vackra Röstånga. Hoppas någon med erfarenhet vill dela med sig :)

• Svar på tråden Flytta till Jönköping, Röstånga eller Österlen med barn?
  • Earlymorningrain
    Anonym (Flytta) skrev 2024-04-03 01:16:52 följande:
    Hej! Det är fantastiskt att du överväger olika platser för en eventuell flytt. Att byta miljö och skapa nya erfarenheter kan vara både spännande och utmanande. Låt mig dela några insikter om de platser du nämner:
    Simrishamn
    Simrishamn är en charmig kuststad i Skåne med en rik historia och vacker natur. Här är några aspekter att tänka på:
    1. Landskapet och Stämningen: Du nämner att du älskar landskapet och stämningen i Simrishamn. Det är en plats som lockar med sina pittoreska gator, hamnen och närheten till havet. Att ha familj där kan också ge en känsla av samhörighet.
    2. Social Integration: Som nyinflyttad kan det vara utmanande att komma in i gemenskapen. Simrishamns kommun har Familjeteamet som erbjuder råd och stödsamtal till barn och ungdomar samt deras familjer. Det kan vara ett bra ställe att vända sig till för att få stöd och knyta kontakter.
    3. Skolor och Aktiviteter: Utforska skolorna i området och ta reda på deras rykte, pedagogik och extra aktiviteter. Simrishamn har säkert flera fritidsaktiviteter för barn, inklusive sport, kultur och naturupplevelser.
    Jönköping
    Jönköping är en stad med en stark gemenskap och många möjligheter. Här är några överväganden:
    1. Familj och Vänner: Att ha en vän och familj i Jönköping är en stor fördel. Det ger dig en trygg bas och möjlighet att åter ansluta med gamla bekanta.
    2. Skolor och Livskvalitet: Jönköping har flera bra skolor och ett brett utbud av aktiviteter för barn. Staden rankas ofta högt när det gäller livskvalitet och arbetsmöjligheter.
    Röstånga och Söderåsen
    Röstånga är omgiven av den vackra Söderåsen och erbjuder en lugn och naturnära livsstil. Här är några tankar:
    1. Naturupplevelser: Om du älskar naturen kommer Röstånga att vara en dröm. Söderåsen erbjuder fantastiska vandringsleder och natursköna platser.
    2. Gemenskap: Eftersom Röstånga är mindre kan det vara lättare att komma in i samhället. Lokala evenemang och föreningar kan vara bra sätt att träffa människor.
    Sammanfattningsvis, oavsett vilken plats du väljer, ta dig tid att utforska området, prata med lokalbefolkningen och se vad som passar dig och din familj bäst. Lycka till med ditt beslut!
    Tack, äntligen ett svar ;D. Hoppas dock att någon med egen erfarenhet av att flytta till dessa platser vill svara. 
    Vi bor i ett barnvänligt område nu men jag saknar att bo på en vacker plats där det är lätt att bara gå ut och ta en långpromenad i fina omgivningar, som i Simrishamn och Jönköping. Och vi åker till Röstånga ibland just för att det är så fint där. Jag saknar som sagt att ha någon från familjen nära vilket jag har både i Simrishamn och Jönköping. Så jag och min man hade trivts på alla tre platser om det bara gällde oss men jag undrar hur det är att flytta som barnfamilj. Är det svårt att komma in i gemenskapen i Simrishamn? Har Jönköping blivit mer otryggt sedan jag bodde där? 
Svar på tråden Flytta till Jönköping, Röstånga eller Österlen med barn?