• Anonym (Yngve Stoor)

    Svensk man med importerad fru. Ärligt, säg vad ni trycker.

    Vad tänker ni generellt om det?

    Han kan inte få ngn annan?
    Vad kul att de träffat varandra!
    Är det där kärlek?
    Perfekt matchning!
    Tänk om han utnyttjar henne.
    Tänk om hon utnyttjar honom.
    Som vilket annat par som helst

    Eller vad?

  • Svar på tråden Svensk man med importerad fru. Ärligt, säg vad ni trycker.
  • Core

    Eftersom du nämner importerad ser jag en tragisk småfet gubbe med rödsprängd näsa, och en 20 yngre asiatisk fru med något bittert över sig, framför mig. Vad tänker jag om det? Patetiskt främst, jag ser på mannen som en sopa, betaman utan några som helst intressanta personliga drag. En själlös fettklump. Men jag skiter i det, utöver mina fördomar har jag inga moraliska pekpinnar här, mest äcklande bara.

    Däremot kan jag se en svensk man och en asiatisk kvinna i någorlunda jämn ålder, med snygg stil, uppenbarligen lyckliga, som vilka som helst. Så asiat med svensk är inte för mig lika med det du kallar import, det krävs vissa andra eldtecken för att dra den slutsatsen rakt av

  • Xenia

    Ja, vad man tänker beror ju på paret. Bara för att kvinnan är utlänning så är hon väl inte "importerad".

    "Importerad" leder tankarna till ett omaka par, han äldre och hon yngre, dvs att han rest till typ Thailand för att hämta sig en fru. Det är ju skillnad på om han rest till ett asiatiskt land för att studera eller arbeta och blivit kär i en jämnårig kvinna från det landet och hon i honom.

    Men jag skulle nog inte tänka så mycket öht, så uppseendeväckande är det inte.

  • Anonym (Tanke)

    Det finns ingen kärlek utan är en affärs uppgörelse. Han får en hushållerska som han kan ha sex med. Hon får ett skapligt uppehälle och kan skicka pengar till sin familj 

  • Anonym (Nja)

    Beror på utseende och ålder på paret. Är de båda anständiga till det yttre, välvårdade och med en någorlunda likhet i ålder så ser jag inget märkvärdigt med det. Asiatiska kvinnor finns det ju även här i Sverige och då syftar jag på kvinnor som vuxit upp här.

    Om mannen är gammal nog att vara hennes pappa och dessutom oattraktiv så hade jag förstått att de antagligen bara utnyttjar varandra. Inget jag bryr mig om personligen men samtidigt ej heller något jag ser upp till i relationsideal.

  • Anonym (Elisa)

    Beror på vad du menar med importerad?

    Är det en äldre gubbe som har beställt/ skickat efter en yngre thailändska, eller åkt och hämtat sin "import" i Thailand (eller annat land där många är fattiga)
    Så tänker jag att dom utnyttjar varandra lika mycket..
    Han får en hushållerska som också har sex med honom och hon får pengar som hon skickar hem till sin familj..

    Jag känner flera män som har "importerat" Thailändskor som dom gjort en uppgörelse med (som ett kontrakt) innan hon flyttat till Sverige/gift sig..och dom verkar nöjda bara dom får pengar som räcker att skicka hem till sin familj o ev åka och hälsa på hemma nån g om året... Det verkar vara viktigt för dom..

  • Anonym (Abc)

    De ger väl varandra ett bättre liv så jag ser inga fel med det även om det så klart hade varit trevligare om kärlek hade startat allt.

    Det finns dock många kärlekspar som gnabbas och inte är beroende av varann på samma sätt vilket inte blir bättre det.

    Det är också vanligt med arrangerade äktenskap i andra kulturer och det torde väl anses som värre.

  • Anonym (Grattis)
    Anonym (Yngve Stoor) skrev 2024-04-02 23:17:32 följande:
    Svensk man med importerad fru. Ärligt, säg vad ni trycker.

    Vad tänker ni generellt om det?

    Han kan inte få ngn annan?
    Vad kul att de träffat varandra!
    Är det där kärlek?
    Perfekt matchning!
    Tänk om han utnyttjar henne.
    Tänk om hon utnyttjar honom.
    Som vilket annat par som helst

    Eller vad?


    Jag tänker grattis, han slipper en sur svensk feminist som gnäller på precis allt och ska tävla med honom om vem som tjänar mest och får vara med en riktig kvinna istället. 
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Grattis) skrev 2024-04-03 08:38:22 följande:
    Jag tänker grattis, han slipper en sur svensk feminist som gnäller på precis allt och ska tävla med honom om vem som tjänar mest och får vara med en riktig kvinna istället. 
    Ja, en riktigt kvinna som i en prostituerad kvinna i stort sett. Som utnyttjar honom för pengar och uppehållstillstånd. Det alternativet låter ju sååå mycket bättre och mer lockande Drömmer 
  • Anonym (Peeps)

    Man importerar varor, inte människor. Att använda det uttrycket visar på att den ena människan anses ha "köpts" (ägs) av den andra, vilket såklart inte är rimligt eller möjligt. 


    Par där parterna är av olika ursprung är inget konstigt eller något en vettig människa höjer på ögonbrynen åt, men relationer där den ena knappt ser sin partner som en egen individ utan som en vara hen anskaffat är inte okej. Har stött på en sådan man i mitt yrkesliv, hans kvinnosyn var bedrövlig och han hade orimligt höga tankar om sin egen attraktionsförmåga, många kollegor hånade honom mer eller mindre öppet (men det fattade han inte) och tyckte synd om hans fru (det fattade han inte heller). 

  • Anonym (Anna)

    Min pappa träffade en filippinska när han var 55, hon var 23.
    Han tog med henne till Sverige, köpte en ko till hennes familj och de skickade 1000 kr i månaden till hennes familj , vilket är mycket pengar där.
    Efter 2 år hade hon fått uppehållstillstånd och jobb, träffade en annan svensk man I 30 års åldern som hon gifte sig med och fick barn med.

    Jag tänker att de svenska män som inte kan hönsa sina svenska kvinnor skaffar en import.
    De är följsamma och gör rätt mycket för att stötta upp sin familj där hemma.

Svar på tråden Svensk man med importerad fru. Ärligt, säg vad ni trycker.