• Anonym (psiloveyou)

min man blir en helt annan person när han dricker

Hej alla, jag älskar min kille vi är typ samma person, vi skrattar så jävla mycket, hittar på roliga saker, sexlivet är toppen, allt är skit bra. förutom när han dricker. Han blir en helt annan person, han blir otrevlig, pratar i gåtor, slutar svara i telefon, glömmer bort vad han säger till mig och om det blir bråk (när jag visar att jag reagerar på hans beteende) då brakar helvetet löst. Han kan aldrig gå ut med polarna käka middag och ta några öl och sen dra sig hem. Utan han måste alltid dricka sig full och sen ta sig hem så sent som möjligt. Jag är en känsloperson så jag blir väldigt påverkad av att han blir okänslig och otrevlig mot mig på fyllan medans jag blir kärleksfull och alltid ser till att uppdatera honom om vad jag gör och vad som händer när jag är ute man han ger mig inte samma tillbaka. Jag blir sjukt less på det beteendet och jag vet inte vad jag ska göra eller hur jag ska ta upp det med honom. jag har tagit upp det förut men vill inte känna mig gnällig heller. Skulle uppskatta väldigt mycket om jag fick tips på hur jag kan ta upp det. Jag vill verkligen att den här relationen ska fungera

• Svar på tråden min man blir en helt annan person när han dricker
  • Lynx123

Det finns ganska mycket problematik här som jag ser det. Hans alkoholmissbruk är en stor, röd flagga. Det är något han behöver hjälp med men inser han det inte själv är det bättre atr du lämnar nu med en gång.

Undrar också över dina ständiga uppdateringar. Varför skickar du sådana hela tiden? Det låter inte riktigt okej, om det inte är någit enstaka typ "kolla in efterrätten jag o min kompis ska hugga in i".

Skulle se över förhållandet ordentligt om jag vore du... det låter inte som någon höjdare.

• Dexter dot com

Fråga om han är medveten om hur han beter sig på fyllan och förklara hur du upplever honom och att du mår dåligt. Hur reagerade han förra gången du tog upp det och vad gjorde han åt sitt drickande och dåliga uppförande?

• Anonym (Dealbreaker)

Många trådar nu om partners med alkoholproblem? Sätt gränser för vad som är ok för dig gällande alkohol, om ni inte är så involverade i varann än så ska du kanske bryta? Referenser om alkohol bör man ha någotsånär samma.

• Elis73

Varit i liknande situation för många år sedan då mitt ex och jag var unga. Fy fan vad jag legat och väntat och oroat mig för i vilket skick han skulle komma hem och vilka konflikter som skulle kunna dras igång. Men faktiskt så bröts det mönstret ett par år efter att vi fått barn och jag fick nog. Han fick välja på att skärpa sig (helt sluta dricka sprit, eftersom det var då det blev tokigt - öl drog inte igång samma processer konstigt nog) eller att vi gick isär. 

Efter det blev det mycket bättre. Men tendenser av dåligt ölsinne låg kvar. Denna oro är en av de saker jag saknar minst från vårt förhållande. 

Så sätt ner foten och ställ krav. "Kan du inte bete dig, så drick inte." En vuxen och smart människa borde lära av sina misstag, inte upprepa dem. Så om han vill följa samma mönster och göra dig ledsen gång på gång, så är han nog inte något för dig (korkad, elak eller barnslig - och inget av detta är särskilt charmigt).

• Anonym (LT)

Han är alkoholist och du är kontrollfreak. A match made in heaven! 

• Anonym (beklagar)

Jaha, så du är ihop med en alkis.

Sorry men oddsen att han kommer fatta att han har problem genom att du resonerar med honom är väl i stort sett noll. Kanske kommer han fatta när du dumpar honom, förmodligen inte ens då. Så valen du har kvar är gilla läget eller dra... tyvärr.

Svar på tråden min man blir en helt annan person när han dricker