• Anonym (Usch)

Vidrigt bordsskick

Varför tuggar man med öppen mun, smaskar och pratar med mat i munnen?

Är det någon annan än jag som tycker det är bland det äckligaste som finns?

Hur ska man gå till väga för att be någon att upphöra med detta beteende utan att hen ska ta illa upp?

• Svar på tråden Vidrigt bordsskick
  • Anonym (Eh)
    Anonym (Usch) skrev 2024-04-06 11:30:56 följande:

Hur ska man gå till väga för att be någon att upphöra med detta beteende utan att hen ska ta illa upp?

Det gör man inte, om man är väluppfostrad själv iaf.
  • Goneril

Nej, instämmer med föregående skribent, man säger ingenting. Man bjuder inte folk som inte kan äta civiliserat på middag och man går aldrig på restaurang med dem. Arbetslunch; Man väljer annat sällskap eller annan tid. Jag hade arbetskamrater som snöt sig i servetten; jag bytte lunchsällskap.SYnd om folk, vissa får ingenting lära sig hemma. Man skulle kunna skicka hem en liten instruktion med posten, helt anonymt, det är så långt jag skulle sträcka mig."Du har uselt bordsskick, tänk på ..."

• Anonym (Urk!)

Jag håller med i att det är vidrigt när vuxna människor smaskar. Tyvärr hjälper det inte alltid att påpeka det för dem. Jag har slutat umgås med en person som tuggar med öppen mun. Jag försökte få honom att ändra beteende men han klarade det i 5 minuter sedan var han tillbaka i smaskträsket. Han älskar dessutom att prata konstant och ju mer exalterad han blir av att höra sin egen röst ju mer smaskar han. Det är på gränsen till tortyr att sitta vid ett middagsbord med honom. 

• Anonym (Felbygd)

Jag undviker i möjligaste mån att äta tillsammans med/framför andra då jag inte kan äta och andas samtidigt. Min munhåla, bihålor och näsgångar är felkonstruerade. Det gör att jag då och då måste öppna munnen  för att andas vare sig jag äter eller inte, och det sker automatiskt. 

Om jag måste äta så andra ser så brukar jag lägga två fingrar över munnen medan jag tuggar, då märks det mindre. Men Som sagt försöker jag undvika situationen så gott det går. 

• Anonym (Urk!)
    Anonym (Felbygd) skrev 2024-04-06 17:32:28 följande:

Jag undviker i möjligaste mån att äta tillsammans med/framför andra då jag inte kan äta och andas samtidigt. Min munhåla, bihålor och näsgångar är felkonstruerade. Det gör att jag då och då måste öppna munnen  för att andas vare sig jag äter eller inte, och det sker automatiskt. 

Om jag måste äta så andra ser så brukar jag lägga två fingrar över munnen medan jag tuggar, då märks det mindre. Men Som sagt försöker jag undvika situationen så gott det går. 

Du menar att du inte kan andas genom näsan när munnen är stängd? Det låter jobbigt. Det kan inte vara roligt att behöva andas genom munnen när man äter. Förstår att det lätt blir ofrivilliga smaskljud då.
  • Anonym (Tea & Crumpets)
    Anonym (Usch) skrev 2024-04-06 11:30:56 följande:
    Vidrigt bordsskick

Varför tuggar man med öppen mun, smaskar och pratar med mat i munnen?

Är det någon annan än jag som tycker det är bland det äckligaste som finns?

Man säger med hög irriterad röst HÅLL KÄFTEN STÄNGD NÄR DU TUGGAR FÖR ANNARS KOMMER DU ATT BLI MÖRDAD. Sen säger man med en lägre, lugnare och snällare röst att Förlåt mig, men att tugga med öppen mun och smaska väcker en rasande mördarilska inom mig som jag inte kan kontrollera. Jag vill hemsk gärna inte behöva gå igenom ytterligare en mordrättegång. Tack för att du förstår. 
  • Anonym (Hej)

Jag brukar hålla i en spaghetti med tummen och pekfingret, sen så sväljer jag den för att sen dra upp den ur matstrupen igen.

Fint bordsskick va? Skrattande

• Anonym
    Anonym (Hej) skrev 2024-04-07 03:00:20 följande:

Jag brukar hålla i en spaghetti med tummen och pekfingret, sen så sväljer jag den för att sen dra upp den ur matstrupen igen.

Lite oklart hur den här informationen har med trådens ämne att göra. Det var nog inte meningen att man skulle rabbla upp olika exempel på partytricks.
  • Anonym (Tea & Crumpets)
    Anonym (Hej) skrev 2024-04-07 03:00:20 följande:

Min ex-man (Är änka. Igen.) brukade stoppa in sugrör i näsan och blåsa ut dom. På mig. 
  • Anonym (Pappa)

Jag har en vän som har ett fel på käkarna som gör att han inte kan tugga med stängd mun. Så han smaskar rätt så mycket när han äter.

Däremot pratar han inte med mat i munnen.

Sen finns det de som bara inte har lärt sig bättre. Men då får man val ta upp det på ett vänligt sätt. 

• Anonym
    Anonym (Pappa) skrev 2024-04-07 04:42:58 följande:

Jag har en vän som har ett fel på käkarna som gör att han inte kan tugga med stängd mun. Så han smaskar rätt så mycket när han äter.

Däremot pratar han inte med mat i munnen.

Sen finns det de som bara inte har lärt sig bättre. Men då får man val ta upp det på ett vänligt sätt. 

TS undrar hur man tar upp frågan. Inte vilka handikapp dina polare har.
  • Anonym (Usch)

Haha, detta blev relativt underhållande... 

• Anonym (Pappa)
    Anonym skrev 2024-04-07 04:49:21 följande:
    Det var en allmän fråga så ville bara berätta att vissa inte har något val. 
  • Anonym (Mavis)
    Anonym skrev 2024-04-07 04:49:21 följande:
    TS ställde tre frågor i sin trådstart och Anonym (Pappa) svarade på en av dem.

Angående hur man går tillväga så beror det mycket på vad man har för slags relation till personen. Är det en ung person och man själv är äldre kan det funka att vara uppfostrande och informera hen om att beteendet är otrevligt. Handlar det om en fullvuxen person blir det svårare. Ibland kan det vara en bra idé att ta upp saken med chefen (ifall det handlar om en kollega) men det beror lite på hur den sociala dynamiken är på arbetsplatsen.
  • Hjelm

Tänk, jag läser och hör ofta om folk som tycker att det är vidrigt när folk smaskar när de äter. Det förstår jag verkligen, men jag har ALDRIG upplevt detta. Jag måste ha tur.

• Goneril

Hjelm, du umgås i första hand med civiliserade människor och inte med individer som just klivit ur grottorna  Sen har du tur också, arbetskamrater väljer man inte, men alla du konfronteras med tycks ha fått uppfostran.                                                                                                                                                                                Hm, känner, eller rättare sagt kände, någon som ideligen stoppade kniven i munnen. När hon blev ivrig brukade hon vifta vilt med gaffeln. Det gällde då att inte sitta i hennes omedelbara närhet. 

• Räkan77

En hel del människor har problem att andas med näsan som gör att de behöver andas med munnen. Jag har en sån person i min närhet och jag försöker säga att det då är viktigt att ta små tuggor när man äter tillsammans med andra. Så det går fortare att svälja och behovet att andas med munnen samtidigt som det finns mat däri minskar.

För det är verkligen otrevligt att äta med folk som har öppen mun.

• Goneril

Tycks vara flera här i tråden som inte kan andas genom näsan. Har inte vederbörande låtit undersöka detta?  Det skapar ju sociala och även medicinska problem. Det måste ju gå att operera? Polyper? Man kan väl inte acceptera ett sådant handikapp, måltider med andra är ju en viktig del av livet? 

Svar på tråden Vidrigt bordsskick