• Anonym (Rolig)

Hur sent får man spela musik på en fest

Jag ska ha 18-årsfest. Vi bor i parhus så grannen bredvid (ett äldre par) kommer garanterat att störas av musiken. Jag har vänner över och spelar lite högre musik ett par gånger om året, men oftast inte så sent. 

Om jag får bestämma har vi gärna hög musik till 3 tiden, då jag gissar att dom flesta gäster droppat av. Jag förstår om det inte går. Allt hörs genom väggen.

Hur länge borde det vara ok att spela ganska hög musik med bas?
    Hur länge borde det vara ok att spela bakgrundsmusik utan bashögtalare (men kommer säkert fortfarande höras lite)?

Tänkte skriva en lapp till dom i förväg att jag hoppas dom har överseende den här gången. 

• Svar på tråden Hur sent får man spela musik på en fest
  • Anonym (Nja)

Ganska hög musik med bas - aldrig. Du får aldrig störa dina grannar oavsett tid på dygnet.
    Bakgrundsmusik utan bas - beror på. Är det svagt i bakgrunden så man kan prata i normal samtalston så borde det vara ok oavsett tid på dygnet eftersom det då inte borde störa grannarna.

• Dr Nail

Ett par ggr om året är okej, lagen gäller först om det sker varje dag och stör folk. Pumpa den gangsterrap låt dom suedi höra

• Anonym (... ...)
    Anonym (Rolig) skrev 2024-04-07 20:52:32 följande:

Jag ska ha 18-årsfest. Vi bor i parhus så grannen bredvid (ett äldre par) kommer garanterat att störas av musiken. Jag har vänner över och spelar lite högre musik ett par gånger om året, men oftast inte så sent. 

Om jag får bestämma har vi gärna hög musik till 3 tiden, då jag gissar att dom flesta gäster droppat av. Jag förstår om det inte går. Allt hörs genom väggen.

Hur länge borde det vara ok att spela bakgrundsmusik utan bashögtalare (men kommer säkert fortfarande höras lite)?

Tänkte skriva en lapp till dom i förväg att jag hoppas dom har överseende den här gången. 

Du får ALDRIG störa dina grannar, oavsett tid på dygnet. 
    Ingen hög musik är okej. Musik till klockan tre går säkert bra, så länge den är på låg volym, och framför allt så länge basen är väldigt låg.
    Skorrande/dunkande bas är bland det värsta som finns som grannar.
  • Anonym (Rolig)

Jag tänker att nån gång då och då borde man kunna ha fest. Det händer att jag höjer volymen lite grann om det är en bra låt, men då är det oftast dagtid och bara några minuter. Men jag vet att dom hör det, för vi har pratat om det. Vi hör även deras musik ibland. Det stör oss inte alls. 

Vi vet också att dom inte brukar lägga sig tidigt. Kan höra att dom kollar på film efter 12 ibland.

Jag tänker att om man sänker volymen vid 12 och stänger av vid 1. 
    Det är ju inte så ofta man fyller 18. Har aldrig haft sån här fest innan. Det blir ca 25 personer. 

• Anonym (Rolig)
    Anonym (... ...) skrev 2024-04-07 22:48:54 följande:
    Du får ALDRIG störa dina grannar, oavsett tid på dygnet. 
    Ingen hög musik är okej. Musik till klockan tre går säkert bra, så länge den är på låg volym, och framför allt så länge basen är väldigt låg.
    Skorrande/dunkande bas är bland det värsta som finns som grannar.
    Hur vet jag om dom störs? Jag störs ju inte när jag hör deras musik eller bas. Jag höjer bara min egen volym på tvn lite mer om det behövs. Det är inget problem. 
  • Anonym (Fråga)

Men seriöst. Sitter du och frågar det på familjeliv? 

Vad sägs om att få tummen ur och PRATA MED GRANNARNA? 

Hade jag bott så hade jag uppskattat att mina grannar hade en konversation med mig inför en fest. Är det en engångshändelse kanske jag till och med skulle erbjuda mig att sova borta hos en vän om jag trodde jag skulle bli störd men tycka att personen är värd festen. 

Bor man i ett parhus vinner man ALLT på att PRATA med grannen. 

Bor man i en lägenhet med 6-30 andra lägenheter i trappuppgången sätter man upp en informerande lapp 1 vecka innan på en plats där alla ser. 

Så steppa upp om du fyller 18 och ta ditt ansvar som blivande myndig person och gå och PRATA med grannarna. 

Själv hade jag nog inte uppskattat till kl 03. 01 eller möjligen 02 kanske. Utan bas efter 23. 

• Anonym (Rolig)
    Anonym (Fråga) skrev 2024-04-07 23:43:26 följande:

Men seriöst. Sitter du och frågar det på familjeliv? 

Vad sägs om att få tummen ur och PRATA MED GRANNARNA? 

Hade jag bott så hade jag uppskattat att mina grannar hade en konversation med mig inför en fest. Är det en engångshändelse kanske jag till och med skulle erbjuda mig att sova borta hos en vän om jag trodde jag skulle bli störd men tycka att personen är värd festen. 

Bor man i ett parhus vinner man ALLT på att PRATA med grannen. 

Bor man i en lägenhet med 6-30 andra lägenheter i trappuppgången sätter man upp en informerande lapp 1 vecka innan på en plats där alla ser. 

Så steppa upp om du fyller 18 och ta ditt ansvar som blivande myndig person och gå och PRATA med grannarna. 

Själv hade jag nog inte uppskattat till kl 03. 01 eller möjligen 02 kanske. Utan bas efter 23. 

Ville bara kolla lite med er innan jag går över till grannarna. 
  • Anonym (.)
    Anonym (Rolig) skrev 2024-04-08 07:42:07 följande:
    Ville bara kolla lite med er innan jag går över till grannarna. 

Prata med dom sagt. Dom kanske kan planera så dom är borta den helgen?

Hög musik med bas tycker jag inte är ok alls om man bor som du beskriver det. Varför hyr du inte en lokal? Finns fritidsgårdar som hyr ut för en billig peng så kolla upp det i alla fall.

• Anonym (Hin håle)
    Anonym (Rolig) skrev 2024-04-07 22:56:23 följande:
    Hur vet jag om dom störs? 
    Fråga dem?
  • Anonym (Alicia)

I de flesta lägenhetshus ska det vara tyst efter 22. Det känns generellt som en bra regel. Så absolut, ha fest, men efter 22 är ni tysta för att inte störa grannarna. 
  • Anonym (fdPåJakt)
    Anonym (Alicia) skrev 2024-04-08 09:06:09 följande:
    I de flesta lägenhetshus ska det vara tyst efter 22. Det känns generellt som en bra regel. Så absolut, ha fest, men efter 22 är ni tysta för att inte störa grannarna. 
    Håller med helt, det brukar vara den normala regeln.

Har man en granne tätt intill så ska det vara tyst efter 22. Sedan kan man säkert göra undantag genom att prata med grannarna, men tror inte att många gillar att ligga sömlösa efter kl 23.
  • Anonym (Volymen, inte tiden)

Du kan ha fest till 6 på morgonen och spela musik dygnet runt men inte hög musik. Du kan inte ha en klubb med dansgolv och vild fest med skrik och gap, dans och stupfulla gäster utanför deras fönster till 3 på morgonen, då får du hyra festlokal eller låna ett hus helt på landet med åkrar runt omkring. Du kan ha dina kompisar där och skratta, prata, spela spel, dansa, äta osv till midnatt utan att spela högt. Det ska inte vara som att bo granne med en nattklubb. 
    Obs, jag visste inte detta som tonåring själv och gick på fester där vi nog störde grannar utan att förstå hur det känns. Inga föräldrar lärde oss detta och dina verkar inte ha lärt dig det heller eftersom du frågar här ;p.

• Anonym (Volymen, inte tiden)

Ts, såg alla dina inlägg nu och du verkar vara en gullig person. Självklart ska du få fira att du fyller 18. Gästerna kan vara kvar till hur sent som helst och sova över, det är basen och volymen som spelar roll. Samt att tonåringar på min tid iaf (inklusive jag själv) hade en tendens att prata (skrika) väldigt högt med alkohol i kroppen och det kan man också tänka på, volymen igen efter kl 23. Samt ha inte onödigt högt och onödigt mycket bas innan 23 heller. Hoppas du får ett fint firande och det var bra att du frågade här också, vissa (tex jag) har svårt att säga nej om andra frågar att deras fester är ok så det kan vara bra att ta ansvar själv för att det inte blir för högt och inte lita på att de ska ge detaljerade instruktioner.

• Mandel

Prata med grannarna och även de vars hus inte sitter ihop med ert. Där det liksom kan höras.
    Du kan ju testa en eftermiddag och gå ut ur huset och se hur långt ljudet hörs.

Jag är 50 och skulle enbart tycka att det är kul med rejäl fest eftersom jag själv gillar musik och också varit ung en gång i tiden...
    Så länge det är på helger och inte varje helg är det helt ok tycker jag.
    Spela på!

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • LFF

Om du pratar med dem och berättar innan så är det säkerligen inga problem. Säg även att de är välkomna att knacka på och säga till om de tycker att ni är för ljudliga.

Har aldrig stört mig på en granne som informerat innan att de ska ha fest. Då vet man och kan vidta åtgärder om man så önskar.

Enda gången jag stört mig på en granne som haft fest är när han fortsatt ha väldigt hög musik på med bas trots att vi bad honom sänka flera gånger. Tror vi sa till fyra gånger på en kväll/natt. Den sänktes en liten stund och sen höjdes den igen. Tror han fick ett påpekande av styrelsen sen (andra grannen var ordförande) om det hela för han skötte sig sen. 

• Anonym (Alicia)
    Anonym (Volymen, inte tiden) skrev 2024-04-08 09:28:10 följande:

Ts, såg alla dina inlägg nu och du verkar vara en gullig person. Självklart ska du få fira att du fyller 18. Gästerna kan vara kvar till hur sent som helst och sova över, det är basen och volymen som spelar roll. Samt att tonåringar på min tid iaf (inklusive jag själv) hade en tendens att prata (skrika) väldigt högt med alkohol i kroppen och det kan man också tänka på, volymen igen efter kl 23. Samt ha inte onödigt högt och onödigt mycket bas innan 23 heller. Hoppas du får ett fint firande och det var bra att du frågade här också, vissa (tex jag) har svårt att säga nej om andra frågar att deras fester är ok så det kan vara bra att ta ansvar själv för att det inte blir för högt och inte lita på att de ska ge detaljerade instruktioner.

Ska man vara sån får de ju inte heller dricka särskilt mycket alkohol om gästerna är i TS ålder och inte får köpa alkohol på systemet.. 
  • Anonym (Rolig)
    Anonym (Volymen, inte tiden) skrev 2024-04-08 09:22:24 följande:

Du kan ha fest till 6 på morgonen och spela musik dygnet runt men inte hög musik. Du kan inte ha en klubb med dansgolv och vild fest med skrik och gap, dans och stupfulla gäster utanför deras fönster till 3 på morgonen, då får du hyra festlokal eller låna ett hus helt på landet med åkrar runt omkring. Du kan ha dina kompisar där och skratta, prata, spela spel, dansa, äta osv till midnatt utan att spela högt. Det ska inte vara som att bo granne med en nattklubb. 
    Obs, jag visste inte detta som tonåring själv och gick på fester där vi nog störde grannar utan att förstå hur det känns. Inga föräldrar lärde oss detta och dina verkar inte ha lärt dig det heller eftersom du frågar här ;p.

Mina föräldrar kommer att vara hemma men inte mina småsyskon. Mamma sa att jag själv måste komma överens med grannarna och förvarna dom. Jag är osäker på exakt vad som är lämpligt. Mina föräldrar brukar inte ha fest på det sättet så dom vet inte heller. Ingen kommer vara stupfull. Jag känner alla som kommer väl. 
  • Anonym (merfest)

Vilka torrbollar som svarat på ditt inlägg! 

Jag tycker att man får acceptera lite liv och ljud om man bor nära andra människor, och då ingår en och annan fest.

Och minst till midnatt bör du kunna ha ganska hög musik - med bas, därefter kanske lite mer dämpat. I synnerhet om du lägger en lapp, eller pratar med dina grannar.

Hoppas du får en kul fest!
  • Agda90

Aldrig störa grannarna, aldrig lyssna på musik på hög volym, aldrig... aldrig... aldrig. 

Ja man kan ju tro att familjeliv består av människor från ett gammeldags kloster!
    TS, prata med grannarna! Och ha fest, va högljudda, ha kul, lev livet!

Jag var 20 när vi bodde i lägenhet. Det festades både här och där. Vi satte upp lappar med info, lämnade våra mobilnummer så att folk kunde höra av sig. En fest då och då är inte hela världen 

• Anonym (...)

Om det inte är förening eller hyres så gör du som du vill. Tror inte någon kan göra något åt det

Och enstaka gånger tycker jag det är moraliskt OK också. 18-årsfest har man bara en gång i livet

Svar på tråden Hur sent får man spela musik på en fest