• Anonym (Lön)

Katastrofal löneutveckling

Jag har de senaste 7 åren haft en löneutveckling på ca 2% per år. Tjänar nu 35000. Får vid varje lönesamtal höra att jag tjänar bra i jämförelse med andra. Det stämmer men det är ju inte så att jag har mycket mer i lön. 

Känner att jag får noll stöd från mitt fack.
    Jag har slutat påvisa vad jag gör. Jag gör det jag måste, inte mer. Arbetslusten är borta.
    Byta jobb är inte aktuellt pga att det skulle betyda en lång resväg. 

• Svar på tråden Katastrofal löneutveckling
  • Anonym (E)

Förstår att det är segt... Men 35.000 är ju endå bra lön. Hur gammal är du?

• Anonym (Lön)
    Anonym (E) skrev 2024-04-08 16:20:39 följande:

Förstår att det är segt... Men 35.000 är ju endå bra lön. Hur gammal är du?

Jag är 57.
  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (Lön) skrev 2024-04-08 16:19:09 följande:

Jag har de senaste 7 åren haft en löneutveckling på ca 2% per år. Tjänar nu 35000. Får vid varje lönesamtal höra att jag tjänar bra i jämförelse med andra. Det stämmer men det är ju inte så att jag har mycket mer i lön. 

Jag har slutat påvisa vad jag gör. Jag gör det jag måste, inte mer. Arbetslusten är borta.

Finns inte mkt att göra. Det är den nivån ert företag ligger på, och du ligger bra till där. 

Flytta dit där det finns fler arbetsgivare att välja mellan. 

• Anonym (S)

Katastrofalt är det väl inte? 2% är väl rätt genomsnittlig löneökning?

För att höja din lön mer måste du antingen byta tjänst inom företaget/organisationen eller byta till ett annat jobb någon annanstans. Detta gäller särskilt om du är kvinna. Facket kommer inte hjälpa dig. 

Det enda som gäller är att byta jobb. Risken är att du är för gammal, men söka kan du alltid göra. Du sitter ju inte i sjön, du har ett jobb. 

• Anonym (Casanova)

Inte mycket du kan göra. Gnälla lite till kommer inte att ge något. Byta jobb är vad du kan göra. Eller gilla läget och hoppas på bättre tider.
  • Hjelm

Ja, så ser det tyvärr ut hos de flesta arbetsgivare. De flesta anställda kan skriva under på att någon direkt löneutveckling sker sällan, inte ens om man verkligen tagit jättekliv framåt, utvecklats massor och anses vara viktig för arbetsplatsen. Att vara ambitiös och en högpresterare slutar oftare med utmattning och sjukskrivning än högre lön, rent krasst. Högre befattning eller byta arbetsgivare är vad som faktiskt ger löneutveckling. Ligger du bra till jämfört med andra på samma ställe och med jämförbara arbetsuppgifter är det nog inte mycket du kan göra.

• Anonym (Konsulten)

För att få högre lön kan du inte använda dig av den årliga löneförhöjningen som är en överenskommelse mellan fack och arbetsgivare. De får helt enkelt inte höja mer då. Därför får du inte heller någon hjälp av facket i detta avseende.

Istället behöver du förhandla upp din lön individuellt direkt med din arbetsgivare. Det kan man göra när som helst om året så vida din arbetsgivare inte säger något annat.

Sen är det vissa som inte erbjuder individuell löneförhöjning. Exempelvis inom offentlig sektor kan det vara så.

• Anonym (Konsulten)
    Anonym (S) skrev 2024-04-08 16:43:35 följande:

Katastrofalt är det väl inte? 2% är väl rätt genomsnittlig löneökning?

För att höja din lön mer måste du antingen byta tjänst inom företaget/organisationen eller byta till ett annat jobb någon annanstans. Detta gäller särskilt om du är kvinna. Facket kommer inte hjälpa dig. 

Det enda som gäller är att byta jobb. Risken är att du är för gammal, men söka kan du alltid göra. Du sitter ju inte i sjön, du har ett jobb. 

2 procent är normalt när det kommer till förhandling med facket. Men sett till många brancher är det lågt om man tar med individuell löneförhandling.

Mina tre största höjningar alla på 20%. 
  • Anonvm

Det inser givetvis din arbetsgivare också, de vet att du inte kommer sluta oavsett, så därför.....
Svar på tråden Katastrofal löneutveckling