• Anonym (Ledsen väninna)

Barndomsvänner fryser ut

Vill veta era tankar gällande en situation.

Jag har fyra barndomsvänner som bor i olika städer runt om i landet. Vi fem som alla är 35 år, brukar träffas kanske 1 gång om året vid något tillfälle. Vi hörs mest genom sociala medier annars men kan även höras på telefon någon gång ibland. 
    Vi har varit vänner sen vi var små barn. 

För några år sedan började de få barn medan jag har valt att inte skaffa barn med min sambo och vi är väldigt nöjda över det. 
    När vi vänner har träffats de senaste gångerna så har jag märkt att samtalsämnena har förändrats mycket till att handla mycket om barn, bebisar och det som hör småbarnsliv till. Jag accepterar ju detta till fullo och försöker fråga mycket för att visa intresse för det som är viktigt för dem såklart. 

Senaste månaderna har de här vännerna dock varit lite korta när vi skrivit till varandra. Kändes lite märkligt på nåt sätt. 

För några veckor sedan så såg jag helt plötsligt att mina fyra vänninor hade träffats utan mig på ett hotell och haft en weekend ihop. 

Jag har inte fått en fråga av någon om jag vill följa med. Det är så märkligt alltid. När jag såg bilderna från deras weekend blev jag helt förkrossad. Förstår inte vad jag har gjort för fel... Det kändes så märkligt. Vi ses så sällan och ändå väljer de att utesluta mig på en sån härlig weekend som de ser ut att ha haft. 

Jag vet inte hur jag ska ta detta, känner mig väldigt nere och ledsen. Försöker förstå, hitta förklaringar men jag tycker ändå att de iaf kunde ha sagt något. Åtminstone förklarat varför de inte bjuder med mig. Om det var någon "mamma-grej"... 😢

Hur hade ni känt/gjort i situationen? 

• Svar på tråden Barndomsvänner fryser ut
  • Anonym (Eva)

Skulle du kunna fråga dina vänner? Säg att du blev ledsen och fråga om det är något som har hänt mellan er. Du lär knappast få svar här.

Även om det är jobbigt att fråga, så kanske det har skett en omedveten konflikt där det har uppstått missförstånd som behöver redas ut.

• Mandel

Jag tror helt ärligt att de "omedvetet" uteslutit dig pga att du inte har barn.
    De är i småbarnsträsket och allt fokus är kring det som händer med barnens utveckling, relationen med deras män som småbarnspappor osv. Saker du inte har en aning om och således inte skulle ha något utbyte av att vara med kring.

Skulle du fråga skulle de säkerligen svara något sådant.

Själv blev jag helt utesluten när jag skilde mig. Ingen av väninnorna blev förvånade över att jag valde att lämna maken, men ingen av dem har hört av sig eller bjudit med mig på något längre. De kommer så klart när jag hittar på/bjuder in, men tillbakabjudningarna är otroligt glesa.

Så på samma vis som jag inte passar in på deras parmiddagar eller väninnekvällar längre eftersom jag är singel så passar inte du in i ditt gamla gäng bland småbarnsmammorna.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (upp)
    Anonym (Ledsen väninna) skrev 2024-04-09 14:10:49 följande:
    Barndomsvänner fryser ut

Vill veta era tankar gällande en situation.

Jag har fyra barndomsvänner som bor i olika städer runt om i landet. Vi fem som alla är 35 år, brukar träffas kanske 1 gång om året vid något tillfälle. Vi hörs mest genom sociala medier annars men kan även höras på telefon någon gång ibland. 
    Vi har varit vänner sen vi var små barn. 

För några år sedan började de få barn medan jag har valt att inte skaffa barn med min sambo och vi är väldigt nöjda över det. 
    När vi vänner har träffats de senaste gångerna så har jag märkt att samtalsämnena har förändrats mycket till att handla mycket om barn, bebisar och det som hör småbarnsliv till. Jag accepterar ju detta till fullo och försöker fråga mycket för att visa intresse för det som är viktigt för dem såklart. 

Senaste månaderna har de här vännerna dock varit lite korta när vi skrivit till varandra. Kändes lite märkligt på nåt sätt. 

För några veckor sedan så såg jag helt plötsligt att mina fyra vänninor hade träffats utan mig på ett hotell och haft en weekend ihop. 

Jag har inte fått en fråga av någon om jag vill följa med. Det är så märkligt alltid. När jag såg bilderna från deras weekend blev jag helt förkrossad. Förstår inte vad jag har gjort för fel... Det kändes så märkligt. Vi ses så sällan och ändå väljer de att utesluta mig på en sån härlig weekend som de ser ut att ha haft. 

Jag vet inte hur jag ska ta detta, känner mig väldigt nere och ledsen. Försöker förstå, hitta förklaringar men jag tycker ändå att de iaf kunde ha sagt något. Åtminstone förklarat varför de inte bjuder med mig. Om det var någon "mamma-grej"... 😢

Hur hade ni känt/gjort i situationen? 

Det är trist och jag förstår att du är ledsen. Men, man växer ofta ifrån vänner sedan barndomen, i synnerhet om ens liv utvecklar sig åt så olika håll som att bli förälder eller inte. Och just nu är dina vänner i en helt annan fas än du, och upplever säkert att ni inte har så mycket gemensamt längre.

De kan också känna det som att du är uttråkad när de fastnar i barn-snacket och inte vill behöva tänka på att inkludera dig på ett sätt som blir alltmer onaturligt för dem. 
  • Deeru

Vad hemskt. Bara för att man fått barn så måste man inte bara prata barn hela tiden. Som förälder tycker jag det kan vara jätteskönt att umgås med någon som inte är det, och prata om ANNAT, krukväxter, matlagning, relationer, resor eller vad fan som helst egentligen.

Jag hade också blivit jätteledsen om det där hänt mig. Jag hade nog skrivit i (om ni har nån gruppchatt) att vad trevligt ni verkar ha haft det, synd att jag inte blev medbjuden, hade verkligen behövt en avkopplande weekend med vänner.

• Anonym (HmJ)

Förstår att det känns tråkigt och ledsamt men man växer ofta ifrån varandra. ;an får bran, kanske flyttar, får nya intressen m.m.
    Har man barn så finnas inte alltid vare sig tiden eller orken

• Bergegardh

Jag misstänker att din närvaro får dem att känna sig dumma. De har inget annat att prata om än deras barn och de kanske även tror att du vill ha barn. Det känns väldigt fel att sitta och bara prata om sina barn när någon inte riktigt kan vara delaktig. Deras agerande är fortfarande fel men om du inte berättat att du är nöjd utan barn och tryckt på det bör du göra det. Nästan alla småbarnsmammor är övertygade om att alla vill ha barn oavsett vad de säger.

Kanske du själv har sagt nej till att ses på spa flera gånger av andra anledningar. De kanske tänkte: nej hon går ju ändå inte på spa så... Även detta är inte rätt egentligen, de borde frågat.

Kanske de är något typ av föräldrar och barn spa. 

Kanske de alla antog att en annan av de 4 frågat dig men egentligen var det ingen som frågade. När du inte kom har de inte diskuterat det utan alla antog att du inte ville/kunde komma. 

Du måste ta upp de för att få svar. Även om svaret kan göra ont. 

• Jårdi

Beklagar ts, tycker det där var riktigt taskig stil av dem. tycker Som någon nämnde här att du kan berätta att du blev ledsen av det och se vad du får för reaktion. Att inte kunna umgås med vänner för att de inte har barn är bara larv tycker jag. Man kan ju ha utbyte av varandra ändå såklart. Tråkigt om de tänker så.

• Anonym

Ni är på olika platser i livet

• Anonym (Göran)

Tyvärr det är sådant som händer. Livet förändras och vänner försvinner. 

livet har olika faser. Jag har inte en enda barndomsvän kvar. 

några flyttade några studerade och levde sen helt annat liv. 

några gifte om sig fick en ny kull barn. Orsakerna är många varför vänner splittras. 

Om du känner efter så har du kanske inte så mycket gemensamt med den längre eftersom deras liv har gått in i en ny fas. 

• Elis73

Tycker inte att du ska dra för stora växla kring att de träffats en gång utan dig. Men om ni är ett väldigt "fast gäng" som alltid ses alla samtidigt så tycker jag att du lite försiktigt kan fråga någon i gänget (som du kanske är extra nära) om du medvetet "valdes bort" eller det var en slump. 

Mitt kompisgäng träffas ofta i olika konstellationer. Jag tycker inte att det är konstigt att mina två närmsta vänner har en weekend ihop utan att fråga mig. Beror ofta på tillfälligheter där man kanske besöker den andras stad och passar på att ses. 

Men om ni ALLTID ses alla när ni väl ses, så förstår jag att du tog illa upp. Men det betyder inte per automatik att er vänskap är över. Så fråga och berätta att det kändes konstigt. Är motiveringen att de denna gång ville vara småbarnsmammor som grottade ner sig i blöjor och vaknätter - så är det väl inte så konstigt eller elakt. Nästa gång ses ni förhoppningsvis allihopa <3

Svar på tråden Barndomsvänner fryser ut