• Mojje2­5
    Äldre 29 Mar 08:18
    42910 visningar
    20 svar
    20
    42910

    Är det farligt att måla med målarfärg om man är gravid?

    I går började vi måla om hemma sen efter ett tag kom jag på att det kanske inte är bra för bebisen i magen.
    Är det någon som vet hur farligt det är, jag tror det var oljefärg?
    Jag tror inte att jag vågar måla något mer....

  • Svar på tråden Är det farligt att måla med målarfärg om man är gravid?
  • Naimie­z
    Äldre 29 Mar 08:21
    #1

    Du skall absolut inte måla om. Ångorna i både vattenbaserad och oljebaserad är dåligt. Om det måste målas skall du inte göra det samt det måste ombesörjas GOD ventilation.

    Kanske kan du vara borta när det målas och ev. sova någon annanstans också. Håll dig borta från ångorna.

  • Mojje2­5
    Äldre 29 Mar 08:25
    #2

    och jag som målade i nästan en timme igår... känns inte så bra.

  • Naimie­z
    Äldre 29 Mar 08:27
    #3

    Jag tapetserade med mitt första barn och sov i rummet dagen efter.....men när jag fick reda på att jag inte skulle göra sådant slutade jag. Gjort är gjort och det är ingen idé att oroa sig. Oron i sig är värre...sluta måla bara och undvik ångorna...gå ut, åk bort....

    Går bra skall du se. Folk har ju målat i alla tider och du visste ju inte...

  • Nallem­ajatje­jen
    Äldre 29 Mar 08:27
    #4

    Jag målade staketet utomhus precis i slutet av graviditeten. Men var väldigt noga med att inte göra det i början när det är extra kännsligt. Skulle dock inte målat innomhus.
    Vist är det lite lustigt att gravida ofta målar om i filmer?

  • Nallem­ajatje­jen
    Äldre 29 Mar 08:28
    #5

    Naimiez
    Tapetsera borde väl inte var så farligt? Det tror inte jag i alla fall...

  • Naimie­z
    Äldre 29 Mar 08:31
    #6

    Det är ju lösningsmedel i det också...man skall inte sova i samma rum och stänga dörren och ventilera hörde jag. Barnrummet är nog ok att tepetsera om man inte sover där och inte kanske för tätt inpå att barnet skall sova där....

  • Naimie­z
    Äldre 29 Mar 08:34
    #7
  • LadyIn­Red
    Äldre 29 Mar 08:35
    #8

    Var och köpte massa färg igår för vi ska måla om hela vårt hus invändigt och frågade då på affären. De sa att det absolut inte var någon fara. Färgerna idag är inte farliga alls. Särskilt inte vattenbaserade. Ja, det var vad de sa i alla fall...

  • Mojje2­5
    Äldre 29 Mar 08:39
    #9

    det var fönster jag målade så dom var ju öppna hela tiden så det var ju bra ventilation under tiden. men nu får det vara färdigmålat för min del nu får sambon fortsätta istället.
    Det är helt otoligt vad orolig man kan bli när man är gravid, man vill ju absolut inte göra något som kan skada den lilla bebisen. tack för alla svar!

  • Pigge2
    Äldre 29 Mar 08:42
    #10

    Denna info finns på www.niomanader.se

    Är det farligt att måla när man är gravid?
    Åsikterna går vitt isär. Frågan är vem man ska lita på. En erfaren målare, färghandlaren, färgtillverkaren...BM?
    Jag har mailat två av de största färgtillverkarna i Sverige och frågat om det här med att måla under graviditet och ingen av dessa vill med 100%-ig säkerhet säga att det är helt ofarligt att måla som gravid. Oavsett färgtyp.
    Det svaret blir man ju inte klokare på så vad göra?
    Den erfarne målaren (30+ år i branschen) säger...
    Ja, det beror lite på vad för typ av färg du målar med.
    Vattenbaserade färger anses generellt inte vara något problem. Det är oljebaserade färger man ska akta sig för, samt lacknafta och andra kemikalier som man lätt kommer i kontakt med när man målar.
    Se till att alltid ha bra med drag genom rummet, om du målar inomhus, när du målar ? för säkerhets skull.
    Men hur du i slutändan som gravid väljer att göra ? måla eller ej ? är upp till dig för det finns inga entydiga råd.

    Kan jag tapetsera som gravid?
    Jag hittar ingen information om detta men man kan ju säga såhär... Tapetklister kan ju lukta starkt och som gravid bör man i största möjliga mån undvika att inandas, eller hantera, kemikalier (som då tapetklister oftast innehåller).
    Men, IGEN, hur du i slutändan som gravid väljer att göra ? tapetsera eller ej ? är upp till dig för det finns inga entydiga råd.

    Spackel och damm
    Damm från spackel bör man undvika att andas in vare sig man är gravid eller ej. Använd ansiktsmask.

  • minäng­el
    Äldre 29 Mar 08:42
    #11

    Jag målade spjälsängen med oljefärg (tror jag det va) när jag väntade min dotter. Man va i allafall tvungen att använda lacknafta för att få ren penseln.
    Och min dotter e så frisk som man kan bli.

  • Äldre 29 Mar 08:44
    #12

    Då jag väntade Filip sa min BM att om färgen var vattenbaserad så skulle det inte vara ngr problem. Men det är ju frågan vem man vill lita på.

  • mimmsa­n
    Äldre 29 Mar 08:45
    #13

    Jag har målat om barnrummen under alla mina tre graviditeter och mina 3 barn mår gallant.
    Men givetvis skall man undvila oljefärger, men vattenlösliga färger är inga problem.

  • Angel8­0
    Äldre 29 Mar 08:45
    #14

    Jag TROR (märk TROR) att det är ungefär lika farligt att gå utomhus och andas in avgaser som att måla med vattenbaserad färg inombus.

  • Naimie­z
    Äldre 29 Mar 08:46
    #15

    Jag målade Wilmas docksäng nu med vattenbaserad färg och jag var i vecka 33 när jag målade. Kändes lite dumt men det tog jag för att få se hennes min när hon fick sängen mamma snickrat och målat

  • Angel8­0
    Äldre 29 Mar 08:50
    #16

    inomhus... skulle det stå såklart.

  • emelie­fahlbe­rg
    Äldre 12 Sep 07:39
    #17

    jag tror inte att man ska oroa sig för mycket. Folk läser sig till saker & ting och blir mer och mer stressade för vad man borde och inte borde göra.
    Jag har målat väggar hemma. Visst hade jag den tanken jag också, men jag tänkte att det finns värre saker att göra som inte ger någon fara.
     Man kan inte hindra sig själv i 9 måndaer, man ska leva och må bra! Lillen där inne mår nog bra ändå.

  • Ova
    Äldre 13 Sep 17:12
    #18

    Hos oss finns det en broschyr hos BM om detta. Fråga om de inte har den hos er också.

  • Bambi8­7
    Äldre 17 Nov 13:11
    #19

    har för mej som ni andra skriver att det finns målar färg som vi gravida kan använda oss av.
    För som emelieflahberg skriver vi kan ju inte sitta inlåsta i 9månader och va oroliga hela tiden för saker.

    Fick höra av min svägerska som var gravid för 7år sen att det har blevit mycket värre med dessa varningar  på VAD du ska äta, VAD du ska göra mm..
    Men man kanske inte ska sniffa på nacknafta även om det luktar gott ;)

  • Äldre 17 Nov 13:19
    #20

    Jag har hört att de oljeburna färgerna ska man inte måla med, men att de vattenburna är OK.
    Dock tycker jag det låter liiite konstigt, eftersom faktum är att även om de vattenburna luktar mindre så släpper de ifrån sig kemikalier under en mycket längre period.
    Kan vara allt från veckor till månader, om jag minns rätt. Men kanske de kemikalierna inte är lika starka/farliga för gravida som de från oljeburna färger?

Svar på tråden Är det farligt att måla med målarfärg om man är gravid?