• Anonym (Bil)

Ford focus ecoboost? Bra bil?

Erfarenheter? 
    Funderar på att köpa en från 2012 eller 2014 men läst lite att de inte är så bra?

• Svar på tråden Ford focus ecoboost? Bra bil?
  • Anonym (L)

Skulle personligen aldrig köpa en Ford eller Opel heller för den delen. Underklassmärke och alldeles för vardaglig, en sån bil som storbarnsfamiljer köper och åker runt i med alla ungar. 

Jag har åkt i en Ford några ggr och inget imponerande. 

• Anonym (Bil)
    Anonym (L) skrev 2024-04-16 18:20:28 följande:

Skulle personligen aldrig köpa en Ford eller Opel heller för den delen. Underklassmärke och alldeles för vardaglig, en sån bil som storbarnsfamiljer köper och åker runt i med alla ungar. 

Jag har åkt i en Ford några ggr och inget imponerande. 

Jag är inte så bilintresserade men förstår din poäng. Men är de pålitliga? Starka och hållbara? Har en mercedes benz aklass nu, den lilla höga. 10 år gammal men går jättebra. Funderar på att byta ut den mot en nya Ford fokus Ecoboost men vet inte om det är dumt, mercedes-bilar verkar starka.
  • Anonym (?)

Problemet med väldigt många "Eco" bilar oavsett märke är just "Eco"
    Många är optimerade för etanol, små tre eller till och med två-cylindriga motorer som dras en jävla massa drivmedel när man ska hänga med i trafikrytmen. Dessutom - om det är en etanolbil så behöver den service oftare p.g.a att de går varmare så behövs ofta olje/filter- byte efter typ 1500 mil.
    Etanol var en total felsatsning.
    Hitta en bil med snål diesel och kamkedja istället.

• Anonym (Bil)
    Anonym (?) skrev 2024-04-16 21:29:32 följande:

Problemet med väldigt många "Eco" bilar oavsett märke är just "Eco"
    Många är optimerade för etanol, små tre eller till och med två-cylindriga motorer som dras en jävla massa drivmedel när man ska hänga med i trafikrytmen. Dessutom - om det är en etanolbil så behöver den service oftare p.g.a att de går varmare så behövs ofta olje/filter- byte efter typ 1500 mil.
    Etanol var en total felsatsning.
    Hitta en bil med snål diesel och kamkedja istället.

Nu läste jag att det är svindyrt att byta kamrem på ford focus ecoboost. Det var ju ett minus.
    Nu harjag en mercedes benz a-klass den har ju kamkedja. Den har gått superbra men tänkte byta ut den mot en Ford focus Ecoboost men då kanske mercan är bättre ändå trots att den är liten? Kanske starkare?
  • Anonym (?)

Kanske hitta en A-klass av nyare modell och med färre mil?
    Eller en Mazda? Sök dig till modeller men kamkedja - inte rem.
    Körde Skoda Superb som tjänstebil i flera år.Inga problem och 0.43 på långkörning med automat. Dock kamrem.Men bytte två lampor i nummer- plåts belysningen  på två bilar och 5 års körning. Riktigt bra!

Svar på tråden Ford focus ecoboost? Bra bil?