• Anonym (Lite frustrerad)

    Lära sig nåt nytt på jobbet och känna sig korkad

    Jag började nytt jobb inom IT för ett tag sen. Trodde aldrig jag skulle få jobbet då jag har extremt ringa erfarenhet av det som beskrevs som den huvudsakliga uppgiften av jobbet men fick det ändå med motiveringen att jag hade gedigen erfarenhet av annat dom också hade behov av.

    Några månader har gått och dom jag jobbar med har varit SÅ nöjda med mig MEN jag har hittills inte kommit in på den huvudsakliga uppgiften pga omständigheter jag inte styr över. I veckan som gick fick jag "intro" till huvuduppgiften av en expert på området. Jag har tidigare nämnt även för hen att jag jobbat väldigt lite med det och introt var säkert på lätt nivå för den personen men knappast för mig.  

    Jag har därefter googlat febrilt, sett olika youtube-videos, läst dokumentationen för verktyget som ska användas etc men jag känner mig så korkad. Mina närmaste medarbetare antar det tar ca 6 månader innan jag har hygglig koll och blir produktiv medan jag upplever att den som gav mig introt tycker allt bara är självklart och borde sitta direkt även om hen inte sagt nåt sånt men när hen pratar fattar jag typ 15%.
    Jag skulle vilja höra från andra med liknande erfarenhet... Knäckte ni nöten eller gav ni upp? Är så svårt när experten säger "titta lite på verktyget" och man själv inte riktigt vet var man ska börja.

  • Svar på tråden Lära sig nåt nytt på jobbet och känna sig korkad
  • Anonym (Bleep)

    Om personen som gav dig introt tycker att allt är självklart är det troligen svårt för denne att ge en bra intro... då är 15% rätt bra att ha snappat upp. Men det är ju sant att det bästa sättet att lära sig är att klicka runt själv, jämföra med utbildningsmaterial och sen bara ta det som det kommer. Det kommer att ge sig, alla är nybörjare i början. Jag anställdes utifrån min kompetens i ett specifikt verktyg men jag kunde ju inte min nya arbetsgivares konfiguration, inga konstigheter man lär sig medans man jobbar liksom. 

Svar på tråden Lära sig nåt nytt på jobbet och känna sig korkad