• presente

    Tjock korv - ej rykande het - listeria?

    Hej,
    Jag är i vecka 28 och är gravid med mitt andra barn. Jag måste erkänna att jag verkligen avskyr att vara gravid. Inte nog med att jag har haft svåra problem med illamående, jag har också en konstant oro för mat. Jag är livrädd för listeria och det tar verkligen på mig.
    Igår stekte min man en chorizoliknande korv från Coop. Den var fylld med ost och jalapeños. Han följde paketets rekommendationer och stekte den i 12 minuter. Korven blev helt bränd på sidorna, så jag var tvungen att skära bort den delen.
    När jag tog en tugga var den inte rykande het (som Livsmedelsverket rekommenderar), den var mer ätbar och "jummen". Enligt paketet ska innertemperaturen vara 75 grader. Jag har gråtit i två dagar nu eftersom jag är så orolig för listeria.
    Som om allt detta inte var nog, upptäckte jag att det var just den korven, med den smaken och det märket, som hade listeria och att det gäller till sommaren 2023.
    Jag vet inte hur jag ska lugna ner mig. Jag är så rädd och orolig. Orkar verkligen inte med detta mer. 
Svar på tråden Tjock korv - ej rykande het - listeria?