• Anonym (Anonym123)

Förstoppning vad göra?

Hej, har typ aldrig haft förstoppnin, förutom som barn, så detta var nåt nytt.

Har ni några tips? Tryckt i mig 7-8 katrinplommon idag från 14, någon timme sen jag tog en sist. Ska jag försöka få i mig nån till? Typ nån katrinplommon till, cola och vatten? Inget annat?

Grejen är att sista två gångerna verkade katrinplommon ha hjälpt, för då fick jag ut lite grann iallafall, var dock tvungen att avbryta för att jag blev trött och gjorde för ont.

Är det dumt? Eller ska man bara fortsätta? Fick ut kanske 10-20% båda gånger, sedab var jag tvungen och ge mig, fick kämpa för att hålla emot, blev helt skakis.
    Tanken är att jag ska få paus, hinna få i mig mer som sätter igång ännu mer för att kunna underlätta nästa omgång?

Några ställningar att rekommendera när jag ska försöka igen? Bör jag slänga i mig några katrinplommon och skippa annan föda? Har ätit bra hela dagen, men blivit lite illamående på kvällen.

• Svar på tråden Förstoppning vad göra?
  • Anonym (Anonym123)

Eller är det illa att avbryta när det trycker på? För det gör för ont, så tänker att en paus för att försöka igen om 1-2h när det trycker på är bättre?

Nu var det en timme sen sist, gjorde rätt ont och orkade bara få ut lite. Borde jag passa på att få i mig fler katrinplommon, vatten och lite cola för illamåendet?

I hopp om att det hinner bli än lösare nu tredje gången? Tippar på att det kan trycka på om en timme.

Lite lätt illamående, så känns svårt att trycka i sig katrinplommon. Tagit typ 7-8 st idag, kanske ska ge mig och ta fler imorgon då?

• Anonym (Anonym123)

En fråga, har ätit dom direkt ur påse. Ska dom blötläggas? Eller går det bra som jag gjort, tuggat dom och druckit vatten.

Börjar trycka på igen, men har inte hunnit få i mig något. Kanske bör hinna dricka mer vatten och katrinplommon innan det sätter igång?

Lär vara lika svårt som sist ifall jag inte får i mig något, lite lätt illamående så inte så lätt heller.

• Anonym (Laktulos)

Köp laktulos på apoteket. Guds gåva till människan vid förstoppning.

• Anonym (Anonym123)

Var det dumt att jag avbröt tillslut båda gånger, för det gjorde alldeles för ont och jag blev skakis.

Fick stå emot väldigt mycket och ta i för att avbryta, är det dåligt? Tänker att det är bättre att hämta andan, vila och hinna få i sig lite extra innan nästa omgång?

Just nu börjar det trycka på lite, så snart kanske det är dags, borde kanske passa på att ta nån till katrinplommon och vatten innan det är dags? Var en timme sist och vill helst dra ut på nästa omgång.

• Anonym (Anonym123)
    Anonym (Laktulos) skrev 2024-04-20 23:01:23 följande:

Köp laktulos på apoteket. Guds gåva till människan vid förstoppning.

Jaså får kolla på det imorgon. Inget som hjälper ikväll dock :(

Gör det något att man avbröt och höll sig istället? Gjorde för ont tillslut så behövde paus, tänkte att vila och försöka nästa gång det trycker på?

Tycker katrinplommon direkt ur påse med vatten till har hjälpt, bör man kanske försöka få i sig några fler innan det trycker på igen. Kan väl inte skada med några till?
  • Anonym (Laktulos)
    Anonym (Anonym123) skrev 2024-04-20 23:03:59 följande:
    Jaså får kolla på det imorgon. Inget som hjälper ikväll dock :(

Gör det något att man avbröt och höll sig istället? Gjorde för ont tillslut så behövde paus, tänkte att vila och försöka nästa gång det trycker på?

Tycker katrinplommon direkt ur påse med vatten till har hjälpt, bör man kanske försöka få i sig några fler innan det trycker på igen. Kan väl inte skada med några till?
    Går det inte så går det inte. Kaffe är laxerande, har du provat kaffe? 
  • Anonym (Anonym123)

Blev dessutom lite lätt yr Och tryckande/svälld känsla i huvudet över bihålor. Detta kom sista gången när jag tog i så mycket, kanske blev för mycket för kroppen. Någon som fått så när man tagit i mycket?

Blev lite bättre av att ligga ner. Hur bör man sitta på toan nästa gång det trycker på?

Kan det vara smart att försöka dra ut på tiden till nästa gång, allt för att få så mycket tid som möjligt att äta plommon, dricka vatten och lösa upp? vill helst dra ut innan nästa gång sker.

Känns som ju mer jag rör mig ju större risk att sätta igång något.

• Anonym (Anonym123)
    Anonym (Laktulos) skrev 2024-04-20 23:06:45 följande:
    Går det inte så går det inte. Kaffe är laxerande, har du provat kaffe? 
    Blev lite käk och kaffe med tjejen tidigare idag, sedan katrinplommon och fika och ägg på eftermiddagen. Då släppte det faktiskt till första gången vid 16 och 20.

Var tvungen att avbryta och kämpa för att hålla emot, för det gjorde för ont att fortsätta.

Är det en smart idé, att avbryta och försöka trycka i sig lite mer i förhoppning att hinna göra avföringen mer lös innan nästa omgång?

Vill dra ut på det lite, för sist var det för hårt, vill inte göra om det då.
  • Anonym (Yes)

Ja rör du på dig sätts de igång snabbare. Ställ en pall under fötterna när du sitter på toaletten. Det ska likna när man går på toaletten i naturen. Tarmen får bättre riktning eller liknande i den portionen. Akta dock så du inte blir mer yr av denna position då den kan stoppa blodflödet. 

Ät om du inte mår illa av det. Undvik ris, bröd och annan mat som förstoppar. 

Om du blir yr, lägg dig på golvet med benen uppåt.

• Anonym (Yes)

Det är bättre att låta det komma ut om det går. Men om det inte går så går det inte.

Svar på tråden Förstoppning vad göra?