• Anonym (Anonym)

Få bort sina uppgifter från Mr Koll

Kanske inte rätt kategori men testar.

Alltså, dessa sidor som delar ut ens privata uppgifter till vem som helst! Jag blir galen!

För ett par år sedan flyttade jag och bytte namn samtidigt, jag var noga med att matcha det så att jag aldrig hann ha nya namnet på gamla adressen eller gamla namnet på nya adressen. En stor anledning är att jag fick barn och har en familjemedlem med allvarligt missbruk som jag verkligen inte vill ha nära mitt barn och vill INTE att denna person ska kunna söka upp mig. Jag har tagit bort alla mina konton från sociala medier och plockat bort tele nr från alla sidor som delar det. Men så kommer j***a Mr Koll som delar både tidigare namn och adresser! Så söker man på mitt gamla namn kommer automatiskt det nya upp. Detta enbart hos Mr Koll. Jag hade också ett väldigt unikt namn vilket tyvärr gör det enklare.

Har försökt kontakta dem för att få bort uppgifterna men noll svar. Eftersom jag inte har något direkt hot mot mig kan jag ju inte heller begära skyddad identitet, och vill verkligen inte ha det heller. Vill bara få bort mina tidigare uppgifter så att de inte kan kopplas till mina nya. Men det är omöjligt eller?

• Svar på tråden Få bort sina uppgifter från Mr Koll
  • Anonym (E)

Fast det är ju inte ett dugg svårt att hitta exakt samma information från Skv. Det räcker att ha ditt personnummer (sex första siffrorna) så hittar man dig. Även om man inte vet exakt datum så är det lätt för Skv att hjälpa till med det bara man har en ungefärlig aning. Man kan också göra sökning på tidigare adresser mm. Ingen som helst konst. Mr Koll och liknande sidor har alltså egentligen bara förenklat arbetet så man slipper ett telefonsamtal.

Ta en titt här, kanske kan hjälpa dig med vad som är nästa steg: Kan jag kräva att uppgifter om mig på Mrkoll, Eniro, Hitta.se, Lexbase, Ratsit och Merinfo tas bort? (imy.se)

Annars googla på hur man gör när offentliga uppgifter inte raderas, eller nåt. Det måste finnas en myndighet att vända sig till tänker jag.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (E) skrev 2024-04-22 14:46:34 följande:

Fast det är ju inte ett dugg svårt att hitta exakt samma information från Skv. Det räcker att ha ditt personnummer (sex första siffrorna) så hittar man dig. Även om man inte vet exakt datum så är det lätt för Skv att hjälpa till med det bara man har en ungefärlig aning. Man kan också göra sökning på tidigare adresser mm. Ingen som helst konst. Mr Koll och liknande sidor har alltså egentligen bara förenklat arbetet så man slipper ett telefonsamtal.

Ta en titt här, kanske kan hjälpa dig med vad som är nästa steg: Kan jag kräva att uppgifter om mig på Mrkoll, Eniro, Hitta.se, Lexbase, Ratsit och Merinfo tas bort? (imy.se)

Annars googla på hur man gör när offentliga uppgifter inte raderas, eller nåt. Det måste finnas en myndighet att vända sig till tänker jag.

Är inte lika orolig över att personen i fråga kontaktar skatteverket (inte smart nog och glömmer alltid mitt födelsedatum), men Google-sökningar är inga problem.

Tack, ska kolla länken!
  • Dr Nail

Det är inte lätt. Mr Koll är lite extra cancer jämfört med andra "snällare" sidor med liknande funktioner. Hos ratsit kan man åtminstone få sina uppgifter dolda (på ett meckigt sätt) från oreggade användare, men Mr Koll vad jag vet går typ inte ens att kontakta normalt. Finns inga kontaktuppgifter. Tänk; vad är det för j-a business som inte ens har en mejladress på sin sajt?? Kriminella.

I grund och botten kan man bara vänta tills regeringen stänger alla dem där. Bara en tidsfråga, synd bara att de hinner mjölka så mycket cash innan dess.

• Anonym (Usk)

I mr koll står det på mig att jag är utbildad undersköterska. Märkte det för några månader sen medans på de flesta andra jag känner genom min gamla klass eller jobbet står det inte så på. Vet ni hur man kan få bort det för nästan ingas yrken står där så varför behöver mitt göra det

• vårstorm

mrkoll,hitta.se,birthday.se med flera borde olagligförklaras och stängas ner gör inte myndigheter nåt för att stoppa såna sidor så är det under all kritik.

• Dr Nail
    vårstorm skrev 2024-08-28 21:41:09 följande:

mrkoll,hitta.se,birthday.se med flera borde olagligförklaras och stängas ner gör inte myndigheter nåt för att stoppa såna sidor så är det under all kritik.

De gör inte det för att sen några år tillbaka räknas varje klåpare som viftar med ett utgivningsbevis som "journalist". Sverige har blivit ett skämt.
Svar på tråden Få bort sina uppgifter från Mr Koll