• Anonym (Linn)

    Strålning

    Hur mår man efter strålning i lungan?
    En nära familjemedlem har fått metastaser i ena lungan och ska börja sin strålningsbehandling om två veckor.

  • Svar på tråden Strålning
  • Anonym (Linn)

    Undrar också hur man mår under behandlingen?

  • FtS70

    Man kan uppleva följande: känna sig trött och svag, Må illa och kräkas. Huden kan bli röd eller mörkfärgad. Man kan få svårt och andas, hosta mycket. svårt att svälja, ont i bröstet, tappa aptiten. Det är en tuff behandling.

  • Anonym (Linn)
    FtS70 skrev 2024-04-25 20:50:07 följande:

    Man kan uppleva följande: känna sig trött och svag, Må illa och kräkas. Huden kan bli röd eller mörkfärgad. Man kan få svårt och andas, hosta mycket. svårt att svälja, ont i bröstet, tappa aptiten. Det är en tuff behandling.


    Låter mycket jobbigt.
    Tufft efter en besvärlig cellgiftsbehandling.
    Jag hade hoppats på att det skulle vara lite lindrigare med strålning.
    Tack för ditt svar.
    Har du gått igenom detta själv?
    Eller någon närstående?
  • Anonym (Annat)

    Min pappa har precis genomgått strålning, dock ej för lungor. Han har mått ganska bra men varit lite tröttare än vanligt. En kompis till mig genomgick cellgifter och sen strålning. Det senare upplevde hon inget besvär av.

  • Anonym (Linn)
    Anonym (Annat) skrev 2024-04-26 10:10:53 följande:

    Min pappa har precis genomgått strålning, dock ej för lungor. Han har mått ganska bra men varit lite tröttare än vanligt. En kompis till mig genomgick cellgifter och sen strålning. Det senare upplevde hon inget besvär av.


    Det låter ju positivt med att må ganska bra av strålningen .
    Jag är orolig för att det ska bli en liknande besvärlig situation som vid cellgiftsbehandlingen.
    Undrar också om din pappa kunde köra bil till och från behandlingen?
    Om jag ska behöva köra hen varje dag i flera veckor.
    Tack för ditt svar. Det gav mig hopp .

  • Anonym (Linn)
    Anonym (Annat) skrev 2024-04-26 11:16:36 följande:

    Ja, han körde själv T/R varje dag.


    Så tacksam för det svaret .
    Jag har så svårt att ta ledigt från jobbet här.
    Hoppas din pappa blir helt frisk från denna jäkla cancern .
    Man förstår ju inte hur det är förrän man drabbas.
  • Anonym (Annat)

    Strålningen är nyligen avslutad så så nu ska vi vänta 3 mån innan de kollar hur det står till. Tack för omtanken.
    Jag hoppas att närstående också mår bra under strålningen och tillfrisknar helt.

  • Anonym (Linn)
    Anonym (Annat) skrev 2024-04-26 13:07:56 följande:

    Strålningen är nyligen avslutad så så nu ska vi vänta 3 mån innan de kollar hur det står till. Tack för omtanken.
    Jag hoppas att närstående också mår bra under strålningen och tillfrisknar helt.


    Okey ännu en väntan efteråt alltså. 

    Hur länge pågick strålningsbehandlingen? Förmodar att det är individuellt.


    Kunde din pappa jobba under tiden?

    Ska följa med på ett planerat möte med läkarteamet nästa vecka och känner mig mest deppig här nu.

    Jag är så tacksam för att du tagit dig tid att svara här.

  • Anonym (Annat)

    Han är pensionär så det var inte aktuellt att jobba.
    Han strålades i 6 veckor.

Svar på tråden Strålning