• Lillnissa

Tandkräm?

Ska man använda tandkräm när man börjar borsta tänderna på sin bebis?Elsa håller på att få sin tredje tand och jag tänkte att det kanske kunde vara på tiden. Vilken tandkräm ska man i så fall ha?

• Svar på tråden Tandkräm?
  • Realtiina

Ja, man ska använda tandkräm. Men mycket behövs inte. Det finns att köpa barntandkräm i alla affärer.

• Lukka

Jaså, ska man? För så få tänder? Men hur gör man när barnen är riktigt små då (under året), jag menar hur ska de kunna skölja munnen med vatten efteråt?? *Sorry att jag lånar din tråd lite, Lillnissa*

• Frau BH

Har träffat en tandläkare för barn, hon sa att man ska använda vanlig vuxentandkräm och sätta i storlek som barnets lillfingernagel på tandborsten. Den lilla tandkräm som blir kvar i munen ska inte sköljas bort, utan är bra fluortillskott, och det är meningen att barnet ska svälja den.

• Prinssestårtan

Vi köpte tandkräm hos folktandvården, Pepsodent Kids.

• Grannen

Min tandläkare sa att man inte ska använda tandkräm för man ska bara vänja barnet vid vanan än så länge. Kan ju inte spotta ut tandkrämen. Virrigt att alla säger olika!

• Gurkmeja

Vi började använda barntandkräm först när min dotter var nästan 1 år (hon fick sina första tänder när hon var 9-10 månader). Det var inga som helst problem att borsta tänderna utan tandkräm. Men sen vi började med tandkrämen så protesterar hon mer, tyvärr. Vad kan man göra för att det ska gå bättre? Hon bara kniper igen munnen och vi kan på sin höjd ta ett par tag med borsten...

• Prinssestårtan

mumlin
    Vi gav våran dotter en egen tanborste, att leka med ibörjan. Så hon blev van vid en... Dom första gångerna bortade vi utan tankräm, sen med tandkräm.

• Prinssestårtan

Den lilla tandkräm som blir kvar i munen ska inte sköljas bort, utan är bra fluortillskott. Detta gäller även vuxna, enligt folktandvården.

• nitedrive

Vuxentandkräm är bättre tycker jag,barntandkrämen är söt och ofta färgad och det är ju onödigt att vänja barn vid godistandkräm.Min morsa påstår att den inte är särskilt bra för tänderna heller(hon är tandläkare).
    Använder själv inte tandkräm(kanske ytterst lite någon gång om dagen) till mina förrän kindtänderna börjar titta upp.

• delfinen76

ok tack för tråden lillnissa, tänkte på detta idag dottern här oxå 3 tänder , vilken tandkräm höll i barnkrämen idag. men då ska vi köpa lite

• Realtiina

...nej, tandkrämen ska inte sköljas bort. Det är så lite man har på. Jag använder dock barntandkrämen till Ella, just för att de är mildare i smaken än de "vuxnas".

Svar på tråden Tandkräm?