• Anonym (Mi)

Köra bil x antal timmar efter ett glas

Om en person druckit 1 glas vin eller 1 starköl typ klockan 19 och inte dricker någon mer alkohol efter det - skulle ni tycka att det var okej om denne körde hem från festen typ två, tre på natten? Givetvis under förutsättning att denne uppträder nyktert och inte är för trött för att köra.

Är bara nyfiken på att se vad allmänheten tycker.

• Svar på tråden Köra bil x antal timmar efter ett glas
  • Anonym (Liz)

Inga problem!!

Ha en skoj festSkål

• Anonym (Yes)

Ja, inga problem. 

• Hjelm

Efter så många timmar bör en så liten mängd alkohol vara förbränd för de flesta. Men personligen skulle jag nog ändå inte känna mig okej med att sätta mig bakom ratten. Har jag bestämt mig för att dricka ser jag till att vara bilfri, oavsett hur lite eller mycket jag druckit.

• Anonym (Micke)

Jag har en alkomätare av proffskvalitet, so fort jag kommer under 0.2 promille
    så kan jag köra

• Anonym (Q)

Det finns promilleräknare som den här som kan hjälpa dig att uppskatta när kroppen bör ha gjort sig av med olika mängder alkohol.

• Mandel

Inga som helst problem, men rent krasst kan man ju lika gärna ta en alkoholfri öl i så fall.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (M)

Det är ingen åsiktsfråga, gränsen för rattfylla går vid 0,2 promille i blodet. Är du osäker finns det alkoholmätare att köpa. 

• Anonym (...)
    Anonym (M) skrev 2024-04-26 12:40:05 följande:

Det är ingen åsiktsfråga, gränsen för rattfylla går vid 0,2 promille i blodet. Är du osäker finns det alkoholmätare att köpa. 

Och det finns inte en chans att man är över gränsen om man tar ett glas kl. 19 och sen kör kl. 3, behövs ingen mätare för det
  • Anonym (Ja)

Jag hade inte haft några problem att åka med den personen.

Svar på tråden Köra bil x antal timmar efter ett glas