• Anonym (APS)

    Surrogat/gestational carrier - någon som har funderat på det eller använt det?

    Jag har gjort väldigt många IVF-behandlingar och haft flera missfall. Jag har också obstetriskt antifosfolipidsyndrom, vilket skulle kunna betyda att jag kanske inte kommer att kunna bära ett barn som föds levande. Medicin verkar inte fungera för mig.

    Surrogatmödrarskap är ju inte tillåtet i Sverige, men det finns ju alternativ utomlands. Jag har börjat fundera på det. Vi har redan lagt så mycket pengar på IVF att det nog hade varit billigare om vi hade betalat för en surrogat. Samtidigt vill jag ju inte göra det någonstans där surrogaterna behandlas illa eller känner sig tvingade. Att bara leta efter en altruistisk surrogat känns varken rimligt eller etiskt - hon bör ju kompenseras ordentligt för det jobb hon gör och de risker hon tar.

    Någon som vet mer eller har tänkt mer? Någon som vet vad en rimlig kostnad kan vara?

  • Svar på tråden Surrogat/gestational carrier - någon som har funderat på det eller använt det?
  • Anonym (v)

    Så länge det är pengar inblandade kommer det inte vara frivilligt 

Svar på tråden Surrogat/gestational carrier - någon som har funderat på det eller använt det?