• Anonym (GAF)

Men hur skriver man bestämd form på akronym...

...som uttalas som ett ord??? Jag har lusläst Svenska skrivregler, men jag hittar fan inte svaret! Jag hittar bara en massa om akronymer som utläses bokstav för bokstav, men det är ju inte det jag är ute efter. Akronymen det gäller är GAF (akronym som används internt på mitt jobb, så bli inte förvirrade om ni inte vet vad det är), som alltså uttalas som ett ord - inte bokstav för bokstav. Så hur blir bestämd form här??? GAF:en? GAF:n? GAFen? Vad???

• Svar på tråden Men hur skriver man bestämd form på akronym...
  • Anonym (EjLars)

Det är jag också väldigt intresserad av att läsa svar på!
    Min bransch är nedlusad med dylika samt hänvisningar till olika regelverk och standarder som förkortats på olika sätt, och lösningen tycks variera från gång till gång.
    Inte blir det bättre när akronymerna i fråga dessutom tycks sakna ett bestämt genus heller (varianterna "HMI:n" eller "PLC:n" och "HMI:t / "PLC:t" används ungefär lika frekvent, t ex).

• Anonym (EjLars)
    Anonym (EjLars) skrev 2024-04-28 00:46:27 följande:

Det är jag också väldigt intresserad av att läsa svar på!
    Min bransch är nedlusad med dylika samt hänvisningar till olika regelverk och standarder som förkortats på olika sätt, och lösningen tycks variera från gång till gång.
    Inte blir det bättre när akronymerna i fråga dessutom tycks sakna ett bestämt genus heller (varianterna "HMI:n" eller "PLC:n" och "HMI:t / "PLC:t" används ungefär lika frekvent, t ex).

Nu var ju mina exempel rätt dåliga i sammanhanget, inser jag. Du frågade ju specifikt om fall där akronymen låter som ett ord, men min poäng var ändå att din fråga är högst motiverad och jag är lika nyfiken som du.
  • Anonym (Internt)

Jag kan bara svara på hur vi gör internt, några regler tror jag inte det finns. 

Om det är en akronym som kräver "et" eller "en" för att göra bestäms form, dvs slutar på en konsonant i princip, så sätter vi ett kolon mellan. Till exempel PAF:en, TIL:et. Dessa efterled är för övrigt inte superlogiska och bestäms inte av regler utan har kommit på känsla.

Om akronymet slutar på en vokal sätts ingen kolon. Exempelvis BIAn, GUIn.

Som sagt, tror inte det finns några regler för det. 

• Maggena
    När genitiven ska läggas till ett namn som i sig själv är en initialförkortning rekommenderar skrivreglerna att man låter förkortningen följas av ett kolon och sedan s, till exempel CSN:s utbetalning. Det gäller dock bara förkortningar som utläses bokstav för bokstav. Efter initialförkortningar som utläses som ett ord behövs inget kolon: Unicefs nyhetsbrev, Ikeas varuhus.

Hittat på språkrådets sida och TTs språkregler
  • Anonym (GAF)
    Anonym (EjLars) skrev 2024-04-28 00:48:27 följande:
    Nu var ju mina exempel rätt dåliga i sammanhanget, inser jag. Du frågade ju specifikt om fall där akronymen låter som ett ord, men min poäng var ändå att din fråga är högst motiverad och jag är lika nyfiken som du.
    :) När det gäller din fråga funkar Svenska skrivregler dock utmärkt - initialförkortningar som uttalas bokstav för bokstav är väl beskrivna där. Bestämd form på HMI och PLC skrivs mycket riktigt med kolon + antingen "n" eller "t" beroende på genus; vilket genus det ska vara avgörs av genuset på (det förkortade) huvudordet i förkortningen. Ta t.ex. "mc" - där blir det "mc:n", eftersom genus för "cykel" är utrum, medan bestämd form av "GD" (gemensamt distrikt) blir "GD:t", eftersom genus för "distrikt" är neutrum. Och om sista bokstaven i förkortningen slutar på t.ex. f eller s så blir det antingen :en eller :et i bestämd form, återigen beroende på huvudordets genus.
    Anonym (Internt) skrev 2024-04-28 01:42:25 följande:

Jag kan bara svara på hur vi gör internt, några regler tror jag inte det finns. 

Om det är en akronym som kräver "et" eller "en" för att göra bestäms form, dvs slutar på en konsonant i princip, så sätter vi ett kolon mellan. Till exempel PAF:en, TIL:et. Dessa efterled är för övrigt inte superlogiska och bestäms inte av regler utan har kommit på känsla.

Om akronymet slutar på en vokal sätts ingen kolon. Exempelvis BIAn, GUIn.

Som sagt, tror inte det finns några regler för det. 

Tack för ditt svar! Det slog mig sen att anledningen till att det inte finns några regler för just detta antagligen är att denna typ av initialförkortningar generellt bör skrivas med små bokstäver, vilket ju då innebär att man kan behandla dem som vilket ord som helst - i mitt fall blir det alltså gaf, gafen; i ditt fall blir det paf, pafen; til, tilet; bia, bian; gui, guin. Sen är det ju bara att beklaga att våra respektive arbetsplatser inte följer generell norm...

• Anonym (Språkvetare)

GAF:en

• Anonym (GAF)
    Anonym (Språkvetare) skrev 2024-04-28 07:44:25 följande:

GAF:en

Ja, det känns ju som att det är det rimligaste. Dock finns det väl vid närmare eftertanke inga faktiska regler här, eller hur är det? 
Svar på tråden Men hur skriver man bestämd form på akronym...