Anonym (EjLars) skrev 2024-04-28 00:48:27 följande:
Nu var ju mina exempel rätt dåliga i sammanhanget, inser jag. Du frågade ju specifikt om fall där akronymen låter som ett ord, men min poäng var ändå att din fråga är högst motiverad och jag är lika nyfiken som du.
:) När det gäller
din fråga funkar Svenska skrivregler dock utmärkt - initialförkortningar som uttalas bokstav för bokstav är väl beskrivna där. Bestämd form på HMI och PLC skrivs mycket riktigt med kolon + antingen "n" eller "t" beroende på genus; vilket genus det ska vara avgörs av genuset på (det förkortade) huvudordet i förkortningen. Ta t.ex. "mc" - där blir det "mc:n", eftersom genus för "cykel" är utrum, medan bestämd form av "GD" (gemensamt distrikt) blir "GD:t", eftersom genus för "distrikt" är neutrum. Och om sista bokstaven i förkortningen slutar på t.ex. f eller s så blir det antingen :en eller :et i bestämd form, återigen beroende på huvudordets genus.
Anonym (Internt) skrev 2024-04-28 01:42:25 följande:
Jag kan bara svara på hur vi gör internt, några regler tror jag inte det finns.
Om det är en akronym som kräver "et" eller "en" för att göra bestäms form, dvs slutar på en konsonant i princip, så sätter vi ett kolon mellan. Till exempel PAF:en, TIL:et. Dessa efterled är för övrigt inte superlogiska och bestäms inte av regler utan har kommit på känsla.
Om akronymet slutar på en vokal sätts ingen kolon. Exempelvis BIAn, GUIn.
Som sagt, tror inte det finns några regler för det.
Tack för ditt svar! Det slog mig sen att anledningen till att det inte finns några regler för just detta antagligen är att denna typ av initialförkortningar generellt bör skrivas med små bokstäver, vilket ju då innebär att man kan behandla dem som vilket ord som helst - i mitt fall blir det alltså gaf, gafen; i ditt fall blir det paf, pafen; til, tilet; bia, bian; gui, guin. Sen är det ju bara att beklaga att våra respektive arbetsplatser inte följer generell norm...