• Anonym (K)

Sen avbokning pga sjukdom, debiteras. Hur hade du gjort?

Om man avbokar samma morgon som man har tid är det mindre än 24 h och man ska debiteras. Men om man vaknar och är sjuk kan man ju inte rå för det. 

om läkaren då säger att man får stanna hemma men debiteras borde man ju kunna välja att gå dit då. Så får personen skylla sig själv om man smittar ner stället. 

Vad tycker ni? Hade du accepterat att bli debiterad för besöket i ett sånt läge? Kan dom neka en att komma dit?

• Svar på tråden Sen avbokning pga sjukdom, debiteras. Hur hade du gjort?
  • Anonym (strid)
    Anonym (K) skrev 2024-04-29 16:14:44 följande:
    Sen avbokning pga sjukdom, debiteras. Hur hade du gjort?

Om man avbokar samma morgon som man har tid är det mindre än 24 h och man ska debiteras. Men om man vaknar och är sjuk kan man ju inte rå för det. 

om läkaren då säger att man får stanna hemma men debiteras borde man ju kunna välja att gå dit då. Så får personen skylla sig själv om man smittar ner stället. 

Vad tycker ni? Hade du accepterat att bli debiterad för besöket i ett sånt läge? Kan dom neka en att komma dit?

Jag skulle bestridit debiteringen.
  • Anonym (P)

I den region jag arbetar i, har vi regeln att vårdgivare stryker avbokningsdebiteringar i de fall patienten hör av sig om sjukdom, även om det är mindre är 24 timmar. Däremot kan man inte ringa i efterhand och hävda att man visst var förkyld och inte kunde komma. 

Jag hade, precis som tidigare skribent, bestridit avgiften.

• Anonym (K)
    Anonym (P) skrev 2024-04-29 16:24:21 följande:

I den region jag arbetar i, har vi regeln att vårdgivare stryker avbokningsdebiteringar i de fall patienten hör av sig om sjukdom, även om det är mindre är 24 timmar. Däremot kan man inte ringa i efterhand och hävda att man visst var förkyld och inte kunde komma. 

Jag hade, precis som tidigare skribent, bestridit avgiften.

Tack för svar ni två. 
  • Anonym (S)

Jag ska ringa ett sådant samtal imorgon. Jag hade en tid, blev akut sjuk och meddelade via 1177 att jag var sjuk och ville boka om tiden. Jag fick svar att de inte kunde ge en ny tid just då (råkar veta att de har en månads väntetid på ny tid) och att DE valde att avboka tiden helt. Sedan kom en faktura på 200:- så den tänker jag bestrida.

• Anonym (K)
    Anonym (S) skrev 2024-04-29 19:22:05 följande:

Jag ska ringa ett sådant samtal imorgon. Jag hade en tid, blev akut sjuk och meddelade via 1177 att jag var sjuk och ville boka om tiden. Jag fick svar att de inte kunde ge en ny tid just då (råkar veta att de har en månads väntetid på ny tid) och att DE valde att avboka tiden helt. Sedan kom en faktura på 200:- så den tänker jag bestrida.

Lycka till 🥰krya på dig. 
  • Anonym (S)
    Anonym (K) skrev 2024-04-29 19:49:21 följande:
    Lycka till 🥰krya på dig. 
    Tack :) Det var nu två veckor sedan så jag är pigg nu, men jag kan återkomma imorgon och berätta vad de sa! Tyvärr misstänker jag att de kommer att hävda att jag ändå ska betala....
  • Krocko
    Anonym (S) skrev 2024-04-29 20:29:16 följande:
    Tack :) Det var nu två veckor sedan så jag är pigg nu, men jag kan återkomma imorgon och berätta vad de sa! Tyvärr misstänker jag att de kommer att hävda att jag ändå ska betala....
    Vad sa dom?
  • Anonym (S)
    Krocko skrev 2024-05-02 18:47:43 följande:
    Vad sa dom?
    Har tyvärr inte haft möjlighet att ringa än, men har koll på tråden så jag berättar när jag har ringt :)
  • Anonym (S)
    Krocko skrev 2024-05-02 18:47:43 följande:
    Vad sa dom?
    Pratade med dem idag och förklarade läget att det var DE som hade valt att avboka tiden när jag uttryckligen bett om att få omboka. Det tog några minuter men de avskrev räkningen.
  • Anonym (C)
    Min gissning som själv jobbar inom vården är att regeln finns för att både sena återbud och uteblivanden är kostsamma. Vården har ont om både personal och pengar och avbokas besöket före 24 timmar hade personalen kanske hunnit kalla in en annan patient istället för att tiden inte blir utnyttjad. Finns även personer som sätter i system att avboka sent på relativt lösa grunder.
  • Anonym (M)
    Anonym (C) skrev 2024-05-16 21:06:16 följande:
    Min gissning som själv jobbar inom vården är att regeln finns för att både sena återbud och uteblivanden är kostsamma. Vården har ont om både personal och pengar och avbokas besöket före 24 timmar hade personalen kanske hunnit kalla in en annan patient istället för att tiden inte blir utnyttjad. Finns även personer som sätter i system att avboka sent på relativt lösa grunder.
    Fast vården kan ju avboka tider med någon timmes varsel om t ex läkaren är sjuk den dagen. Så rimligen bör det fungera likadant för patienter som insjuknat. Sker det upprepade gånger blir det en annan sak.
  • Anonym (K)
    Anonym (S) skrev 2024-05-16 20:42:14 följande:
    Pratade med dem idag och förklarade läget att det var DE som hade valt att avboka tiden när jag uttryckligen bett om att få omboka. Det tog några minuter men de avskrev räkningen.
    👍
  • Anonym (U)

Har hänt att jag hört av mig samma morgon och skrivit jag är sjuk men ej fått räkning. 
    Men en annan gång skrev jag meddelandet att jag var sjuk 23 timmar innan och då fick jag räkning. 

Svar på tråden Sen avbokning pga sjukdom, debiteras. Hur hade du gjort?