• HelenaMaria

Mår dåligt vid bad

Nu när vintern varit lång har det varit skönt att sjunka ner i ett varmt bad och det har jag gjort flera gånger det senaste halvåret. Nu till mitt problem:

Sedan några år tillbaka har jag inte kunnat ta ett varmt bad utan att må dåligt. Jag börjar svettas omgående, blir helt röd i ansiktet, hjärtat slår snabbt och hårt, jag blir andfådd m.m. När jag sedan reser mig upp är jag helt svag i hela kroppen och benen känns styva på något sätt. En gång svartnade det för ögonen och jag höll på att svimma, mådde också illa och höll på att kräkas. Vad är det som händer? Min sambo mår inte så här dåligt när han badar, utan det är bara jag. Ett bad är en riktigt stor ansträngning för mig och vem vill bada i kallt vatten?

• Svar på tråden Mår dåligt vid bad
  • A L V

Känner igen känslan. Också från när jag duschat varmt och länge kan jag också bli som svag i benen..
    Oftast har jag varit hungrig eller törstig och/eller trött då det inträffat.

• pattisza

Jag har precis likadant, har aldrig kunnat bada. Jag tror att det har med blodtrycket att göra. Jag har ganska lågt blodtryck normalt.

• Danbala

Jag har också svårt för varma bad - känns som om man får syrebrist efter ett tag. Samtidigt älskar jag riktigt heta bad, avslappningen är så god!

Saker jag gör för att göra det bättre:
    * Dricker ett stort glas kallvatten innan, och har också med mig ett till badet så jag kan dricka när det blir för varmt.
    * Blöter inte huvudet före badet, sätter bara upp håret.
    * Har en handduk bakom huvudet så att jag kan vila och slappna av ordentligt.
    * Ger upp direkt när det börjar svettas för mycet i ansiktet, för jag vet att då dröjer det bara någon minut till innan jag blir så överväldigad av "värmeslaget" att jag bara vill kräkas...

• Maijan

Kan oxå må så ibland. Är inne på det där med blodtrycket jag med. Har ganska lågt i vanliga fall o när man badar varmt så vidgas ådrorna= blodtrycket sjunker... Brukar göra som ovanstående för att förebygga problemet.

Svar på tråden Mår dåligt vid bad