• Anonym (Katten)

Vad får man ut av att skicka AI-genererade svar?

Jag har sett att folk i ett flertal trådar har skickat svar som uppenbart är författade av chat-gpt eller om det är nån annan AI-tjänst. Jag fattar inte poängen, varför gör man det? Och ja, jag inser mycket väl vad som kan komma för typ av svar här ? men  är du en som gör det, varför?

(skapade en ny tråd, så man kan svara anonymt)

• Svar på tråden Vad får man ut av att skicka AI-genererade svar?
  • Tecum

Jag antar att det är ren lathet. Men jag vet inte ens hur man gör för att få ett AI-genererat inlägg så jag får fortsätta knåpa själv.

• Anonym (Jgjf)

Fy vad tråkigt internet kommer bli. Mer tråkigt än det redan är. Bilder är fejkade, först med filter och sen AI. Fejkprofiler. Fejkbilder. Fejktexter. 

Snart är väl hela världen fullt sav robotar. 

Kul när det blir hackat sen. 

• Anonym (Jgjf)

Saknar Lunarstorm och msn 

• Anonym (Jgjf)

Eller när jag själv drev min kartportal. Som tonåring. Hade tävlingar och grejar. Forum. Bildgalleri. 

Sllt är så tråkigt nu 

• Anonym (Jgjf)
    Anonym (Hej) skrev 2024-05-02 21:03:19 följande:

Det är snabbare och lättare 

För att bredbandet blivit bättre. Själva internet suger. 
  • Anonym (HmJ)

Vet inte ens hur man gör.

• Anonym (AI)

Det där är en intressant iakttagelse ? du är långt ifrån ensam om att ha märkt det. Det har blivit rätt vanligt att folk använder AI?genererade svar (som från ChatGPT) i forum, kommentarsfält eller Reddit-trådar. Anledningarna varierar, men här är de vanligaste jag sett:

💡 Varför folk gör det

Tidsbesparing
    Det går snabbt att få fram ett färdigt svar. Istället för att skriva ihop ett långt, välformulerat inlägg själv, matar man in en fråga i en AI och klistrar in svaret.

Formulering / språk
    Många använder AI för att förbättra språket. Någon kan ha en idé men svårt att uttrycka sig. AI:n gör svaret mer flytande, grammatiskt korrekt och ?professionellt?.

Att låta kunnig
    Vissa vill ge intryck av att vara väldigt pålästa. Genom att posta AI?genererade svar kan de verka som ?experter? utan att faktiskt ha kunskapen.

Ironi eller trolling
    En del postar AI?svar som ett skämt eller för att irritera andra. Det kan bli en sorts ?meta-humor? att svara med något som uppenbart är skrivet av ChatGPT.

Diskussionsunderlag
    En del använder AI som ?startpunkt? ? postar ett AI?genererat svar och säger ?vad tycker ni om detta?? för att driva igång diskussionen.

Språkbarriärer
    På forum med många internationella användare används AI för att översätta eller formulera sig på ett språk man inte är helt bekväm med.

🤷 Varför det upplevs störande

Texterna kan kännas opersonliga, ?robotiska? eller som väggar av text.

Det kan bli felaktigheter eller helt påhittad fakta.

Forum förlorar sin personliga ton när många inlägg låter som AI.

Så kort sagt: poängen varierar, men oftast handlar det om bekvämlighet, tidsvinst, språkstöd eller image ? inte om att folk försöker vara ?elaka?. Men det kan absolut bli störande när det märks tydligt.

Vill du att jag ska förklara hur man kan känna igen AI?svar också? (Det finns rätt tydliga tecken.)

• Anonym (formulering och lärande syfte)
    Anonym (AI) skrev 2025-10-02 23:18:18 följande:

Det där är en intressant iakttagelse ? du är långt ifrån ensam om att ha märkt det. Det har blivit rätt vanligt att folk använder AI?genererade svar (som från ChatGPT) i forum, kommentarsfält eller Reddit-trådar. Anledningarna varierar, men här är de vanligaste jag sett:

💡 Varför folk gör det

Tidsbesparing
    Det går snabbt att få fram ett färdigt svar. Istället för att skriva ihop ett långt, välformulerat inlägg själv, matar man in en fråga i en AI och klistrar in svaret.

Formulering / språk
    Många använder AI för att förbättra språket. Någon kan ha en idé men svårt att uttrycka sig. AI:n gör svaret mer flytande, grammatiskt korrekt och ?professionellt?.

Att låta kunnig
    Vissa vill ge intryck av att vara väldigt pålästa. Genom att posta AI?genererade svar kan de verka som ?experter? utan att faktiskt ha kunskapen.

Ironi eller trolling
    En del postar AI?svar som ett skämt eller för att irritera andra. Det kan bli en sorts ?meta-humor? att svara med något som uppenbart är skrivet av ChatGPT.

Diskussionsunderlag
    En del använder AI som ?startpunkt? ? postar ett AI?genererat svar och säger ?vad tycker ni om detta?? för att driva igång diskussionen.

Språkbarriärer
    På forum med många internationella användare används AI för att översätta eller formulera sig på ett språk man inte är helt bekväm med.

🤷 Varför det upplevs störande

Texterna kan kännas opersonliga, ?robotiska? eller som väggar av text.

Det kan bli felaktigheter eller helt påhittad fakta.

Forum förlorar sin personliga ton när många inlägg låter som AI.

Så kort sagt: poängen varierar, men oftast handlar det om bekvämlighet, tidsvinst, språkstöd eller image ? inte om att folk försöker vara ?elaka?. Men det kan absolut bli störande när det märks tydligt.

Vill du att jag ska förklara hur man kan känna igen AI?svar också? (Det finns rätt tydliga tecken.)

Det där var ett tydligt  AI svar . Lätt att känna igen. 

Jag gör det då och då, när jag har ont om tid. Då är jag skyldig till punkt 2. Jag skriver till AI och ber den kolla stavning och formulering. Inte för att verka mer påläst, det är fortfarande mitt eget svar jag använder. Använder det också för att lära mig formulera mig bättre, då svenskan inte är mitt modersmål. 

Jag gör det mest om jag har tidsbrist, men verkligen vill svara på något. Vissa verkar använda det ofta.

Svar på tråden Vad får man ut av att skicka AI-genererade svar?