• Anonym (TS)

Luktar rök i lägenhet

Ursäkta om det här är dumma frågor men har inte så mycket erfarenhet. Behöver tacka ja eller nej till en lägenhet senast imorgon (hyresrätt). Har varit på visning och det luktade rök.. Har barn och har själv slutat röka för flera år sen (aldrig rökt inomhus) så det känns inte så trevligt. Försvinner det av sig självt när man vädrar? Eller sitter det liksom kvar i tapeter osv? Behöver man åtgärda det på något sätt? 

• Svar på tråden Luktar rök i lägenhet
  • BuoBä

Det beror på hur illa det är. Är det riktigt inrökt kan man behöva måla alla väggar och tak med spärrfärg, byta golv, byta innerdörrar och dörrfoder etc.
    Har de för det mesta inte rökt inne utan lukten främst sitter i kläder och möbler, så kan det räcka att vädra.

• Anonym (Beror på)

Är det röklukt från själva lägenheten eller utifrån? För om det är inomhus kan man bara ställa ut skålar med ättika så kan det ordna sig, finns också någon särskild spray på Biltema och i värsta fall får hyresvärden åtgärda, men om det kommer utifrån så kan du knappast få grannarna till att sluta röka så det kommer in i lägenheten.

• Anonym (Inrökt)

Mina föräldrar bor i en lägenhet som behövde saneras innan de flyttade in, för att den som bodde där innan rökte inomhus. Sedan hade de en ozongrunka stående där bra länge (ett par år?) för att få bort mer av lukten. Nu är det väl runt tio år sedan de flyttade dit och jag känner inte direkt någon röklukt när jag är där. Men när jag kommer hem märker jag att det luktar om mina kläder och mitt hår.

• Anonym (TS)
    Anonym (Beror på) skrev 2024-05-02 14:45:06 följande:

Är det röklukt från själva lägenheten eller utifrån? För om det är inomhus kan man bara ställa ut skålar med ättika så kan det ordna sig, finns också någon särskild spray på Biltema och i värsta fall får hyresvärden åtgärda, men om det kommer utifrån så kan du knappast få grannarna till att sluta röka så det kommer in i lägenheten.

Inifrån kändes det som , antagligen är den som bor där nu rökare. Kändes som när nån har rökt inomhus.
    Tack för svaret .. det borde inte vara något hinder för att flytta dit då? 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Inrökt) skrev 2024-05-02 14:48:25 följande:

Mina föräldrar bor i en lägenhet som behövde saneras innan de flyttade in, för att den som bodde där innan rökte inomhus. Sedan hade de en ozongrunka stående där bra länge (ett par år?) för att få bort mer av lukten. Nu är det väl runt tio år sedan de flyttade dit och jag känner inte direkt någon röklukt när jag är där. Men när jag kommer hem märker jag att det luktar om mina kläder och mitt hår.

Tack för svar.. det låter ju jobbigt 
  • Anonym (Svårt)

Röklukt är väldigt svårt att bli av i en lägenhet. Om personen rökt mycket inne så kan det finnas en hel del nikotinrester på väggar och tak o.s.v.
    Sanering och sedan som någon innan skrev måla med speciell spärrfärg.
    Var och tittade på en lägenhet där man på bilderna såg att köksluckorna var ljusgula. 
    På visningen visade det sig att det var nikotin och naturligtvis stank det i hela lägenheten.
    Blev ju inte bättre av att det var en likfläck på parketten i vardagsrummet.
    Mäklare har skyldighet att upplysa om någon har avlidit i bostaden - men icke.
    Blev inget köp.....

• Anonym (C)

Fråga hyresvärden om de ska sanera bort röklukten. Antagligen ska de göra det men bäst att fråga ändå.

Svar på tråden Luktar rök i lägenhet