• Finastina

Golf som småbarnsbil?

Är ni några som har golf och är föräldrar? Vi ska köpa ny bil, hade tidigare en Audi A2 och insåg att den skulle nog bli för liten. Men efter att åkt runt och kollat tror vi att vi fortfarande värdesätter att ha en liten bil, det får väl hellre vara lite krångligt när barnvagnen ska in.

Nu har några varnat oss för att skaffa så liten bil, medan jag hört andra som är jättenöjda med sin golfar. Kan tilläggas att vi inte kör bil till vardags och gärna tar tåget de gånger vi kan!

• Svar på tråden Golf som småbarnsbil?
  • Finastina

Någon måste det ju finnas som har golf??

• yorin

Jag kör inte Golf själv, men en Golf kombi borde absolut inte vara några problem.

• barn av vår tid

vi hade en golf 2:a när bebisen kom! ingen kombi alltså.. vår barnvagn (emmaljunga duo edge) fick vi dela på och ha liggdelen i baksätet och resten i skuffen och man fick krångla en hel del för att få i den, men det gick jag stod ut i ett halvår ungefär, sen kom vintern och vi bytte till sittdelen så nu åker vi 945:a kan ju tillägga att vi åker alltid bil, bussarna passerar typ 3ggr om dan här..

• mammaE

Jag har en polo, alltså något mindre. Min bror har en golf och det går finfint att få in en Brio vagn i bakluckan i golfen. I min bil måste man ta av däcken på min Brio Nova men det är inte så jobbigt. Ligginsatsen använder man ju inte mer än ca 6 mån sen har ju bebisen vuxit ur den. Enda problemet är när man har lite mer packning. Kan även bli trångt att sitta bakom/framför sätet med bilstolen. Nu ska jag ha en bebis till och kommer behålla bilen. Värdesätter den snåla bensinförbrukningen och att det är lätt att parkera. Gubben har en havdan gammal chevrolet van som slukar mycket soppa.

• Jordgubbssaft

Vi sålde vår småbil ... inte kul att ha halva vagnen inne i bilen ... och då var vår lika stor som golf femmorna ungefär ...

Har en kombi och det känns både bekvämare och säkrare ! Kombi behöver ju inte vara gigantiska heller ...

• Jordgubbssaft

Syster har en golf femma ... men då är hennes pojkar "vagnlösa", denna skaffade hon EFTER att de slutat med vagn ...

De är ju suveräna inuti men det faller ju på skuffen ...

• mammaE

Men eftersom ni inte kör så mycket bil så tror jag inte att det är några problem!! Man behöver inte alls ha halva vagnen i bilen i en golf. Ta en mjuklift så går både vagn och lift in i skuffen. Sen är det ju klart att det är bekvämt med kombi men ni ville ju gärna ha en liten bil pga andra orsaker.

• Mijjo

vi har en golf ,inte ens en kombi och vi får ner vår vagn( brio nova) i bakluckan utan att ta av däcken, den är tom bara 2 dörrars men det funkar fint att sätta in barnen i bilstolar ,,, kan tilllägga att vi har en större bil om fler än 4 barn ska åka med och båda vuxna ! ( har 5 barn nu och 6 till sommaren ) så visst kan man ha en liten bil om man inte är flera än tex 5 pers totalt!!!!

• Supermamsen

Det viktigaste tycker jag en bil skall vara då man har småbarn är att lastutrymmet är stort .

Man skall lätt kunna ta i ur och en barnvagn eller andra saker.

Görna bensinsnål eftersom man far mycket med bil när man har barn
    mellan olika aktiviter

Hyfsat krocksäker bör den vara

Jag har en Mitsubishi Space Wagon det är en stor bil i behändigt format.
    Den är den både lättkörd och smidig och det är en skön bil att köra.

Rekommenderar den bilen . Golf däremot känns lite för pluttig

• Finastina

Många skiljda åsikter... Så jag blir inte så mycket klokare. Men vi kollar väl vdare efter en nya bil och får se vart det landar. Alternativen, förutom golf är:

A3 SP (favoriten, men finns ju fortfarande inga till bra pris)
    A4 kombi (stor och tråkig?)
    Nya Seat Alta (Har inte riktigt koll på hur stor den är)
    V50 (Hade så gärna haft flexifuel i så fall, men de finns ju inte som beg. än)
    SAAB 9-3 sportcomi (fortfarande för dyra)

Känns som att vi aldrig kommer hitta något.. Varför sålde vi A2:an? :)

Svar på tråden Golf som småbarnsbil?