• Anonym (S)

Hur vet man om ett hus är blåbetong?

Tänker mest på flerfamiljshus n men även villor / radhus. Verkar svårt att få reda på det. Visste inte att det var det i mitt förrän nyligen. Har kollat lite efter ny lägenhet och verkar som att varken hyresvärden eller kommunen kan svara på det när jag har frågat.

När det är byggt är såklart en indikation men kan man få reda på det utan att mäta gammastrålning? Det syns väl inte utanpå? 

• Svar på tråden Hur vet man om ett hus är blåbetong?
  • Anonym (Dip)

vi beställde ett hemmatest, lämna en påse i utrymmet ett par dag och postade.

Annars så tror jag det är sannolikt med radon i betonghus oavsett.

• Friger

Om huset är lite äldre och av väggarna är av "kex" typ så finns det god chans att det är blåbetong. Det är så kallade slaggväggar.

Mins inte om det var alla väggar av den typen. har för mig att de tillverkades på lite olika typer.

• Friger

Är det svårt att skruva fast saker i väggen för att väggen smular och huset är byggtt 40-50-60 -tal. Då kan det vara läge att fundera.

• Anonym (S)
    Friger skrev 2024-05-08 21:34:40 följande:

Om huset är lite äldre och av väggarna är av "kex" typ så finns det god chans att det är blåbetong. Det är så kallade slaggväggar.

Mins inte om det var alla väggar av den typen. har för mig att de tillverkades på lite olika typer.

Tack , hur ser det ut ungefär ? Tänkte du inne eller ute? 

Vet redan att det är blåbetong där jag bor men tänkte om man tittar på en ny lägenhet , har även tittat på mindre hus eller radhus att hyra i andra hand.

• Anonym (S)
    Friger skrev 2024-05-08 21:39:57 följande:

Är det svårt att skruva fast saker i väggen för att väggen smular och huset är byggtt 40-50-60 -tal. Då kan det vara läge att fundera.

Tack för svar 
  • Anonym (S)
    Anonym (Dip) skrev 2024-05-08 21:29:08 följande:

vi beställde ett hemmatest, lämna en påse i utrymmet ett par dag och postade.

Annars så tror jag det är sannolikt med radon i betonghus oavsett.

Jo så är det nog , det verkar vara lite förhöjda värden där vi bor .. om jag flyttar vill jag helst undvika hus med blåbetong men det kanske är svårt , verkar ju ganska vanligt. 

Det var en lägenhet jag tittade på som låg i ett högriskområde (rött på kartan) på bottenplan, om det är blåbetong också känns det inte så bra.. huset är byggt 65 så finns risk att det är det. 

• Anonym (L)

Har jag missat något? Är blå betong nägot man ska undvika? vad händer med radon?

• Anonym (S)
    TL12 skrev 2024-05-09 00:14:14 följande:

Går att sätta in radon fläkt 
    googla 

Jo så är det ju men om det är hyresrätt är der ju inget man får göra själv 
  • Anonym (S)
    Anonym (L) skrev 2024-05-09 01:33:28 följande:

Har jag missat något? Är blå betong nägot man ska undvika? vad händer med radon?

Nej man måste inte undvika det.. Det avger radon men har man bra ventilation tror jag inte det brukar vara något problem. Många hus som är byggda på 60- och 70-talet är av blåbetong. Jag har bott 15 år ungefär i blåbetonghus nu men det verkar som vi ändå har haft ok radonvärden tills nyligen, tror det är ventilationen som har blivit sämre. Men blåbetong + inte så bra ventilation + högriskområde för radon (man kan se på karta) är nog inte så bra. 

Kollade på en ny lägenhet som ligger i högriskområde , tror det är blåbetong men inte säker, verkar vara svårare att få reda på när det är flerfamiljshu. 
  • Friger
    Anonym (S) skrev 2024-05-08 21:41:39 följande:

Tack , hur ser det ut ungefär ? Tänkte du inne eller ute? 

Vet redan att det är blåbetong där jag bor men tänkte om man tittar på en ny lägenhet , har även tittat på mindre hus eller radhus att hyra i andra hand.

Namnet är lite missvisande. Det är lättväggarna i lägenheten du ska titta på. Dvs de som inte är bärande. Knackar du på en vägg och det är gedigen betong så är det inte den.

Svart, mjukt materiel. Vi brukar kalla det för kex-vägg. Tror det bäst beskriver konsistensen.
  • Friger
    TL12 skrev 2024-05-09 00:14:14 följande:

Går att sätta in radon fläkt 
    googla 

Du behöver googla lite själv. Det är inget du löser själv i lgh.
  • Anonym (S)
    Friger skrev 2024-05-09 09:16:58 följande:
    Namnet är lite missvisande. Det är lättväggarna i lägenheten du ska titta på. Dvs de som inte är bärande. Knackar du på en vägg och det är gedigen betong så är det inte den.

Svart, mjukt materiel. Vi brukar kalla det för kex-vägg. Tror det bäst beskriver konsistensen.
    Tack för svar! Kanske går att känna det om man är på visning och knackar på väggen då.. Så det är inte väggarna utåt som är av blåbetong isåfall, tänkte om det gick att se utanpå på något sätt men det verkar inte som det. 
  • Anonym (S)
    Friger skrev 2024-05-09 09:23:26 följande:
    Du behöver googla lite själv. Det är inget du löser själv i lgh.
    Nej precis , det kan man ju göra i hus men inte själv i lägenhet. 
  • Friger
    Anonym (S) skrev 2024-05-09 09:28:00 följande:
    Tack för svar! Kanske går att känna det om man är på visning och knackar på väggen då.. Så det är inte väggarna utåt som är av blåbetong isåfall, tänkte om det gick att se utanpå på något sätt men det verkar inte som det. 
    Svårt... Det vanliga materielet som ersatt är vanliga gips-väggar. Kan du avgöra att det inte är gips så är det förmodligen en slaggvägg om huset är från den tiden.
  • Anonym (L)
    Anonym (S) skrev 2024-05-09 08:57:06 följande:
    Nej man måste inte undvika det.. Det avger radon men har man bra ventilation tror jag inte det brukar vara något problem. Många hus som är byggda på 60- och 70-talet är av blåbetong. Jag har bott 15 år ungefär i blåbetonghus nu men det verkar som vi ändå har haft ok radonvärden tills nyligen, tror det är ventilationen som har blivit sämre. Men blåbetong + inte så bra ventilation + högriskområde för radon (man kan se på karta) är nog inte så bra. 

Kollade på en ny lägenhet som ligger i högriskområde , tror det är blåbetong men inte säker, verkar vara svårare att få reda på när det är flerfamiljshu. 
    Tack för svar! 🙂
Svar på tråden Hur vet man om ett hus är blåbetong?