• Anonym (Hej)

    Fler föräldrar som skuldbeläggs av barn pga låg inkomst?

    Har två barn, det äldre har aldrig betett sig som vår yngsta gör. Vet inte vad det kommer sig men en teori är att dottern enbart umgås med rikemansfolk Och äldsta med samma"arbetarklass"

    hon började rida tidigt och alla vänner hon har kommer från stallet. Hon red på Sveriges dyraste mer eller mindre. Det är inte bara vanlig överklass. Föräldrarna tjänar typ flera 100.000 per månad. Flera utlandsresor per år, kan shoppa vad som vill etc. 


     jag brukar säga att allt handlar inte om pengar, man kan värdesätta andra saker som att hon har en pappa som ställer upp till 1000% jämfört med hennes kompisars pappor Som bara arbetar jämt. 

    men bara den här morgonen har hon gapat och skrikit hur dåligt hon mår för att vi är så fattiga. Vi har liksom lagt tusentals kronor på hennes ridning i 10 års tid nu varje månad. vi har bestämt oss för att gifta oss och hennes reaktion var "hur ska vi som är så fattiga ha råd med det?"  Fastän vi sagt att vi tar det enkelt. 


    hon har fått typ allt hon bett om hela tiden, skulle snarare säga att vi skämt bort henne. vi har rest mycket. Alltid haft senaste mobilen, får dom kläder hon vill ha (fast hon för köpa en del begagnat och det med all rätta anser jag, man behöver inte ara köpa nytt även om man har råd)

    Hon har absolut inte haft en fattig barndom eller lever fattigt. Men visst, vi får väl ut lite mer än 40.000 ihop, det är ju extremt fattigt jämfört med hennes vänner. vi bor i en liten lägenhet och dom bor i stora lyxhus. lite som "vinterviken" filmen. 


    hon alltid höra från folk vilken fin person hon är, hon jobbar i stallet och har mkt ansvarsuppgifter som inte hennes kompisar får. Hon har bra betyg och har alltid vart omtyckt av folk.

    dock är detta saker hon spyr ur sig när hon är arg men jag tror ändå att det ligger och gror i henne. 


    jag har börjat må dåligt över hennes skuldbeläggande, hon anser att vi borde utbildat oss och skaffat bättre jobb. Jag trivs med mitt arbete som uska och försöker få henne att förstå det. Allt handlar inte bara om att tjäna bra. Jag har t.ex. adhd och har svårt att studera, att gå på högskola är inte för alla. Alla har rätt att göra sina val. Hon får väl utbilda sig och bli rik Då. 


    Anser ni att man måste gör allt för att utbilda sig och bli rik för att ha rätten att skaffa barn? Hon maler om detta jämt och ständigt så jag håller på att bli knäpp. 

  • Svar på tråden Fler föräldrar som skuldbeläggs av barn pga låg inkomst?
  • Anonym (Andas!)

    Gissar att hon är tonåring? De hittar alltid något att klaga på, gärna det som känns jobbigast för föräldrarna.
    Det har inte med er att göra, utan åldern. Sluta förklara dig och säg "jag har förstått att du tycker det, men nu är det så det är".
    Det hade lika gärna kunnat vara att ni är för unga/gamla, har för få/många andra barn, klär er fel, bor i fel sorts bostad på fel ställe, äter fel typ av mat, aldrig varit i Thailand etc etc. 

    Någon gång när hon har vuxit till sig så inser och uppskattar hon troligen att ni prioriterade ridning och andra dyrare saker åt henne, _trots_ att ni inte hade lika bra ekonomi som vännerna. 

  • Anonym (P)

    Varför tror du att din dotter har rätt när hon kritiserar er inkomst? Hon är bara tonåring och har inte så mycket perspektiv på livet. Det hör till. Hon lär sig med tiden. 

    Jag hoppas för övrigt att hennes storasyskon blir kompenserat för alla pengar ni lägger på lillasysters ridning. Att ge mest till den som skriker högst är inte särskilt rättvist.

  • Anonym (Polly)

    Jobbigt för er båda! 


    Det är väl det här man kallar relativ fattigdom. Förmodligen kommer det upp saker varje gång hon träffar ridkompisarna där det blir tydligt att de har och inte hon. Prat om vad man ska göra till helgen, kläder och smink man köpt eller tänkt köpa, platser de alla varit på och saker de alla har gjort som ni inte har råd med. Jag förstår om hon känner sig utanför.

    Det finns nog inget annat att göra än att prata om att man tjänar olika på olika jobboch också har olika förutsättningar. Kompisarnas föräldrar har förmodligen välbärgad bakgrund de flesta. Förklara på lagom nivå vad sånt innebär. 

  • Anonym (Polly)

    Fråga försiktigt när ni är på bra humör om hon är orolig för ekonomin. Ibland blir oro ilska. 

  • Anonym (Mim)

    Jag hade aldrig accepterat ett sådant beteende från mina barn. Otroligt respektlöst. Jag hade satt mig ner med henne och gett henne två val.
    Antingen fortsätter hon att bråka om era inkomster och då kan hon glömma att ni fortsätter betala för ridningen, oförskämda barn som inte kan se värdet i alla arbeten får fixa en egen inkomst om de vill ha dyra saker.
    Eller så skärper hon till sig, hon har det bättre än många andra barn i världen. Ni vill inte höra ett ljud till om vad ni inte har råd med. Är hon däremot intresserad eller orolig för ekonomin så kan ni föräldrar visa vilka inkomster och utgifter ni har.

  • Anonym (Hej)
    Anonym (Andas!) skrev 2024-05-09 13:13:27 följande:

    Gissar att hon är tonåring? De hittar alltid något att klaga på, gärna det som känns jobbigast för föräldrarna.
    Det har inte med er att göra, utan åldern. Sluta förklara dig och säg "jag har förstått att du tycker det, men nu är det så det är".
    Det hade lika gärna kunnat vara att ni är för unga/gamla, har för få/många andra barn, klär er fel, bor i fel sorts bostad på fel ställe, äter fel typ av mat, aldrig varit i Thailand etc etc. 

    Någon gång när hon har vuxit till sig så inser och uppskattar hon troligen att ni prioriterade ridning och andra dyrare saker åt henne, _trots_ att ni inte hade lika bra ekonomi som vännerna. 


    Ja precis hon är 15. Tack det kändes bra att läsa 💖
  • Anonym (Herre)
    Anonym (Mim) skrev 2024-05-09 13:41:27 följande:

    Jag hade aldrig accepterat ett sådant beteende från mina barn. Otroligt respektlöst. Jag hade satt mig ner med henne och gett henne två val.
    Antingen fortsätter hon att bråka om era inkomster och då kan hon glömma att ni fortsätter betala för ridningen, oförskämda barn som inte kan se värdet i alla arbeten får fixa en egen inkomst om de vill ha dyra saker.
    Eller så skärper hon till sig, hon har det bättre än många andra barn i världen. Ni vill inte höra ett ljud till om vad ni inte har råd med. Är hon däremot intresserad eller orolig för ekonomin så kan ni föräldrar visa vilka inkomster och utgifter ni har.


    Bästa inlägget i tråden, håller med om allt.
  • Anonym (H)

    Det borde finnas andra stall man kan rida på. Barn jämför sig med varandra.

  • Anonym (Sara)

    Ja litegrann av min tonåring som är utflyttad nu, hon kunde klaga ibland på saker hon inte fick. Hon har iförsej fått mycket trots att jag var ensamstående länge. De två yngre har inte klagat än , de är 8 och 2.. fast 8-åringen frågade en gång varför vi inte kan bo i hus, kände mig ganska misslyckad då och ledsen för att jag inte kan ge mina barn det.  Vi bor också i lägenhet. Jag pluggar just nu , jobbar extra också. Är i princip ensamstående nu också , särbo med pappan till yngsta men han har varit utan jobb ett tag nu,han har precis fått ett nytt.


    Dottern som är 8 går i en skola där väldigt många bor i hus och radhus , tyckte det var bra först att skolan ligger i ett lite finare område men det känns inte så kul när nästan alla kompisarna bor så. Min äldsta gick i en skola där fler bodde i lägenhet så hade inte riktigt det problemet då. Har nästan funderat på om det skulle vara bättre med nån annan skola.

    Har haft så att jag med mitt extrajobb ändå har ok med pengar med pengar till att göra saker och köpa presenter så och dottern går på en aktivitet som kostar ganska mycket men inte tillräckligt fast inkomst för att få lån till att köpa hus eller radhus eller större lägenhet. 

  • PH76

    Jag skulle aldrig tagit detta från min dotter och hade satt mig ner och haft ett allvarligt samtal med henne om detta. Det du skriver påminner mycket om min lillasyster när jag växte upp, inte charmigt.

Svar på tråden Fler föräldrar som skuldbeläggs av barn pga låg inkomst?