• Anonym (TS)

Svårt att bajsa

Jag har ofta svårt att bajsa, även om jag inte är förstoppad. Bajset rör sig genom tarmarna och kommer ner i ändtarmen, men sen är det väldigt svårt att få ut bajset genom själva anus. Ofta får jag vika toapappret på 3, lägga det ovanpå mitt långfinger och sedan ta ut det bajs som kommit ner till ändtarmen. 

Ibland efter att jag petat ut det första kommer resten av bajset efteråt bara jag trycker på/krystar lite, men ibland får jag plocka ut manuellt tills hela ändtarmen är tömd.

Är det här vanligt, bara det att ingen pratar om det? Som sagt är jag inte förstoppad eftersom bajset kommer ju ner i ändtarmen, det är bara sista lilla biten att komma ut som är problemet... Vad har ni för tips för att få ut bajset genom anus?

• Svar på tråden Svårt att bajsa
  • Anonym (M)

Verkar som att du är förstoppad ändå. Har du börjat att ta movicol? 

• Anonym (TS)
    Anonym (M) skrev 2024-05-09 20:57:58 följande:

Verkar som att du är förstoppad ändå. Har du börjat att ta movicol? 

Tror du? Vad gör att du tror det?
    Jag har varit förstoppad några gånger och då har jag inte kunnat bajsa på flera dagar.. Då när bajset väl kommer ner i ändtarmen har det varit en ganska stor, hård klump som jag plockat ut. Men oftast så bajsar jag varje dag, ibland lite hårdare och ibland lite mjukare. Det är som att anuset liksom inte öppnar sig om jag inte stoppar in fingret först och vidgar det lite och börjar ta ut det första bajset.. Jag vill ju inte gå runt med bajs i ändtarmen så när jag tryckt på en stund och anuset ändå inte öppnat sig så tar jag ut bajset.

Jag tar ingen movicol eller annat lösande. Aldrig testat. Några gånger har jag använt laxermedel när jag varit förstoppad och då har jag använt suppar som man stoppar upp där bak. Då när det börjat verka kommer bajset av sig självt och anuset öppnar sig.. Men en vanlig dag är det som att när jag väl trycker på så kommer bajset ändå bara ner till ändtarmen, inte ut.
  • Anonym (Farmor)

Mikrolax hjälper 

• Anonym (M)
    Anonym (TS) skrev 2024-05-09 21:52:05 följande:
    Tror du? Vad gör att du tror det?
    Jag har varit förstoppad några gånger och då har jag inte kunnat bajsa på flera dagar.. Då när bajset väl kommer ner i ändtarmen har det varit en ganska stor, hård klump som jag plockat ut. Men oftast så bajsar jag varje dag, ibland lite hårdare och ibland lite mjukare. Det är som att anuset liksom inte öppnar sig om jag inte stoppar in fingret först och vidgar det lite och börjar ta ut det första bajset.. Jag vill ju inte gå runt med bajs i ändtarmen så när jag tryckt på en stund och anuset ändå inte öppnat sig så tar jag ut bajset.

Jag tar ingen movicol eller annat lösande. Aldrig testat. Några gånger har jag använt laxermedel när jag varit förstoppad och då har jag använt suppar som man stoppar upp där bak. Då när det börjat verka kommer bajset av sig självt och anuset öppnar sig.. Men en vanlig dag är det som att när jag väl trycker på så kommer bajset ändå bara ner till ändtarmen, inte ut.
    Det du beskriver är en variant av kroniskt förstoppning. Då hjälper movicol som gör avföringen löser så att den inte fastnar i ändtarmen 
  • Anonym (M)
    Anonym (Farmor) skrev 2024-05-09 22:07:01 följande:

Mikrolax hjälper 

Är inte bra art använda för ofta. 
  • Core

Motionerar du? 

Det är en sjuk skillnad för mig så länge jag går 6-8 km ordentlig promenad varje dag, de perioder jag slutar med det får jag liknande problem.

Även om det är i slutet du upplever att problemet finns bygger det på att hela tarmfunktionen ska vara levande hela vägen upp, och bearbeta nedåt hela tiden. stannar magen av, stannar hela processen upp

• Anonym (V)

Kanske prova att ändra kosten och se om detta problem försvinner?

äter du fibrer? Är mer frukt, grönsaker och knäckebröd. 

• Anonym (Nina)

Köp en pall och när du sitter på toaletten sätt upp fötterna på den. Det ger en bättre ställning.

Sedan sluta plocka ut det, du kan skada musklerna så att det blir svårare och svårare att sköta magen normalt. 

• Anonym (Yupp)

Är du kvinna och fött barn?
    Jag är kvinna och har fött barn och jag märkte för några år sedan att min tarm har ändrat plats så till vida att den gör en sväng mot höger, något som kan hända efter en förlossning och då hamnar avföringen i kurvan och gör det svårare att göra nummer B.
    Flera i vårt kvinnliga släkte har fått samma problem efter sina förlossningar.
    Jag får trycka till vid svängen med papper för att få ut det som bildar en kork så att allt släpper.
    Annars har jag normal tarmfunktion och sköter magen dagligen.
    Kanske även du har det så?

• Anonym (Helen)
    Anonym (Yupp) skrev 2024-05-10 11:08:39 följande:

Jag är kvinna och har fött barn och jag märkte för några år sedan att min tarm har ändrat plats så till vida att den gör en sväng mot höger, något som kan hända efter en förlossning och då hamnar avföringen i kurvan och gör det svårare att göra nummer B.
    Jag får trycka till vid svängen med papper för att få ut det som bildar en kork så att allt släpper.

Precis som man ser i länken i inlägget ovan.
  • Anonym (D)

Som redan nämnts: regelbunden träning samt mer fibrer i form av frukt, grönsaker, juice, knäckebröd, havregrynsgröt mm dagligen. Du äter troligtvis fel. 

• Anonym (TS)
    Anonym (M) skrev 2024-05-09 22:18:38 följande:
    Det du beskriver är en variant av kroniskt förstoppning. Då hjälper movicol som gör avföringen löser så att den inte fastnar i ändtarmen 
    Hm ja, kanske kan vara kronisk förstoppning. Redan i tonåren hade jag problem med att jag ofta var hård i magen och fick analsprickor vid tarmtömning, men det är inte förrän efter 30+ som jag fått börja hjälpa till manuellt så att säga. Det kommer och går, till och från, och har varit så i många år nu.
  • Anonym (TS)
    Core skrev 2024-05-10 07:43:27 följande:

Motionerar du? 

Det är en sjuk skillnad för mig så länge jag går 6-8 km ordentlig promenad varje dag, de perioder jag slutar med det får jag liknande problem.

Även om det är i slutet du upplever att problemet finns bygger det på att hela tarmfunktionen ska vara levande hela vägen upp, och bearbeta nedåt hela tiden. stannar magen av, stannar hela processen upp

Intressant! Ja, det är i slutet jag upplever problemet men det är kanske som du säger, att allt egentligen hänger ihop hela vägen. Jag motionerar inte särskilt mycket, gymmar inte eller så just nu.. Jag promenerar kanske 30 minuter x3 gånger i veckan, men inte mycket mer än så.. Det kanske skulle hjälpa!
  • Anonym (TS)
    Anonym (V) skrev 2024-05-10 07:50:56 följande:

Kanske prova att ändra kosten och se om detta problem försvinner?

äter du fibrer? Är mer frukt, grönsaker och knäckebröd. 

Hm ja, men jag vet inte riktigt hur jag ska ändra kosten? Jag dricker kaffe lite oregelbundet, inte varje dag.. Men annars äter jag grönsaker till varje måltid, havregrynsgröt till frukost åtminstone flera dagar i veckan, jag gillar bär.. Jag är allergisk mot äpple och päron, men äter gärna apelsiner och bananer. Äter nog relativt normalt tror jag.

De senaste veckorna har jag druckit 3dl vatten med 1msk blötlagda chiafrön och psylliumfrön både morgon och kväll, men det har inte gett någon effekt alls.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Nina) skrev 2024-05-10 08:27:58 följande:

Köp en pall och när du sitter på toaletten sätt upp fötterna på den. Det ger en bättre ställning.

Sedan sluta plocka ut det, du kan skada musklerna så att det blir svårare och svårare att sköta magen normalt. 

Jag borde kanske köpa en pall!
    Anledningen till att jag plockar ut det är för att när jag låter det ligga kvar i ändtarmen kan det sitta fast där i flera dagar! Till slut är det bara en jättehård klump av flera dagar gammalt bajs i ändtarmen som inte går att få ut. Så när det väl har kommit ner dit vill jag verkligen få ut det, inte att det ska ligga kvar i flera dygn.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Yupp) skrev 2024-05-10 11:08:39 följande:

Jag är kvinna och jag har fött barn senast för 13 år sedan. Jag har haft lite problem till och från hela livet med att vara hård i magen, men att bajset fastnar har kommit för en sisådär 6-8år sedan ungefär.
    Det skulle kunna vara detta jag har. Jag har läst om andra kvinnor som får stoppa in ett finger i slidan och trycka ut bajset från det hållet, men jag har aldrig upplevt att det fallit åt det hållet utan det fungerar mycket bättre när jag stoppar in fingret i rumpan och tar ut det den vägen.

Har du sökt vård? Jag tycker att det är så pinsamt så jag har aldrig varit hos någon läkare för detta..

• Anonym (TS)
    Anonym (D) skrev 2024-05-10 21:33:05 följande:

Som redan nämnts: regelbunden träning samt mer fibrer i form av frukt, grönsaker, juice, knäckebröd, havregrynsgröt mm dagligen. Du äter troligtvis fel. 

Jag tycker jag äter ganska bra och äter frukt, grönsaker, havregrynsgröt, diverse fiberrika och lösande fröer varje dag. Jag dricker ungefär 2 liter vätska per dag, oftast vatten men även kaffe ibland. Ibland dricker jag plommonjuice och äter torkade plommon eller aprikoser men jag upplever inte att anuset öppnar sig ändå, utan det är ändå stängt och jag måste hjälpa till manuellt..

Jag vet inte riktigt hur jag ska ändra kosten? Har du några konkreta råd? Det känns som att enda sättet är att försöka forcera diarré så att det kan komma ut oavsett om anuset inte riktigt öppnar sig, men det känns svårt att åstadkomma?
  • Anonym (Nina)
    Anonym (TS) skrev 2024-05-11 09:23:47 följande:

Jag är kvinna och jag har fött barn senast för 13 år sedan. Jag har haft lite problem till och från hela livet med att vara hård i magen, men att bajset fastnar har kommit för en sisådär 6-8år sedan ungefär.
    Det skulle kunna vara detta jag har. Jag har läst om andra kvinnor som får stoppa in ett finger i slidan och trycka ut bajset från det hållet, men jag har aldrig upplevt att det fallit åt det hållet utan det fungerar mycket bättre när jag stoppar in fingret i rumpan och tar ut det den vägen.

Har du sökt vård? Jag tycker att det är så pinsamt så jag har aldrig varit hos någon läkare för detta..

Gå till läkaren!
    Tänk på att läkaren har sett ALLT. De kan göra en rektoskopi dvs titta in i ändtarmen. Det kanske är något som är lätt åtgärdat? Eller något som bör åtgärdas. 
Svar på tråden Svårt att bajsa