• Anonym (Gravid)

    Gravid- OCH nytt jobb!!

    Jag är gravid i vecka 4, och har jobbat på mitt nya jobb som direkt fast anställd sedan 2 månader tillbaks.

    Det är mitt första riktiga jobb efter examen och är så glad för det. Jag och min man har precis gift oss, köpt bostad och svävar på moln.

    och nu gravid? jag är så glad för det! Men så rädd för att berätta för chefen då jag inte jobbat länge. 


    jobbar i en mansdominerad bransch på kontor, och jobbar med endast män, en kvinna jobbar där med. 


    sättet de pratar om kvinnor står jag inte bakom och rädd för att komma med min graviditet med tanke på hur de pratar om vabb och barn som negativt. fast de själva är 50-60 och män som har barn,

    någon som har erfarenhet? Kommer de bli arga? Sparka mig? Fast jag är fast?

  • Svar på tråden Gravid- OCH nytt jobb!!
  • Anonym

    Sparka dig kan de inte göra om du är tillsvidareanställd, inte bara så där iallafall. För att lyckas med det så behöver de trolla fram att det råder arbetsbrist, om du är sist in.
    Hade du varit provanställd så hade de dock kunna säga upp dig, utan orsak.

    Som arbetsgivare är det en risk man tar när man anställer unga, framförallt kvinnor.
    Och att det retar upp kollegor, tja det är väl inte så konstigt då det lär vara de som får ett tyngre lass att dra.

  • Anonym (Inga bekymmer)

    Den som har anställt dig är väl medveten om att de anställt en kvinna i fertil ålder, de kommer inte bli chockade. De har anställt dig för att de vill ha dig på din position och du kommer inte vara borta för alltid bara för att du får barn. Du hinner ju nästan jobba ett år innan du går hem 😊  Gör en plan på hur länge du vill vara föräldraledig och berätta det från början när det är dags att berätta för arbetsgivaren. Så vet de vad de måste täcka upp medan du är hemma.


    Men jag förstår dig, fick själv plus på stickan några veckor in på nytt jobb. Var väldigt glad, men lite dåligt samvete mot jobbet. Tyvärr slutade det i missfall och min chef har vart en fantastiskt stöd under det året det tog för oss att få plus igen. (Jag hade inte jobbat mer än tre månader när missfallet kom och valde att berätta för min chef varför jag helt plötsligt var hemma från jobbet).

    Har varit delaktig i en del rekryteringar och rent krasst så tänker man tanken när man anställer att en del är högre risk att förlora till föräldraledighet ett tag än vad andra kandidater är. Och den risken är din arbetsgivare väl medveten om. 😊

  • Zaro

    Vår IVF lyckades precis när jag började på mitt drömjobb. Redan under intervjun var jag dock tydlig med att vi ville bilda familj, som någon skriver ovan vet de att kvinnor kan bli gravida. Jag valde att berätta redan före vecka 12 för mina chefer, jag tänkte att även om det inte går bra kan det vara bra med stöd, vilket jag sen behövde pga svår graviditet med inläggning, prematur och neontalvård. Dina manliga kollegor som pratar illa om vabb förresten kan säkert bara göra det eftersom deras fruar tar merparten av dessa tillfällen...

  • Anonym
    Zaro skrev 2024-05-10 15:34:36 följande:

    Vår IVF lyckades precis när jag började på mitt drömjobb. Redan under intervjun var jag dock tydlig med att vi ville bilda familj, som någon skriver ovan vet de att kvinnor kan bli gravida. Jag valde att berätta redan före vecka 12 för mina chefer, jag tänkte att även om det inte går bra kan det vara bra med stöd, vilket jag sen behövde pga svår graviditet med inläggning, prematur och neontalvård. Dina manliga kollegor som pratar illa om vabb förresten kan säkert bara göra det eftersom deras fruar tar merparten av dessa tillfällen...


    Nåja, dessa män har högst sannolikt äldre barn som inte vabbats för på länge.
Svar på tråden Gravid- OCH nytt jobb!!