ditt godaste recept på lasagne!
jag är urkass på att göra både lasagne och köttfärsås... hur gör man en riktigt smarrig lasagne? hjälp mig!
jag är urkass på att göra både lasagne och köttfärsås... hur gör man en riktigt smarrig lasagne? hjälp mig!
Igår gjorde jag en som blev supergod.
Jag gillar inte ostsåsen i lasagne, därförgjorde jag på detta vis.
600g köttfärs
1 burk krossade tomater
hackad lök
hackad paprika
1 burk färskost av valfri smak (jag hade taco)
salt
peppar
paprikapulver
8 dl mjölk
mjöl att göra lite redning med
2 dl riven ost
jag fräste köttfärsen och löken
tillsatte alla övriga ingredienser och strödde i lite maizena för att inte ha en helt flytande sås, men inte mycket...
varvade detta i en ungsform med lasagneplattor.
Började och slutade med ett lager köttfärssås.
Toppade med riven ost.
Detta gräddade jag i 250 grader ca 20 minuter
/pom
Hemligheten är att koka köttfärssåsen länge, minst 45 minuter. Jag har ett jättebra recept, men det har jag gjort om en del.
4.6 port
1 gul lök
2 morötter (har jag aldrig i)
1 bit rotselleri (har jag aldrig i)
300 gram köttfärs (är för lite tycker jag, tar minst 400 gram)
1 burk krossade tomater
5 msk tomatpure (jag tar 2 - 3)
5 dl vatten
1 buljongtärning
salt, peppar, oregano eller basilika
FInhacka lök och de grönsaker du vill ha i, fräs i olja/margarin. Tillsätt köttfärsen och bryn ca 5 minuter under omrörning. Blanda i tomat vatten och buljongtärningen, krydda. Småkoka under lock i minst 45 minuter. Ta av från värmen, smaksätt med oregano eller basilika (brukar jag också strunta i ibland)
Bechamelsås:
4 msk margarin, 1 dl vetemjöl, 1 liter vatten, salt, riven muskotnöt. )Jag tycker muskotnöt luktar kräks, så det struntar jag också i.)
Smält margarinet och rör i mjölet. Späd med mjölken och vispa hela tiden till en slät tunn sås. Småkoka ca 5 minuter, såsen ska vara mycket tunn. Krydda med salt och muskotnöt.
Varva vitsås, lasagneplattor, köttfärssås och riven ost i ugnsform och var inte rädd för att ta mycket vitsås, annars kan plattorna smaka lite mjöl.
Grädda i 225 grader ca 45 minuter, täck ev med folie på slutet.
"Vanlig köttfärssås" Ta inga krossade tomater utan bara tomatpuré är mitt tips. Blanda gärna med lite mellangrädde så denblir krämig och god. Jag kryddar min köttfärssås med salt, svartpeppar, paprikapulver och cayennepeppar.
Man far till affären, köper hem en förpackning med Knorrs Lasagne där kryddor och plattor finns färdigt i. Lagar enligt receptet på baksidan och voila! Färdigt och gott!
Jag "halvfuskar" ofta - köper Keldas ostsås istället för att göra egen...
Köttfärssås:
Blandfärs 500-800g
1-2 stora gula lökar
1 stor morot
1 valfri buljongtärning
lagom många vitlöksklyftor
1 (av de större) burk skivadechampinjoner
1 burk krossad tomat
1-2 färska tomater
Fäskriven parmesanaost
1-2 paket Kelda ostsås.
Fräs finhackad gul lök och häll över i en stor kastrull
Blanda ner en burk krossad tomat, en valfri buljongtärning och en grovriven stor morot. Lår puttra på medelvärme.
Fräs champinjonerna snabbt och hällöver i grytan.
Fräs köttfärsen med en hackad vitlöksklyfta. Häll över i grytan.
Pressa i en vitlöksklyfta.
Krydda med oregano, cayennepeppar, salt, lite socker och lite kanel.
Låt puttra en timma ca.
Smörj en ugnspanna.
Häll i mjölk så det skyler botten.
Lägg i ett lager färska lasangeplattor, täck dessa med köttfärs och lite ostsås. Varva så tills näst sista lagret. Skiva tomaterna och täck färsen. Sista lagret blir lasangeplattor. Täck dessa med ostsås. Strö över parmesanost.
Gratinerta i 225 grader i 20 min.
En variant är att varva vanlig ostsås med ädelostsås!
OBS! Det ska vara *färska* lasangeplattor - inte torra på paket!
Jag är lat. Jag gör aldrig lasagne med köttfärs. Jag varvar ostsås med skinkskivor mellan plattorna istället. Det går mycket fortare.