• Anonym (X)

Räkna skatt

Inköpsvärde
    27 662,45 SEK

Värde innehav
    41 017,29 SEK

detta är fondinnehav. Om jag skulle ta ut hela summan, ska jag då betala skatt på 4000kr?
  • Svar på tråden Räkna skatt
  • Anonym (M)

Ja, om pengarna står i en aktiedelen, så skattar du på vinsten. Det blir 4 000 kr. Detta deklarerar du nästa år. 

Är det en ISK behöver du inte göra något, det regleras automatiskt på din deklaration nästa år.

• BellaDonnna

Här har du ett exempel på om du väljer ha dina sparade pengar på ett ISK konto istället, det är stor skillnad på skatten så se till att öppna ett ISK konto istället!
  • Anonym (M)
    Anonym (M) skrev 2024-05-11 11:21:23 följande:

Ja, om pengarna står i en aktiedelen, så skattar du på vinsten. Det blir 4 000 kr. Detta deklarerar du nästa år. 

Är det en ISK behöver du inte göra något, det regleras automatiskt på din deklaration nästa år.

Aktiedepå, ska det stå.
  • Anonym (X)
    BellaDonnna skrev 2024-05-11 11:29:58 följande:
    //

Här har du ett exempel på om du väljer ha dina sparade pengar på ett ISK konto istället, det är stor skillnad på skatten så se till att öppna ett ISK konto istället!
    jo har 800.000 i akter där typ 90% är vinst så blir en hel del skatt. men är rädd att ta ut och sätta i isk för då måste jag använda mkt av pengarna till att betala skattedelen och då blir det lägre procent vilket väl gör att det blir långsammare värdeökning.
Svar på tråden Räkna skatt