• Anonym (Mm)

Fick höra att jag har kinesögon fast jag är svensk

Min killes kompis och jag stod och pratade här om dagen. Sen säger han att jag har kinesögon, svarar då okej? medans Han säger det gör han förlöjligande om hur kinesögon ser ut? han drar ut sina egna ögon så dom blir supersmala Och skrattar.. vi känner inte varan så bra att han kan göra såhär.. kände mig obekväm? hans flickvän som va med stod bredvid och skrattade. Är inget fel att se ut som en kines har inget emot kineser.. men han vet att jag är helsvensk så tyckte jag bara det var elakt att göra förlöjligande av mitt utseende och av kineser.. borde säga att det var konstigt och att jag blev ledsen? Vill inte verka lättstött ? men har blivit retad i skolan pga mitt utseende och det här gav mig flashbacks.. alltid fått höra att jag inte duger för att jag är för smal osv 

• Svar på tråden Fick höra att jag har kinesögon fast jag är svensk
  • Anonym (gggg)
    Theaass99 skrev 2024-05-13 10:49:32 följande:

Vilken idiot! Är han rasist?? 

Man behöver inte vara rasist för att man skämtar om sneda ögon!

I min barndom fanns det ramsor om kineser och japaner samt deras barn. Sånt skrattade vi ungar åt. Skulle man säga det idag så blir man stämplad som rasist...

Det finns en låt med Totte Wallin på albumet "Kanotsyndromet" där han sjunger om sin sambos adoptivson Sambo, det skrattade vi åt. Idag hade han väl knappt kunnat släppa låten.

Har ännu fler exempel men eftersom jag inte vill skriva ut dem och riskera att bli anmäld så låter jag bli.

Men så var det när jag växte upp.
  • Anonym (Janne Max)

Jag hade en kompis som hade det. Och såg flera tjejer som hade det. De var söta Glad

• Anonym (JK)

Jag har också det litegrann, blev faktiskt retad flera gånger när jag var barn. Och många har trott att jag har asiatiskt påbrå när jag är vuxen också.. Har inte det , däremot lite samiskt påbrå. Mina barn har också haft ?kinesögon? när de var bebisar och litegrann fortfarande. Pappan till yngsta skämtade om att jag måste ha vänstrat med en kines.. nu när sonen är 2 är han en kopia av pappan fast ögonen liknar mina lite fortfarande.

Känns lite konstigt att bli retad för nått sånt när man är helsvensk , minns en gång när jag var 20 nånting och några började prata låtsas-kinesiska .. skrattade väl mest åt det.

En del från Sverige , Norge och Finland ser ju ut lite så , (kanske pga samiskt påbrå?) det är inte så ovanligt.. Kolla på Marcus och Martinus till exempel.. finns fler haha men det var dom jag kom att tänka på nu eftersom jag precis har sett dom i Eurovision. 

Försök att inte ta åt dig men du kan ju säga till om du vill att du blev sårad. 

• Anonym (Janne Max)

Blev också retad som barn för en detalj i mitt utseende. Men tråkigt om alla skulle se likadana ut.

• Anonym (Emmy)

Låter som att det var ett obetänksamt skämt på din bekostnad. Hur som helst , inget fel att ha sådana ögon i vilket fall.

• Anonym (N)

Han låter som en rasist, varför skulle han annars skratta åt det. Usch. Bry dig inte om honom. Jag tycker asiatiska ögon är väldigt fina, förstår inte alls det roliga med det. 

• Anonym (HB)

Det finns ju många nordbor som har sådana ögon. Inget konstigt med det. Vi är alla blandningar av lite olika folkslag och samerna har ju som bekant den typen av ögon. Råkar man få dessa gener från båda håll så får man kanske sådana ögon i arv. De är dessutom jättefina och speciella. 

Att göra narr av någons utseende låter som något en 13-åring skulle göra. Är han 13?

• Anonym (gg)

Jag är delvis same och har det också. När jag bodde i norra Sverige blev jag ofta retad för det (när jag var barn och ungdom) i Skåne är jag bara exotisk.

Inget att bry sig om, han är en idiot bara.

• Anonym (Dryga)

Typisk osäker person som måste förminska andra för att må bättre. Vet inga värre personer än det.

En sån är det bara att försöka undvika så mycket som möjligt, eller hitta på något snäsigt tillbaka så de kanske tystnar. Dessvärre kanske din kille blir grinig, men han borde vara på din sida. Om du inte vill sänka dig till hans nivå, tala om för din kille att du inte vill träffa honom, för att ni inte går bra ihop.

• Anonym (Janne Max)
    Anonym (HB) skrev 2024-05-13 13:08:23 följande:

Det finns ju många nordbor som har sådana ögon. Inget konstigt med det. Vi är alla blandningar av lite olika folkslag och samerna har ju som bekant den typen av ögon. Råkar man få dessa gener från båda håll så får man kanske sådana ögon i arv. De är dessutom jättefina och speciella. 

Att göra narr av någons utseende låter som något en 13-åring skulle göra. Är han 13?

Jag känner vuxna som gör narr av andras utseende. Min syster t ex. Flera här på FL verkar vara samma typ.
  • fultextad användarhandbok

Man kan lika gärna vända på det och säga att det är många nordasiater med mera, som har liknande drag som nordbor med lite snedställda ögonspringor. Sådant där kan väl uppstå på grund av andra orsaker än arv från exempelvis samer. Sådana drag återfinns väl delvis hos både khoikhoifolket och sanfolket. Genetisk drift eller evolutionär anpassning kanske.

• Anonym (Mm)

Tack för alla svar! Blivit retad över mina ögon och blivit kallad kines sen jag var liten. Så fick flashbacks från barndomen. Jag tycker alla ögon är fina oavsett form. skulle aldrig håna nån utseende. Han är 36 år för er som undrade. Trodde vuxna betedde sig bättre än barn men så är det inte alltid 

• fultextad användarhandbok
    Anonym (Mm) skrev 2024-05-13 13:48:12 följande:

Tack för alla svar! Blivit retad över mina ögon och blivit kallad kines sen jag var liten. Så fick flashbacks från barndomen. Jag tycker alla ögon är fina oavsett form. skulle aldrig håna nån utseende. Han är 36 år för er som undrade. Trodde vuxna betedde sig bättre än barn men så är det inte alltid 

Nä, inte är du avvikande för det, nog han som är åtminstone socialt avvikande som ens gör en grej av någons utseende på det viset. Inget att öda energi på.
  • Anonym (Fly)

Tänk om en kvinna hade sagt så till en man, hejkomochhjälpmig vilket liv det hade blivit. Män känner att de kan klanka ner på kvinnor hur mycket som helst utan att bry sig ett dyft.

• Anonym (N)
    Anonym (Mm) skrev 2024-05-13 13:48:12 följande:

Försök att strunta i honom, du är fin som du är! vet hur svårt det är men människor som honom mår inte bra, de känner sig enbart bättre om de klankar ner på andra. 
Svar på tråden Fick höra att jag har kinesögon fast jag är svensk