• Anonym (TS)

    Handmjölka inför amning

    Hej!

    Jag är idag v.39+2, har handmjölkat ungefär varannan/var tredje dag sen nån vecka tillbaka för att hjälpa produktionen att komma igång. 


    Jag vill säga att det lyckats väldigt bra, efter ca 5min så kommer där några droppar. Här har jag stoppat för jag vet hur viktig råmjölken är för bebis och att dessa få droppar som kommer precis i början är guld värda näringsmässigt. När jag kollade instruktionsvideo skulle man hålla på 10min.


    Ni andra som handmjölkar/har handmjölkat inför bebis ankomst, hur länge satt ni? Sparade och förvarade ni dom få dropparna som kom? Hur isåfall? 

  • Svar på tråden Handmjölka inför amning
  • halvan

    När du genomgått förlossnigen och moderkakan släppt så frigörs ett hormon som sätter igång mjölkproduktionen ordentligt. Då kommer det även komma mera råmjölk. Med det sagt menar jag alltså att råmjölken inte kommer att kunna ta slut och du kan handmjölka flera droppar utan att spara, utan att oroa dig för att det inte ska finnas mer sen.


    Jag handmjölkade lite innan och pumpade lite ibland. Det kändes skönt att veta att det fanns lite mjölk redan när bebisen föddes. Jag satt nog en 5-10 minuter per gång, lite olika, men jag sparade inget.

  • Anonym (TS)
    halvan skrev 2024-05-19 01:55:07 följande:

    När du genomgått förlossnigen och moderkakan släppt så frigörs ett hormon som sätter igång mjölkproduktionen ordentligt. Då kommer det även komma mera råmjölk. Med det sagt menar jag alltså att råmjölken inte kommer att kunna ta slut och du kan handmjölka flera droppar utan att spara, utan att oroa dig för att det inte ska finnas mer sen.


    Jag handmjölkade lite innan och pumpade lite ibland. Det kändes skönt att veta att det fanns lite mjölk redan när bebisen föddes. Jag satt nog en 5-10 minuter per gång, lite olika, men jag sparade inget.


    Åh okej! Det hade jag ingen aning om att kroppen gjorde så, tusen tack för info! 😄

    Då fortsätter jag som jag gjort hittills, har ju hopp att lillen kommer nu vilken dag som
  • Anonym (klimakteriekossa)

    Herregud vad folk håller på nuförtiden...tror ni verkligen att det hjälper innan kroppens hormoner har kickat in?

    Jag gjorde inte ett smack innan bebisen kom, inom 8 timmar från förlossningen sprutade mina bröst som en kommunal fontän. Den morronen drack jag 8 stora glas vätska och alltihop rann ut genom brösten.

    Alltså: Mjölkproduktion har med anlag och hormoner att göra, mer än mekanisk  manipulation.

  • Anonym (Livia)

    Håller med ovan. Att handmjölka innan förlossningen är onödigt, mjölkproduktionen kommer igång av sig själv när bebisen börjar amma och kommer anpassa sig efter bebisen. 

  • Anonym (TS)

    Vad bra att alla kan göra olika utan att det skadar någon.


    Har inte koll på hur mycket anlag har med det att göra men det kan fortfarande vara individuellt, min syster kämpade med amningen men det kom ej igång för henne medans min mamma hade överflöd. 


    Så även om det enligt er inte gör någon skillnad kan det va en trygghet för den som väldigt gärna vill amma att se att där faktiskt kommer något och kanske mer än vad man trodde. 

  • halvan
    Anonym (klimakteriekossa) skrev 2024-05-19 08:44:27 följande:

    Herregud vad folk håller på nuförtiden...tror ni verkligen att det hjälper innan kroppens hormoner har kickat in?

    Jag gjorde inte ett smack innan bebisen kom, inom 8 timmar från förlossningen sprutade mina bröst som en kommunal fontän. Den morronen drack jag 8 stora glas vätska och alltihop rann ut genom brösten.

    Alltså: Mjölkproduktion har med anlag och hormoner att göra, mer än mekanisk  manipulation.


    Ja, men absolut! Det hjälper. Numera hittar man rekommendationer från flera sjukhus i Stockholm, tex Södertälje sjukhus, karolinska, BB Stockholm mf, att gärna börja handmjölka under graviditeten.

    När moderkakan släppt kommer som sagt mjölken igång på riktigt, men syftet med att handmjölka under graviditeten är ju inte att få igång mjölkproduktionen på det sättet. 


     

  • Anonym (Livia)
    halvan skrev 2024-05-19 09:03:29 följande:

    Ja, men absolut! Det hjälper. Numera hittar man rekommendationer från flera sjukhus i Stockholm, tex Södertälje sjukhus, karolinska, BB Stockholm mf, att gärna börja handmjölka under graviditeten.

    När moderkakan släppt kommer som sagt mjölken igång på riktigt, men syftet med att handmjölka under graviditeten är ju inte att få igång mjölkproduktionen på det sättet. 


     


    Intressant, skicka gärna länkar. Försökte googla och det enda jag hittar är att de rekommenderar handmjölka efter att barnet är fött.
  • halvan
    Anonym (Livia) skrev 2024-05-19 09:20:49 följande:
    Intressant, skicka gärna länkar. Försökte googla och det enda jag hittar är att de rekommenderar handmjölka efter att barnet är fött.
    Googla på att handmjölka under graviditeten, eller att pumpa under graviditeten.
    Jag kan länka till tex bb Stockholm:
    bbstockholm.se/content/att-förbereda-sig-inför-amning

    ? Du kan, om du vill, börja bekanta dig med brösten ur ett amningsperspektiv och börja handstimulera (bröstmjölksstimulera) från graviditetsvecka 37+0. Rekommendationen är max två gånger per dag, 6-10 minuter per bröst. Det behöver inte komma en enda droppe. Om det kommer råmjölk kan du spara den i frysen. Att handstimulera brösten inför kommande amning kan öka tilliten till kroppens egen förmåga och även stärka självförtroendet inför amningsstarten?

    Till de kvinnor som har diabetes eller graviditetsdiabetes rekommenderas att börja handmjölka ännu lite tidigare.
  • Anonym (Livia)
    halvan skrev 2024-05-19 10:00:28 följande:
    Googla på att handmjölka under graviditeten, eller att pumpa under graviditeten.
    Jag kan länka till tex bb Stockholm:
    bbstockholm.se/content/att-förbereda-sig-inför-amning

    ? Du kan, om du vill, börja bekanta dig med brösten ur ett amningsperspektiv och börja handstimulera (bröstmjölksstimulera) från graviditetsvecka 37+0. Rekommendationen är max två gånger per dag, 6-10 minuter per bröst. Det behöver inte komma en enda droppe. Om det kommer råmjölk kan du spara den i frysen. Att handstimulera brösten inför kommande amning kan öka tilliten till kroppens egen förmåga och även stärka självförtroendet inför amningsstarten?

    Till de kvinnor som har diabetes eller graviditetsdiabetes rekommenderas att börja handmjölka ännu lite tidigare.
    Tack :)
  • Kronärtskocka

    Jag väntar ett större barn via kejsarfödsel och har därför fått råd om att stimulera brösten och frysa in råmjölk. Detta då ett större barn kan behöva mer energi tidigt och att kejsarfödseln i sig kan göra att mjölkproduktionen kommer igång senare. Jag får inte ut några större mängder, men råmjölk är energirikt så även de små mängderna är bra. Fryser in i små sprutor med 1-2ml. 


    Annars brukar det vara mammor med diabetes, som riskerar att också få stora barn, som rekommenderas att frysa in råmjölk:


    https://kunskapsstodforvardgivare.se/download/18.73cc6d0e182e9310996bde5/1662721328335/br%C3%B6stmj%C3%B6lksstimulering%20-%20svenska.pdf


    Men alla får råd om att stimulera innan och prova på handmjölkning precis som halvan skriver. 

Svar på tråden Handmjölka inför amning