• Angel eyes

Hjälp! Brännskada...

Jag råkade för ca en timme sedan hälla en skvätt kokande vatten på min fot, fotryggen. Jag spolade med svalt vatten ca 10 min, och har sedan suttit med en kylklamp på foten. Men det gör jätteont, och jag ser att det börjar bli blåsor. Området är stort som en tomatskiva ungefär.

Någon som har huskur/ tips på vad man ska köpa på apotek? Ska man ringa läkaren? Det gör ju ont, men inte olidligt. Hur länge brukar det göra ont och när försvinner ev blåsor?

Alla tips mottages tacksamt!

• Svar på tråden Hjälp! Brännskada...
  • Danbala

Enligt min erfarenhet gör inte läkare så mycket åt sådant där. Svårt att gissa precis hur illa det är, förstås!

Jag skulle sätta en sådan där bra, steril kompress med yta som inte fastnar i såret ovanpå i alla fall, men har inga tips på ev. grejer att smörja/tvätta med först!

• modestyonly

Aloe vera är suveränt, men kan vara svårt att få tag på i all hast. Jag har en sån blomma i köksfönstret där vi bryter ett blad vid behov!

• glasfisken

JAG VET vad som hjälper...

Vispad äggvita..
    ha på låt stelna..

• Angel eyes

Tack för era svar! Jag har en planta aloe vera. Bryter man bara en kvist och smörjer på "saften"?

• glasfisken

Ska kanske tillägga att jag jobbade på mc donalds när jag var sjutton evigheter sen.. en tjej tappade en pommes frites korg på mig med olja på.. hade på äggvita efter en timme och det hjälpte mot det onda.. men har fortfarande rutmönster på armen..

• Angel eyes

Äggvita? Har aldrig hört talas om, men det har jag ju också hemma! Värt att testa, tack för tipset!

• pattisza

Aloe veran kletar du bara på, ja.

• Angel eyes

Tusen tack för alla era snabba svar!

• modestyonly

Man bryter av bladet och smetar på innehållet! Det används på svåra brännskador i bla USA.

• jack

Ring sjukdomsupplysningen. Dom har kunskapen till skillnad från oss amatörer.

• Monstermamman

Bepanthen funkar också rätt bra, åtminstone på mindra brännskador.

• glasfisken

äggvita är verkligen kanon... gammalt tips från farmor..=)

• pattisza

Ja sjukvårdsupplysningen ja. Där har jag stött på både amatörer som läst innantill, och folk med egna erfarenheter om det jag frågar om. Känns lite som FL ibland. Men visst kan de hjälpa till.

• Angel eyes

Min erfarenhet av sjukvårdsupplysningen är att de kan ge bra råd, men ofta inte så mycket tips på "huskurer", som jag faktiskt tycker fungerar bra ofta. Därför ställde jag frågan här.

Har precis smörjt på aloe vera, och det lindrade jättemycket! Ska se om jag även testar den vispade äggvitan! Tack igen för era svar!

Svar på tråden Hjälp! Brännskada...