• Anonym (Kluven)

    Sol placering eller lvu?

    Hej. Imorgon kl 08 ska jag lämna besked till soc om vi går med på frivillig placering på familjehem eller inte. Ger vi inte vårat samtycke blir det lvu. Jag vacklar fram och tillbaka då jag inte vet vad som blir bäst men det lutar åt att inte ge mitt samtycke. 

    Bakgrundsfakta:

    16 årig tjej som började umgås med en ny strulig person som började i hennes klass för 1 1/2 år sedan. Hon började skolka och senaste året har hon endast varit i skolan några enstaka ggr. För 1 år sedan stack hon iväg flertalet ggr till en större stad utan lov och jag fick hämta hem henne. Hon har snattat någon gång för 1 år sedan och även druckit alkohol.
    I oktober fick vi en frivillig insats (ungdomsstöd) genom soc men dom ser inte en tillräcklig snabb förändring.
    I december bar sista gången hon rymde iväg och jhon har gått på alla möten och hon försöker verkligen att göra framsteg och jag ser dom verkligen.  Hon är positivt inställd till att ta en praktik plats i nuläget.
    Inga droger. Inget självskadebetende, ändrat umgänge 
    Hade soc kommit med placering för 1 år sedan så hade jag förmodligen gått med på det men det som gör det så svårt nu är att jag ser att hon verkligen försöker så därför jag tvekar på sol placering. Min magkänsla säger nej. 
    Hon själv säger att hon inte vet.
    Vad ska jag göra??

  • Svar på tråden Sol placering eller lvu?
  • Anonym (Mi)

    Jag hittade inte denna trådstarten förrän nu. Jag antar att beslutet redan är taget. Vad bestämde du dig för? 

    Så som du beskriver det låter det ju inte som att dottern behöver komma bort ifrån sin nuvarande situation, såvida inte det hon kommer till är något riktigt bra. 

  • Anonym (Kluven)
    Anonym (Mi) skrev 2024-05-21 20:26:08 följande:

    Jag hittade inte denna trådstarten förrän nu. Jag antar att beslutet redan är taget. Vad bestämde du dig för? 

    Så som du beskriver det låter det ju inte som att dottern behöver komma bort ifrån sin nuvarande situation, såvida inte det hon kommer till är något riktigt bra. 


    Jag valde att inte ge mitt samtycke dels för att jag känner att hon är på rätt väg hemma och dels för att en sol placering kan bli en lvu placering längre fram.

    Ingen aning om jag tog rätt beslut men hela min magkänsla sa nej
  • Anonym (Erfaren)
    Anonym (M) skrev 2024-05-22 10:53:57 följande:

    Så du tycker att lvu är bättre? Varför?


    Nej till SOL betyder inte per automatik lvu.
    Soc bestämmer själva över SOL, inte över LVU.

    Jag vet, vann över soc när det försökta att LVUa mitt barn.
  • Anonym (M)
    Anonym (Erfaren) skrev 2024-05-22 11:00:39 följande:
    Nej till SOL betyder inte per automatik lvu.
    Soc bestämmer själva över SOL, inte över LVU.

    Jag vet, vann över soc när det försökta att LVUa mitt barn.

    Ok, lät på TS att det var antingen eller. 

  • Anonym (Kluven)
    Anonym (M) skrev 2024-05-22 11:52:23 följande:

    Ok, lät på TS att det var antingen eller. 


    Ja alltså soc sa att dom kommer ansöka om ett lvu om inte vi går med på frivillig placering 
  • Anonym (M)
    Anonym (Kluven) skrev 2024-05-22 13:21:02 följande:
    Ja alltså soc sa att dom kommer ansöka om ett lvu om inte vi går med på frivillig placering 

    Och det vill du riskera? 


     

  • Anonym (Betty)

    Vi hade en annorlunda situation men valde sol för att inte riskera att förlora insynen i vad som hände vårt barn. Vi var 100% säkra på att ett omhändertagande skulle skada barnet (vilket det också gjorde), men Soc sa att de skulle tvångsomhänderta akut om vi sa nej - och då får de ju ta barnet först och fråga rätten sen, så barnet skulle bli tvungen att genomleva ett omhändertagande oavsett vad vi valde. 


    Hur har det gått för er? 


    Har ni psykologkontakt också? Är psykologen överens med Soc om att förändringen går långsamt? Min erfarenhet är att Soc har väldigt orealistiska ideer om hur fort det ska gå. 

  • Anonym (Erfaren)
    Anonym (Kluven) skrev 2024-05-22 13:21:02 följande:
    Ja alltså soc sa att dom kommer ansöka om ett lvu om inte vi går med på frivillig placering 
    Att de ansöker behöver inte betyda att de får som de vill.
    Skaffa en advokat som för er talan.
    Din dotter är gammal nog att kunna tala för sig själv också.

    Anteckna allt som blivit bättre och stå på er.

    Får ni en fråga som är besvärlig så säg bara att ni inte hörde, så de får fråga om. Det ger er tid att överväga vad ni ska svara.
    Se alla i ögonen när ni talar med dem. Slå aldrig ner blicken.

    Det är råd som jag fick då det begav sig. Och som sagt, vi vann. Det blev inget lvu.
Svar på tråden Sol placering eller lvu?