• Anonym (Hjälp!)

Minifom?

*VARNING: Jag mår inte bra just nu och MÅSTE skriva av mig,väldigt uppgiven!*

Jag köpte minifom till min son på 2 månader. Jag började med 10 droppar innan varje måltid, som det står på flaskan. Nu har jag nyligen ökat till 20 droppar. Men fortfarande har han gaser i magen och värst är det på nätterna såklart. Han gnyr till och med i sömnen och själv kan jag knappt sova något alls... Hur jädra många droppar ska man ge då för att det ska ge effekt?!

Min BVC säger bara att man får prova sig fram. Prova med massage, prova med droppar, prova så och så. Annars är det "bara att vänta ut". Jag provar och provar tills jag blir tokig men ingenting hjälper ju!

Ska jag helt seriöst bara finna mig i att han skriker och har ont varje natt och att jag själv aldrig får sova och det ska hålla på så i en hel månad till innan det blir bättre när tarmsystemet är ordentligt utvecklat?

Jag kommer ju vara död innan dess! 

• Svar på tråden Minifom?
  • Anonym (Milla)

Pappan, kan han avlasta? Någon annan kanske? Så du får sova. 

• Anonym (Filippa)

Är ni säkra på att det är Minifom som är lösningen då?
    Minfom är ju liksom inget magiskt medel som funkar mot allt..
    Magmassage, ändrad kost (om du ammar), byta ersättning (om du flaskmatar). 
    Min äldsta son kräktes aldrig och var dålig på att rapa = fick problem med luft. Som jag förstod det så finfördelar Minifom luften/gaserna och då kunde han sen både rapa lite och pruttade massor. Så luften kom ut. Men vi fick köra med sån Windy ventil också för att hjälpa till så att säga. Och det tog lång tid, till slut blev det väl lite placebo men vi vågade inte ta bort Minifom före matningen av rädsla för att paja ett vinnande koncept. Men då hade vi ju sett effekt av det, det verkar ni inte ha gjort än?
    Jag skulle säga som er BVC, många barn är oroliga och har magknip och det är bara att vänta ut om det inte finns något konkret medicinskt fel.
    Så ni får turas om, sov i skift, stötta varandra och så hoppas vi att lilla bebisen blir av med sina besvär snart.

För att palla (mitt andra barn hade kolik så jag har haft min del) så måste man bli ett team! Det är lätt att säga att den som ska jobba måste få sova och ja - om alla mår bra. Men blir det tufft så måste man backa varann. Den som jobbar klarar av att jobba trots att hen sovit sämre 2 nätter av 7 på en vecka. Men den som är hemma går under om hen aldrig får sova och sen ska sköta barnet (och sig själv) hela dagarna. Det är kanske osvenskt men att ta hjälp av nära och kära är faktiskt också en väg. När det var konstaterat att vår yngsta hade kolik och att det bara var att ställa sig in på x antal timmar av gråt och skrik varje kväll så kunde min syster komma över och vagga och vyssa ett par timmar. Han behövde en lugnande famn - sen om det var min eller hennes eller pappans kunde kvitta i det läget. För oss var det en blessing. För henne var det ett par timmar nån gång då och då. Så kanske finns det ytterligare någon annan som barnet ändå kommer att ha en nära relation till som kan komma och stötta?

• Anonym (bebisar)
    Anonym (Hjälp!) skrev 2024-05-21 07:46:20 följande:
    Minifom?

*VARNING: Jag mår inte bra just nu och MÅSTE skriva av mig,väldigt uppgiven!*

Jag köpte minifom till min son på 2 månader. Jag började med 10 droppar innan varje måltid, som det står på flaskan. Nu har jag nyligen ökat till 20 droppar. Men fortfarande har han gaser i magen och värst är det på nätterna såklart. Han gnyr till och med i sömnen och själv kan jag knappt sova något alls... Hur jädra många droppar ska man ge då för att det ska ge effekt?!

Min BVC säger bara att man får prova sig fram. Prova med massage, prova med droppar, prova så och så. Annars är det "bara att vänta ut". Jag provar och provar tills jag blir tokig men ingenting hjälper ju!

Ska jag helt seriöst bara finna mig i att han skriker och har ont varje natt och att jag själv aldrig får sova och det ska hålla på så i en hel månad till innan det blir bättre när tarmsystemet är ordentligt utvecklat?

Jag kommer ju vara död innan dess! 

Det är lite vårt att bena i ditt inlägg vad som egentligen rä problemet.

Är det att han skriker konstant? Och verkar ha ont. Eller är det att han är vaken mycket och att det stör din sömn?

För 2 månader gamla bebisar är vakna på natten, och de skriker en hel del, utan att det ens är något fel. Eller att tarmarna bara är omogna och har svårt att hantera all mat de äter. Minifom är mest en prova-medicin, inte alls säkert att den hjälper, inte ens säkert att det är gaser som stör bebisen egentligen. 

Om ni är två föräldrar så kanske ni kan hjälpas åt att ta bebisen så att ni båda får vila lite. 
Svar på tråden Minifom?