• Anonym (A)

Var blir jag så extremt trött efter sociala tillställningar?

Igår hade vi en konferens med jobbet där jag var ansvarig för en del av arrangemangen. Idag är jag är helt slut. Det känns som om jag har ett blytäcke över mig och vill bara sova. 

Jag förstår att alla kan bli trötta av något sådant men det här kan inte vara normalt.  Det blir så här varje gång, Idag jobbar jag hemifrån, annars hade jag avbokat allt och stannat i sängen. 

Det blir även så här av större privata tillställningar där jag inte känner så många. Om det är en mindre middag med vänner eller fika med en vän får jag däremot energi av att ses. 

Vad tror ni att det beror på? Är det normalt? 

• Svar på tråden Var blir jag så extremt trött efter sociala tillställningar?
  • Anonym (Kaffedraken)

Du kanske är introvert. Jag är det och blir helt slut efter att ha träffat mycket folk. Jag gillar inte marknader, konserter, krogen m.m.

• Anonym (Emma)

Jag får så av allt socialt, även av att umgås med bästa vännen. Enda jag inte blir så av är mina barn. 1-2 timmar med bästa vännen kan funka. Är det mer än 2 timmar måste jag sova en stund. Är det riktigt stort socialt är jag slut flera dagar efter. Jag är introvert och har odiagnostiserad asperger.  

• Anonym (Milla)

Det är lätt att tro att man är ensam om att ha det så, men börjar man prata med andra så upptäcker man snart att det är ganska vanligt. Fast graden varierar. En del blir lite tröttare än vanligt medan andra blir helt slut i dagar  efteråt.

Själv hade jag i flera år en chef som inte var så bra på att hålla ordning på våra arbetsplatsträffar, utan folk pratade i mun på varandra konstant. Då kunde jag aldrig boka in aktiviteter på helger där det varit apt tidigare under veckan. Jag behövde sitta hemma i lugn och ro och ladda batterierna. 

• Anonym (f)

Du hade kroppen medvetet eller omedvetet på helspänn hela dagen, nya saker, löste problem, MYCKET INTRYCK. Inte ett dugg konstigt. Diagnoser eller inte.

• Jårdi

För mig brukar det hjälpa om jag kan gå undan en lite stund och vara för mig själv. Jag brukar försöka göra det på min lunch till exempel. 

• FruTe

Det är normalt! Jag är introvert men kan absolut trivas och ha trevligt i ett socialt sammanhang, men efteråt blir jag helt slut och behöver vila. minst en dag, men ofta betydligt längre. Vi är alla olika, men det är verkligen inget konstigt.

• Anonym (Process)

Jag blir helt slut av flera olika saker och det ingår i att vara människa. Särskilt en konferens hade jag blivit trött av, utifrån att det både är nu miljö, intensivt och inte naturlig återhämtning.

Förutsättningen för att orka är att inte ständigt tro att livet bara handlar om tid, utan också om energi och att man behöver återhämtning.

Svar på tråden Var blir jag så extremt trött efter sociala tillställningar?