• Anonym (Trött)

Ögoninflammation? Allergi? Annat?

Om någon orkar läsa:

Jag blir inte klok på vad jag har drabbats av. 
    För några månader sedan fick jag problem med sveda i vänster öga. Jag upplevde också ökat problem med samsyn men framförallt blev jag oerhört trött av att använda vänster öga. Upplevde också ljuskänslighet. 

För drygt tre veckor sedan vaknade jag med igenklistrade ögan. Jag hade precis haft en halsinfektion och tog för givet att det var en ögoninflammation. Jag hade också nya röda kärl i ögat. Det blev ganska fort bättre men släppte inte helt. Några dagar senare fick min nio månader gamla bebis också ögoninflammation som var lindrig men höll i sig i nästan två veckor. Jag fick mycket mer problem efter en vecka och ytterligare bevsör efyer två veckor med sveda, känsla av grus och selret. Efter två veckor fick dock resten av familjen ögoninflammation men det gick över inom några dagar. 
    Jag sökte då till en privat ögonläkare. Han gjorde ett break up test som var på fyra sekunder vilekr ska vara lågt. Han sa att det vat svullna nedre ögonlock med folliklar och att det var torrhetsdefekter på hornhinnan. Hans bedömning vat att det var allergi och kag fick kortinispn med antibiotika ocj antoallergidropar. Jag har ni tagit dessa droppar under en vecka men tuvler bara att det blir sämre. Jag har inga andra allergier och ingen kraftig klåda varför jag undrar om det verkligen är allergi.

• Svar på tråden Ögoninflammation? Allergi? Annat?
  • Anonym (Trött)

Ursäkta stavningen, kunde inte se texten när jag skrev den

• Anonym (Trött)

Ingen som har någon tanke?

• Anonym (Gluten?)

Hej!

Jag hade liknande symtom och problem som kom och gick. Sveda i ögonen, torra med klåda ibland, rinnande ibland. Otroligt tröttsamt. googlade runt och hamnade på en sida som föreslog att det kunde vara glutenintolerans, sagt och gjort så testade jag att utesluta gluten. De svidande ögonen var ett minne blott bara efter en vecka eller två, nu över ett år senare finns det desto fler hälsofördelar med att avstå från gluten och jag är hemskt glad för att jag provade 🙂 
    Hittar du ingen annan bot eller bättring TS, så prova en månad. Det gör i alla fall ingen skada. Lycka till och jag hoppas att du bättrar på dig och ögonen!

• Anonym (Trött)
    Anonym (Gluten?) skrev 2024-05-25 14:08:57 följande:

Hej!

Jag hade liknande symtom och problem som kom och gick. Sveda i ögonen, torra med klåda ibland, rinnande ibland. Otroligt tröttsamt. googlade runt och hamnade på en sida som föreslog att det kunde vara glutenintolerans, sagt och gjort så testade jag att utesluta gluten. De svidande ögonen var ett minne blott bara efter en vecka eller två, nu över ett år senare finns det desto fler hälsofördelar med att avstå från gluten och jag är hemskt glad för att jag provade 🙂 
    Hittar du ingen annan bot eller bättring TS, så prova en månad. Det gör i alla fall ingen skada. Lycka till och jag hoppas att du bättrar på dig och ögonen!

Tack för ditt tips! Hade du inga andra besvär av gluten? Börjar ge upp tron på att det här ska bli bättre
  • Elin pelin

Jag har ingen tanke på rak arm annat än att allergier kommer i båda ögonen så det låter det inte som.
    Kortison brukar mildra de flesta besvär men har man otur blossar det upp när man slutar med kortisonet. 
    Läkaren sade att det fanns symptom på torra ögon med "torrhetsdefekter på cornea" och dessa gör ofta att man blir ljuskänslig.
    Har du börjat med någon medicin som kan påverka?

• Aniiee
    Elin pelin skrev 2024-05-25 17:13:51 följande:

Jag har ingen tanke på rak arm annat än att allergier kommer i båda ögonen så det låter det inte som

Inte nödvändigtvis. Mitt vänstra öga påverkas alltid mer än mitt högra under pollensäsongen. Så TS kan got slösa en tjuga på lite loratadin och se om det blir bättre. 
    It is the season of the spirit, the message, if we hear it, is "make it last all year"
  • Anonym (Trött)
    Elin pelin skrev 2024-05-25 17:13:51 följande:

Jag har ingen tanke på rak arm annat än att allergier kommer i båda ögonen så det låter det inte som.
    Kortison brukar mildra de flesta besvär men har man otur blossar det upp när man slutar med kortisonet. 
    Läkaren sade att det fanns symptom på torra ögon med "torrhetsdefekter på cornea" och dessa gör ofta att man blir ljuskänslig.
    Har du börjat med någon medicin som kan påverka?

Ber om ursäkt för otydlighet. Jag har besvär med båda men det är värre. Läkaren sa att det var fler torrhetsdefekter i vänster och mer svullen konjunktiva men att det annars var liknande bild i höger. Jag har tagit kortison i två dagar nu men upplever ingen skillnad tyvärr. 
    Ingen ny medicin 
  • Anonym (Trött)
    Aniiee skrev 2024-05-25 17:35:07 följande:
    Inte nödvändigtvis. Mitt vänstra öga påverkas alltid mer än mitt högra under pollensäsongen. Så TS kan got slösa en tjuga på lite loratadin och se om det blir bättre. 
    Vi har hemma så testar ta en ikväll!
  • Elin pelin

Ah, då kan det ju vara allergi i alla fall. Testa receptfria mediciner, men enligt 1177 behöver medicinen ett par veckor för att verka. Hoppas verkligen att det löser sig snart!

Anonym (Trött) skrev 2024-05-25 17:52:34 följande:
    Ber om ursäkt för otydlighet. Jag har besvär med båda men det är värre. Läkaren sa att det var fler torrhetsdefekter i vänster och mer svullen konjunktiva men att det annars var liknande bild i höger. Jag har tagit kortison i två dagar nu men upplever ingen skillnad tyvärr. 
    Ingen ny medicin 
  • Anonym (Trött)
    Elin pelin skrev 2024-05-25 19:13:59 följande:

Ah, då kan det ju vara allergi i alla fall. Testa receptfria mediciner, men enligt 1177 behöver medicinen ett par veckor för att verka. Hoppas verkligen att det löser sig snart!

Okej vad bra att veta. Har trott att det i så fall ska hjälpa direkt. 
  • Aniiee
    Anonym (Trött) skrev 2024-05-25 19:18:37 följande:
    Okej vad bra att veta. Har trott att det i så fall ska hjälpa direkt. 
    Det hjälper direktom det är allergier. Eller, efter ca20-60 minuter. Men effekten blir bättre om man tar varje dag i ca 2"veckor. Men självklart hjälper den direkt. 
    It is the season of the spirit, the message, if we hear it, is "make it last all year"
  • Anonym (Trött)

Tog för cirka två timmar sedan. Skulle inte säga att det är någon stor effekt i alla fall. Tänker ni att det takar nor allergi? 

Svar på tråden Ögoninflammation? Allergi? Annat?