• Anonym (Hjälp)

Värme känslighet som bara blir värre

Alltså finns det någon åkomma som gör att man blir värmekänslig?

Har blivit värre och värre varje år, är nu några år över de 40 och är jag bara ute en tid i sol nu så blir jag yr, illamående och kräks av värmen. 

Som ung kunde jag ligga och sola ute. För 10 år sen iaf bara ute i sol. Nu är det såhär.

Vad sjutton kan detta bero på? Är det 25 grader eller mer tar jag mig knappt ut numer.

• Svar på tråden Värme känslighet som bara blir värre
  • vallakra

Jag är visserligen äldre än du men känner igen mig i det du skriver. Jag far också fysiskt illa av värme och sommaren är numera en plåga. Jag drabbas också av svår huvudvärk av sol och värme.

Jag var nog i 42-årsåldern när jag började märka att värmen blev jobbigare att orka med.

Med tiden har jag börjat ana att det kan ha med klimakteriet att göra. Jag har inte de typiska vallningarna och därför kopplade jag det inte till klimakteriet först men nu är jag ganska övertygad att det har med det att göra.

Som sagt, inga vallningar. Det är mera som att "kylaggregatet" är trasigt. Har min kropp väl kommit upp i temperatur så klarar den inte att sänka den igen utan måste ha hjälp.

Några saker som har hjälpt mig:

till att börja med, vistas inte utomhus när det är som varmast om det går att undvika.

drick mycket och glöm inte att ersätta salterna du förlorar när du svettas

om det är möjligt, gör som i sydligare länder och vila när det är som varmast och utför nödvändiga sysslor sent på kvällen/ tidigt på morgonen

bor du i villa? har du pool? om inte, skaffa det. En billig ovanjordspool må vara ful men för mig har det varit räddningen många gånger.

takfläktar är också fula men det får det vara värt.

vetekuddar som förvaras i frysen hjälper både mot huvudvärk och när kroppen kokar. Jag har en hel låda i frysen med bara "kalla kuddar" så att jag alltid har flera kalla när jag blir panik-varm.

ät ingen varm mat 

drick inget varmt, iskallt är det som gäller

är det så att du måste vistas ute i värmen eller det blir helt olidligt även inne så vill jag tipsa om kylväst och keps, lite dyrt men helt klart värt det.

Hoppas att detta ska kunna hjälpa dig lite och att sommaren blir sval och regnigCool

• Anonym (B)
    vallakra skrev 2024-05-25 20:54:36 följande:

Jag är visserligen äldre än du men känner igen mig i det du skriver. Jag far också fysiskt illa av värme och sommaren är numera en plåga. Jag drabbas också av svår huvudvärk av sol och värme.

Jag var nog i 42-årsåldern när jag började märka att värmen blev jobbigare att orka med.

Med tiden har jag börjat ana att det kan ha med klimakteriet att göra. Jag har inte de typiska vallningarna och därför kopplade jag det inte till klimakteriet först men nu är jag ganska övertygad att det har med det att göra.

Som sagt, inga vallningar. Det är mera som att "kylaggregatet" är trasigt. Har min kropp väl kommit upp i temperatur så klarar den inte att sänka den igen utan måste ha hjälp.

Några saker som har hjälpt mig:

till att börja med, vistas inte utomhus när det är som varmast om det går att undvika.

drick mycket och glöm inte att ersätta salterna du förlorar när du svettas

om det är möjligt, gör som i sydligare länder och vila när det är som varmast och utför nödvändiga sysslor sent på kvällen/ tidigt på morgonen

bor du i villa? har du pool? om inte, skaffa det. En billig ovanjordspool må vara ful men för mig har det varit räddningen många gånger.

takfläktar är också fula men det får det vara värt.

vetekuddar som förvaras i frysen hjälper både mot huvudvärk och när kroppen kokar. Jag har en hel låda i frysen med bara "kalla kuddar" så att jag alltid har flera kalla när jag blir panik-varm.

ät ingen varm mat 

drick inget varmt, iskallt är det som gäller

är det så att du måste vistas ute i värmen eller det blir helt olidligt även inne så vill jag tipsa om kylväst och keps, lite dyrt men helt klart värt det.

Hoppas att detta ska kunna hjälpa dig lite och att sommaren blir sval och regnig // Cool

Ville bara säga att det där var jättebra tips, mycket som jag inte tänkt på. Tack ❤️
    vi har köpt en kyldyna som är till för hundar egentligen, vi har den under madrassen för att det ska bli lite svalare. 
  • Anonym (G)

Lider av samma problem..

• vallakra
    Anonym (B) skrev 2024-05-25 21:23:17 följande:
    Ville bara säga att det där var jättebra tips, mycket som jag inte tänkt på. Tack ❤️
    vi har köpt en kyldyna som är till för hundar egentligen, vi har den under madrassen för att det ska bli lite svalare. 
    En sådan har vi funderat på, hur tycker ni att den fungerar?

Ett tips till: om jag är iväg och inte har tillgång till mina vanliga knep brukar jag hålla händer och handleder under rinnande iskallt vatten tills det nästan värker i dem. Det sänker temperaturen en stund.

Det kan också hjälpa att tappa upp kallt vatten i handfatet och sänka ner hela underarmarna en stund.
  • Fröken I

40 års åldern och har väldigt svårt att hantera värmen nu mer. Tror som tidigare skrivit att det har med klimakteriet (förklimakteriet) att göra. 
    Men tänkte också på det du skrev med yrsel och illamående; Jag har migrän med aura och den triggad ofta av värme och solljus. Får botox för att slippa den sommartid. Min migrän är inte alltid huvudvärk utan kan också bestå av endast auran, vilket gör mig illamående och yr. Kanske värt att kolla upp det? 

• Anonym (Hot!)

Kyldyna för hund tycker inte jag funkade. Funderade på att lägga den i kylen men vågade inte lägga eller sätta mig på den sedan då jag så lätt får urinvägsinfektion.

Mitt tips är kylklampar, jag brukar ha en instucken  i linningen men se upp för köldskador. Jag lindar in den i trikå eller frotté.

Denna är min favorit eftersom den är mjuk:

www.apotekhjartat.se/produkt/nexcare-coldhot-geldyna-classic-26-x-11-cm/?

• Anonym (Hjälp)
    Fröken I skrev 2024-05-26 13:16:15 följande:

40 års åldern och har väldigt svårt att hantera värmen nu mer. Tror som tidigare skrivit att det har med klimakteriet (förklimakteriet) att göra. 
    Men tänkte också på det du skrev med yrsel och illamående; Jag har migrän med aura och den triggad ofta av värme och solljus. Får botox för att slippa den sommartid. Min migrän är inte alltid huvudvärk utan kan också bestå av endast auran, vilket gör mig illamående och yr. Kanske värt att kolla upp det? 

Jag har också ögonmigrän (och vanlig) som triggas av värme, sol och ansträngning. Får den dock bara 1-2 ggr per år så rätt mild i antal gånger.

Ang förklimakteriet vete fasen, har ju haft detta stegrande sen jag var runt 30 så det är ett episkt långt sådant isf. Mer att kroppen allmänt verkar tåla värme och sol sämre ju äldre den blir.
  • Aniiee

De tre vanligaste orsakerna till att värmekänslighet blir värre är (för)klimakteriet, (pre)diabetes och problem med sköldkörteln, har jag fått förklarat. Jag har dock alltid varit värmekänslig.

Mitt bästa tips för att klara värmen är faktisk att blöta ner håret. Och om du inte vill ha sjöblöty här med jämna mellanrum så blöt en handduk och lägg på huvudet. Det låter inte men hjälper bra. Skölja handlederna i kallt vatten hjälper också bra. En blomspruta som du kan väta ansikte, handleder och hår med. 

Annars, heltäckande, ljusa, luftiga kläder är bättre än shorts och t-shirt eller mer naket. Vind gör mycket, dök dig till vattendrag, hav och sjö för fläktning. Stäng fönster och dörrar på dagen och ha öppet på natten. Jag brukar kolla nästa dags temperaturer och ställa en klocka vid timmen då det beräknas bli varmare än 22 grader och sen ett då det beräknas bli svalare. Men om du har rejält korsdrag så kan det vara bättre. Om du nu inte har lyxen att ha AC, förstås, då kan det ju vara värt några tior att använda den. Undvik att behöva laga mat aktivt vid spisen. Det kan till och med vara värt att stå ut ett par timmar en dag för att slippa i 5 dagar. Gör nnågra "köttbitar" (jag har själv just fixat ett lass köttbullar, ett lass kycklingdelar, en rostbiff och en laxsida) som kan ätas kalla med kalla tillbehör som en enkel sallad, potatissallad, osv.

Japp. Maj-Augusti suger. Särskilt om det inte regnar. 

It is the season of the spirit, the message, if we hear it, is "make it last all year"
  • vallakra
    Fröken I skrev 2024-05-26 13:16:15 följande:

Jag funderar ibland på om min huvudvärk kan vara migrän. Har haft återkommande huvudvärk så länge jag kan minnas, i alla fall sedan tonåren.

Blir yr, illamående och det liksom blixtrar för ögonen. Det är återkommande över året men är värst på sommaren.

Du skriver att du behandlas med botox, hur går det till? (Av ren nyfikenhet)
  • Fröken I

Låter som att du kan ha migrän, men du ska såklart söka för det så du får en diagnos. Jag har betalat det privat eftersom en jag känner fick det genom vården här och hon såg förskräcklig ut. Så jag går och får sprutor varje senvår mellan ögonbrynen och i pannan helt enkelt :) 
    Innan jag började med det mådde jag illa och hade synproblem fler dagar än jag hade bra dagar när det var soligt och varmt. 
    Tycker som sagt verkligen du ska kolla upp din huvudvärk hos läkare! Migrän är vidrigt 

vallakra skrev 2024-05-26 17:29:22 följande:
    Jag funderar ibland på om min huvudvärk kan vara migrän. Har haft återkommande huvudvärk så länge jag kan minnas, i alla fall sedan tonåren.

Blir yr, illamående och det liksom blixtrar för ögonen. Det är återkommande över året men är värst på sommaren.

Du skriver att du behandlas med botox, hur går det till? (Av ren nyfikenhet)
  • Anonym (Hjälp)
    Fröken I skrev 2024-05-26 17:48:40 följande:

Låter som att du kan ha migrän, men du ska såklart söka för det så du får en diagnos. Jag har betalat det privat eftersom en jag känner fick det genom vården här och hon såg förskräcklig ut. Så jag går och får sprutor varje senvår mellan ögonbrynen och i pannan helt enkelt :) 
    Innan jag började med det mådde jag illa och hade synproblem fler dagar än jag hade bra dagar när det var soligt och varmt. 
    Tycker som sagt verkligen du ska kolla upp din huvudvärk hos läkare! Migrän är vidrigt 

Jo jag vet att jag har migrän ibland. Men den är ju reaktionen på värme liksom, jag blir ju väldigt VARM med, vilket är grundproblemet.
  • Anonym (Anna)

Har du andra symtom? Värk eller annat från nervsystemet? 
    Värmekänslig kan man bli av en infektion som tex borrelia.

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (Anna) skrev 2024-05-27 07:54:33 följande:

Har du andra symtom? Värk eller annat från nervsystemet? 
    Värmekänslig kan man bli av en infektion som tex borrelia.

Nope. Bara värmekänsligheten som ökat.
Svar på tråden Värme känslighet som bara blir värre