De tre vanligaste orsakerna till att värmekänslighet blir värre är (för)klimakteriet, (pre)diabetes och problem med sköldkörteln, har jag fått förklarat. Jag har dock alltid varit värmekänslig.
Mitt bästa tips för att klara värmen är faktisk att blöta ner håret. Och om du inte vill ha sjöblöty här med jämna mellanrum så blöt en handduk och lägg på huvudet. Det låter inte men hjälper bra. Skölja handlederna i kallt vatten hjälper också bra. En blomspruta som du kan väta ansikte, handleder och hår med.
Annars, heltäckande, ljusa, luftiga kläder är bättre än shorts och t-shirt eller mer naket. Vind gör mycket, dök dig till vattendrag, hav och sjö för fläktning. Stäng fönster och dörrar på dagen och ha öppet på natten. Jag brukar kolla nästa dags temperaturer och ställa en klocka vid timmen då det beräknas bli varmare än 22 grader och sen ett då det beräknas bli svalare. Men om du har rejält korsdrag så kan det vara bättre. Om du nu inte har lyxen att ha AC, förstås, då kan det ju vara värt några tior att använda den. Undvik att behöva laga mat aktivt vid spisen. Det kan till och med vara värt att stå ut ett par timmar en dag för att slippa i 5 dagar. Gör nnågra "köttbitar" (jag har själv just fixat ett lass köttbullar, ett lass kycklingdelar, en rostbiff och en laxsida) som kan ätas kalla med kalla tillbehör som en enkel sallad, potatissallad, osv.
Japp. Maj-Augusti suger. Särskilt om det inte regnar.