• Anonym (Hur)

Hur klä sig på dop utan klädkod?

Vi ska på dop. det står ingen klädkod i inbjudan. Som tjej är det enkelt att ha en finare klänning/kjol tex. Hur klär sig en man  när det inte står någon klädkod i inbjudan? Jag har mest bara varit på dop inom släkten tidigare. Nu är det en vän som jag inte är jättenära med som bjudit till dopet och jag har ingen aning om hur hennes familj/andra vänner eventuellt skulle kunna klä sig på dop, om de är kostympersoner eller inte tex. 

• Svar på tråden Hur klä sig på dop utan klädkod?
  • Fjäril kär

Dop är inte längre så högtidligt och eftersom det inte finns klädkod så tolkar jag det som valfritt och då klär man väl sig snäppet bättre än vardag. Jeans och skjorta går fint eller chinos, skjorta och kavaj.  

• Anonym (Hur)
    Fjäril kär skrev 2024-05-26 19:44:15 följande:

Dop är inte längre så högtidligt och eftersom det inte finns klädkod så tolkar jag det som valfritt och då klär man väl sig snäppet bättre än vardag. Jeans och skjorta går fint eller chinos, skjorta och kavaj.  

Ja så borde det väl vara. Finns kanske de som kommer ha kostym och även de som kommer i tex chinos, skjorta och kavaj. 

Sist jag var på dop hade min syster och sambo inte skrivit någon klädkod heller. De skickade inte ut formella inbjudningar heller (till dopet vi ska på nu har vi dock fått inbjudan redan i vintras) men alla män/killar hade kostym utom min sambo som kom i chinos och skjorta. Tycker det är skönt om det finns en klädkod, hade åtminstone kunnat stå sommarfin eller finklädd eller någonting. kanske tänker man att klädseln på dop är underförstådd. trist för min sambo att vara underklädd om alla andra har kostym eller att vara överklädd om ingen har kostym. 

• Anonym (Sällan klädkod)

Jag har nog aldrig varit på dop med klädkod. 

Det är underförstått att man klär upp sig lite grand. Man kommer liksom inte i sina säckiga joggingbyxor med gällivare häng. 

Sommarfint fungerar bra på sommaren. Oftas har väl närmre släkten haft kostym på de dop jag varit på samt mina egna barns dop. Annars skjorta och snyggbyxor för män, ofta klänning för kvinnor, men även finare tunikor och finbyxor har varit gångbart. 

Det vill säga - ta det ni tycker är fint. Ingen är underklädd på ett dop. 

Vill man klä sig utan att bry sig om klädkoder så finns det en klädsel som toppar allt inkl smokingklädsel om en sådan inbjudan skulle dyka upp någon gång och det är folkdräkt. Den har rank 1 i all högtidsklädsel oavsett klädkod. Så är man osäker på klädkoder så är man alltid rätt med folkdräkt. Sedan kanske man inte är en person som uppskattar folkdräkt, så då kanske man inte ska ha det ändå. Utan bara klä sig rent och snyggt och fint som en middag på stan med goda vänner. 

• Anonym (S)

Du behöver ingen slips iaf.

Svar på tråden Hur klä sig på dop utan klädkod?