• Anonym (Korr)

Vad betyder "korra"?

I kontexten "att korra en text", vad exakt betyder det? Betyder det att personen som gör det 

1. läser texten och markerar alla fel
    2. läser texten, markerar alla fel samt ger en förklaring
    3. läser texten och rättar alla fel (alltså ändrar i dokumentet) med spårning
    4. läser texten och rättar alla fel med spårning samt ger förklaringar...

eller ytterligare nåt annat?

Du som är snäll nog att upplysa mig får gärna även tala om hur du vet (t.ex. om du jobbar i branschen).

Tacksåmucksi!
  • Svar på tråden Vad betyder "korra"?
  • Anonym (Abc)

Det betyder väl korrekturläsa och innebär att man letar fel samt kommer med förslag på förbättringar rent allmänt.

• Anonym (Suiten)
    Anonym (Abc) skrev 2024-05-27 01:24:22 följande:

Det betyder väl korrekturläsa och innebär att man letar fel samt kommer med förslag på förbättringar rent allmänt.

Jo, Jag har svårt att tro att det innebär att man ändrar texten. Borde vara upp till författaren. Men jag är inte i branschen heller. Kan betyda "korrekturläsa" "correct" eller "korrigera" skulle jag gissa. Troligen det första, men att någon korrigerat texten baserat på en feltolkning av "korra"
  • Anonym (?)

Korrekturläsa texter gör man väl i många branscher? Kan till exempel vara att man korrigerar språkfel och grammatikfel innan en text går vidare till nästa steg. Vi arbetar mot myndighet och gör ofta så innan dokument lämnas in.

• Anonym (Ing)
    Anonym (?) skrev 2024-05-27 08:03:22 följande:

Korrekturläsa texter gör man väl i många branscher? Kan till exempel vara att man korrigerar språkfel och grammatikfel innan en text går vidare till nästa steg. Vi arbetar mot myndighet och gör ofta så innan dokument lämnas in.

Jobbar inom verkstadsindustrin

När jag ber någon korrekturläsa, corra,  mina texter är jag tydlig med vad jag vill
    Hitta och rätt stavfel,
    är texten begriplig och får jag fram mitt budskap,
    layout eller
    formuleringar
  • Cereal Killer

Det kan betyda precis exakt vad som helst. En gång fick jag tex en debattartikel nedtonad genom att man diskret försökte byta ut de, kanske fem, mest laddade orden.

Ett tips om man ber någon vän eller kollega korrekturläsa är att dra ut texten och ge dem en röd penna. När det gäller sådant som ska publiceras får man jämföra texterna noga innan godkännande.

• Anonym (Korr)

Tack för alla svar! Jo, att det betyder "korrekturläsa" är klart (jag tänkte inte ens på att frågan kunde uppfattas som gällande detta!); det jag undrade var vad korrekturläsning faktiskt innebär - alltså hur långt man drar konsekvenserna av läsandet. Men det är nog som "Cereal Killer" säger: att det kan betyda i princip vad som helst 😊 

Svar på tråden Vad betyder "korra"?