• Anonym (Ts)

Mens trots massor av amning?

När brukar mensen starta egentligen efter förlossning?

Helammade bebis i 6 mån och bebis är nu 9 mån, äter mkt annan mat men ammar fortfarande 4-5 ggr per dag och 2-3 ggr per natt.

Har inte haft mens efter förlossningen men känner nu av tydlig molvärk igen, så antingen är det ÄL-värk eller mensvärk. Men jag har ju fortfarande rätt tätt mellan amningarna, kan kroppen ändå kicka igång ÄL?

Vad är egentligen snittet för när mensen kommer igång igen?

• Svar på tråden Mens trots massor av amning?
  • Anonym (...)

Tror att få tillbaka mensen inom 1 år är standard, men är väldigt olika såklart.

Jag har en snart 9 månader som fortfarande ammar (försöker få honom att sluta, men det är svårt) - mensen lyser med sin frånvaro trots att vi trappat ner amningen aningen.

Första barnet ville inte amma mer efter 5 månader. Fick då min mens 6 månader efter förlossning.

Är 33 år gammal. Hoppas på att mensen snart ska komma för är sugen på en tredje bebis haha!

Är du orolig? Tänker att kroppen nog kommer igång när du slutar amma helt :) Amning är ju trots allt kroppens preventivmedel, väldigt smart sådant evolutionsmässigt!

• Anonym (...)

Tillägg: tänker att du ammar honom rätt mycket nämligen, ungefär så mycket som jag ammar min (och de är ju jämngamla) samt att jag inte heller fått min mens. Mitt barn började också äta mat vid 6 månader men ja, som sagt ingen mens här än!

• Anonym (Normalt)

Det finns de som får tillbaka mensen direkt efter förlossningen, trots att de helammar, och de som måste sluta amma helt för att den ska komma tillbaka. Allt där emellan är normalt.

Min kom tillbaka när jag började trappa ner på amningen vid 7-8 månader, men jag minns inte exakt när. 

Svar på tråden Mens trots massor av amning?