• Anonym (Flossa)

Är det viktigt att flossa?

Läste nån tandläkare som sa att det var en myt att man behövde flossa o att det inte gör nån skillnad om man gör det eller inte, men det känns ju väldigt konstigt... nån som vet o kan förklara?

• Svar på tråden Är det viktigt att flossa?
  • Anonym (Magda)

Jag vet bara vad jag själv har för erfarenhet. Och det är att jag inte haft någon tandköttsinflammation eller behövt skrapa bort tandsten sedan jag började göra ordentligt rent mellan tänderna.

• Anonym (Tsk)

Det är viktigt att flossa för att få bort bakterie beläggningarna mellan tänderna precis som med tändernas övriga ytor. Gör man inte rent ökar risken för karies mellan tänderna, tandköttsinflammation och i värsta fall parodontit dvs tandlossning. 

Det låter väldigt konstigt att en tandläkare skulle påstå att ytorna mellan tänderna spelar mindre roll än övriga tandytorna av någon underlig anledning. 

• Anonym (Flossa)
    Anonym (Tsk) skrev 2024-05-28 18:59:37 följande:

Det låter väldigt konstigt att en tandläkare skulle påstå att ytorna mellan tänderna spelar mindre roll än övriga tandytorna av någon underlig anledning. 

Ja eller hur?? Det var det jag tyckte också...
  • Anonym (Tsk)
    Anonym (Flossa) skrev 2024-05-28 19:02:00 följande:
    Ja eller hur?? Det var det jag tyckte också...
    Enda jag kan tänka mig är att tandläkaren vill skapa fler kariesaktiva parodkunder med ett sånt uttalande. 
  • Anonym (Janne)

Det beror nog på hurdana tänder, saliv, matvanor och borstteknik man har. Jag har aldrig använt tandtråd eller mellanrumsborstar och har inte haft karies på 30 år. Senaste gångerna har jag knappt haft tandsten heller. Men jag vet de som både borstar och tandtrådar och grejar och ändå får problem med tänderna. 

• Anonym (Janne)
    Anonym (Janne) skrev 2024-05-28 19:12:29 följande:

Det beror nog på hurdana tänder, saliv, matvanor och borstteknik man har. Jag har aldrig använt tandtråd eller mellanrumsborstar och har inte haft karies på 30 år. Senaste gångerna har jag knappt haft tandsten heller. Men jag vet de som både borstar och tandtrådar och grejar och ändå får problem med tänderna. 

Och sist kommenterade hon att det var rent och fint. 
  • Anonym (Flossa)
    Anonym (Janne) skrev 2024-05-28 19:12:29 följande:

Ja, det är ju sant. Och kanske ffa hur tätt man har mellan tänderna.
  • Sk007

Det finns forskning som tyder på att tandhälsan inte påverkas positivt av att använda tandtråd. I vissa länder har tandvården därför  ingen rekommendation att använda tandtråd.
    Det kan vara den forskningen tandläkaren ts nämner har läst.

• Anonym (Flossa)
    Sk007 skrev 2024-05-29 20:20:21 följande:

Det finns forskning som tyder på att tandhälsan inte påverkas positivt av att använda tandtråd. I vissa länder har tandvården därför  ingen rekommendation att använda tandtråd.
    Det kan vara den forskningen tandläkaren ts nämner har läst.

Det var det säkert. Men det låter ju minst sagt märkligt...
  • Sk007
    Anonym (Flossa) skrev 2024-05-30 18:09:52 följande:
    Det var det säkert. Men det låter ju minst sagt märkligt...
    Är det så att du själv märker att tandhälsan blir bättre av tandtråd så är det ju bara att flossa på.
    Det kanske inte hjälper med tandtråd för alla, men för dig.
Svar på tråden Är det viktigt att flossa?