• Anonym (Stress)

Vad krävs för att bli sjukskrivenför utbrändhet?

Vad krävs egentligen för att bli sjukskriven för utbrändhet?
    Jag har under MÅNGA år haft ett stressfyllt liv. Ända sedan tonåren. Mina föräldrar separerade och jag fick skaffa eget boende när jag var i tonåren. Jag kunde inte betala hyran och fick skulder till Kronofogden (idag är jag skuld- och betalningsanmärkningsfri) Jag levde sedan i en destruktiv relation tills jag var drygt 20 år där jag också fick ett barn. Pappan var och är missbrukare och jag har uppfostrat barnet på egen hand. Jag började plugga på universitet 100% på distans och jobbade samtidigt extra 80-100% och tog hand om mitt barn. Detta pågick under fyra år. Barnet fick under denna tid en neuropsykiatrisk diagnos och tiden fram till medicinering var otroligt påfrestande. Hen sov inte på kvällarna. Fick utbrott över förändringar, stora som små. Grät varje dag vid lämning på förskolan osv. Det var stress att hinna till jobbet, hinna hem osv. Jag träffade sedan en ny man som hade barn sedan innan och jag tog examen från skolan. Började arbeta inom en branch som var otroligt stressfylld. Mådde dåligt varje dag på jobbet. Mannen har svårigheter med kommunikation och stt kunna viaa känslor. Jag drar hela lasset hemma och har gjort i snart åtta år nu. Alla barn bor hos oss heltid pga brister hos de andra föräldrarna. Blev oplanerat gravid trots preventivmedel och fick ett till barn för ett par år sedan. Sambon ville inte ha barnet och jag förmådde mig inte att göra abort. Mådde dåligt under graviditeten och fick köpa allt själv till barnet. När barnet väl föddes älskade sambon hen. 
    Jag bytte jobb efter föräldraledigheten och trivdes till en början. Dock är det hög personalomsättning och nu några år senare räknas jag till de mer erfarna. Det innebär att jag får göra allt mer komplicerat arbete, jag får introducera alla nya osv. Min arbetsbelastning har blivit så hög att jag inte tagit raster enligt schema senaste två åren. Äter oftast ingen lunch eller lunch på 15 minuter. Jag har inte en paus på hela dagen. Chefen är medveten om detta, men kan inte göra så mycket eftersom det inte finns personal.
    Jobbet har tidigare varit min återhämtning från mitt krävande privatliv. Men senaste tre åren har jag inte haft någon återhämtning alls. Vaknar med hög puls och stressad redan på morgonen. Sen är det full gas utan paus tills jag ska lägga mig på kvällen. Arbetar utan rast, sedan hem laga middag, tvätta, städa, umgås med barnen, skjutsa till aktiviteter osv. Helgerna är att fixa i trädgården, göra något med barnen, storstäda, umgås med släkt och vänner osv. Har aldrig tid för återhämtning där jag kan ta det lungt.

Jag har dragit hela lasset hemma under många, många år. Kan inte prata med min sambo, som inte kan kommunicera. Vi har gått i parterapi vid många tillfällen. Har ett arbete där belastningen är skyhög. Har barn/bonusbarn med olika svårigheter. NPF, ätstörning, självskada osv. Jag har ständig ångest att jag inte räcker till. Nu har jag även börjat få fysiska symptom såsom tandvärk för att jag biter ihop/spänner käkarna pga stress, magkatarr och migrän som återkommer. Är irriterad hela tiden, ljus- & ljudkänslig. 
    Funderar på att sjukskriva mig men undrar om detta är tillräckligt? Hur länge pågår en sjukskrivning? Vad händer under tiden man är sjukskriven?
  • Svar på tråden Vad krävs för att bli sjukskrivenför utbrändhet?
  • Anonym (?)

Vad som kommer hända är att din sambo kommer säga att du som är ledig får fixa allt hemma samt är lat som inte städar, lagar mat, fixar läxor, trädgård mm

• Anonym (?)
    Mer
    Sjukskrivning avgör läkare, gå och prata med företagshäslan eller vårdcentralen. Det handlar mer om hur du mår idag än vad du varit med om även om det påverkar saker som behandling och råd.

Blir du sjukskrivning får du ersättning från fk
  • Anonym (Feltänk)

Varför funderar du på sjukskrivning när det är separation du borde tänka på? Samhället ska väl inte behöva betala för att du flyttat ihop med en oduglig pappa och skaffat för många barn?

• Anonym (H)

Tror faktiskt du behöver börja med en sak - sluta klandra alla andra. 

Du valde att inte göra abort. 
    Du väljer att inte hålla rast - ingen kan tvinga dig att inte hålla rast. 
    Du väljer att stanna med din man. 

Nej du behöver ingen sjukskrivning för det kommer inte göra något bättre. Du behöver förändra ditt liv. 

• Anonym (M)

Börja med att ändra ditt liv. Sök samtalshjälp så du får klarhet i varför du gör så destruktiva val i ditt liv. 

Lämna, sök nytt arbete och gå i terapi. 

• Anonym (gg)

Tror du att du själv kanske har NPF? 

Du går till läkare och förklarar situationen och hur du mår i alla fall. Om du själv tillhör psykiatrin så går du istället dit. Chefen måste sjukanmäla dig då, du kan vara sjukskriven 7 dagar utan intyg. Detta skickas till fk och du gör ansökan där.

Antagligen vill de börja medicinera dig under tiden. 

Har varit i samma situation, men har själv konstaterad ADHD och så även mitt ena barn. Var sjukskriven i 1.5 år. Är nu på en ny arbetsplats sedan tre år och jobbar heltid, men i början behövde jag vila väldigt mycket.

• Agda90
    Anonym (Stress) skrev 2024-05-29 07:49:19 följande:
    Vad krävs för att bli sjukskrivenför utbrändhet?
    Vad krävs egentligen för att bli sjukskriven för utbrändhet?
    Jag har under MÅNGA år haft ett stressfyllt liv. Ända sedan tonåren. Mina föräldrar separerade och jag fick skaffa eget boende när jag var i tonåren. Jag kunde inte betala hyran och fick skulder till Kronofogden (idag är jag skuld- och betalningsanmärkningsfri) Jag levde sedan i en destruktiv relation tills jag var drygt 20 år där jag också fick ett barn. Pappan var och är missbrukare och jag har uppfostrat barnet på egen hand. Jag började plugga på universitet 100% på distans och jobbade samtidigt extra 80-100% och tog hand om mitt barn. Detta pågick under fyra år. Barnet fick under denna tid en neuropsykiatrisk diagnos och tiden fram till medicinering var otroligt påfrestande. Hen sov inte på kvällarna. Fick utbrott över förändringar, stora som små. Grät varje dag vid lämning på förskolan osv. Det var stress att hinna till jobbet, hinna hem osv. Jag träffade sedan en ny man som hade barn sedan innan och jag tog examen från skolan. Började arbeta inom en branch som var otroligt stressfylld. Mådde dåligt varje dag på jobbet. Mannen har svårigheter med kommunikation och stt kunna viaa känslor. Jag drar hela lasset hemma och har gjort i snart åtta år nu. Alla barn bor hos oss heltid pga brister hos de andra föräldrarna. Blev oplanerat gravid trots preventivmedel och fick ett till barn för ett par år sedan. Sambon ville inte ha barnet och jag förmådde mig inte att göra abort. Mådde dåligt under graviditeten och fick köpa allt själv till barnet. När barnet väl föddes älskade sambon hen. 
    Jag bytte jobb efter föräldraledigheten och trivdes till en början. Dock är det hög personalomsättning och nu några år senare räknas jag till de mer erfarna. Det innebär att jag får göra allt mer komplicerat arbete, jag får introducera alla nya osv. Min arbetsbelastning har blivit så hög att jag inte tagit raster enligt schema senaste två åren. Äter oftast ingen lunch eller lunch på 15 minuter. Jag har inte en paus på hela dagen. Chefen är medveten om detta, men kan inte göra så mycket eftersom det inte finns personal.
    Jobbet har tidigare varit min återhämtning från mitt krävande privatliv. Men senaste tre åren har jag inte haft någon återhämtning alls. Vaknar med hög puls och stressad redan på morgonen. Sen är det full gas utan paus tills jag ska lägga mig på kvällen. Arbetar utan rast, sedan hem laga middag, tvätta, städa, umgås med barnen, skjutsa till aktiviteter osv. Helgerna är att fixa i trädgården, göra något med barnen, storstäda, umgås med släkt och vänner osv. Har aldrig tid för återhämtning där jag kan ta det lungt.

Jag har dragit hela lasset hemma under många, många år. Kan inte prata med min sambo, som inte kan kommunicera. Vi har gått i parterapi vid många tillfällen. Har ett arbete där belastningen är skyhög. Har barn/bonusbarn med olika svårigheter. NPF, ätstörning, självskada osv. Jag har ständig ångest att jag inte räcker till. Nu har jag även börjat få fysiska symptom såsom tandvärk för att jag biter ihop/spänner käkarna pga stress, magkatarr och migrän som återkommer. Är irriterad hela tiden, ljus- & ljudkänslig. 
    Funderar på att sjukskriva mig men undrar om detta är tillräckligt? Hur länge pågår en sjukskrivning? Vad händer under tiden man är sjukskriven?
    När det gäller din arbetsmiljö så gå till facket!
    Du har rätt till rast och återhämtning! Din chef har en enorm skyldighet att se till att du får det! 
    Med tanke på att du har flaggat för din chef att din arbetssituation inte är ok och behöver kunna ta de raster du har rätt till och chefen skiter i det så kan det bli följder för chefen. Framförallt om du skulle bli sjukskriven pga arbetet, då kan det bli rättsliga följder för just din chef. 

Skulle du bli sjukskriven, tror du att du kommer att få tid till återhämtning? DIn sambo verkar inte vara så sugen på att ta sitt ansvar. 
    Varför tar DU hand om HANS barn? Han får ta sitt ansvar!

Ska du kunna vara sjukskriven så måste du först lösa problemet med att din sambo så att du får tid och möjlighet att läka
  • Anonym (Nja)

Du är stressad, inte utbränd. Inte än. Men du kanske blir om DU inte gör några förändringar. En sjukskrivning hjälper bara på kort sikt.

Jobbet: Prata med facket och begär samtal med företagshälsovården.
    Hemma: Separera

• Anonym (Essie)

Du skulle säkert kunna bli sjukskriven en kortare period, men skulle det hjälpa?

Om du blir sjukskriven, vad skulle förändras i ditt liv? Om du blir sjukskriven så behöver du ändå förändra tusen saker så att du inte hamnar i stressen igen när sjukskrivningen är slut.

Hemma: om inte din sambo gör något är det väl dags att lämna. En sjukskrivning skulle ju inte hjälpa mot att han inte gör något, du skulle ju bara få fortsätta göra allt. Det tar på krafterna att som ensam vuxen när man egentligen är två att göra allt. Att vara ensamstående innebär också att man får göra allt MEN det är absolut inte samma sak och stess över det. 

Du skulle dessutom ha färre barn att ta hand om och skaffar du lägenhet behöver du inte ägna hela helgen åt trädgården. Sedan, varför har ni en trädgård som måste tas om hand hela tiden om det bara orsakar att det inte blir återhämtning? Ta bort allt utom gräset och skaffa robotgräsklippare om du ändå väljer att stanna.

Jobbet: ingen tackar dig för att du inte tar rast. Ta rast! Gå till chefen och avsäg dig uppgifter som du inte hinner med. Eller byt jobb! Stå på dig. 

Som sagt så även om du sjukskriver dig så måste du förändra en hel massa saker i livet, så du kan ju lika gärna börja förändra dem nu.

• Anonym (Sjukskriven för utmattningssyndrom)

Hej.
    Det beror helt på vilken läkare du får , vilka symtom du har , hur länge du haft dem ,vilken handläggare du får på fk osv.
    Man blir inte sjukskriven lätt idag..
    Det bästa är att kunna jobba för ekonomin, det sociala och ens välmående.
    Du kan sjukskriva dig själv en v och försöka ta tag i det som gör att du mår dåligt som ett första steg.
    Att vara sjukskriven är otroligt tufft och inte en väg ut utan snarare en väg ner.

• SmulanFnulan

Varför drar du dig till män som bevisligen är helt värdelösa? Du behöver en rejäl dos terapi, för du har uppenbarligen ett destruktivt mönster som bara återupprepar sig.

Svar på tråden Vad krävs för att bli sjukskrivenför utbrändhet?