• Knaoon

Kläder förstörda i tvätt

Senaste veckan har kläder blivit alldeles fläckiga när vi kör dem i tvättmaskinen. Har provat all möjlig rengöring men ingenting hjälper. Provat bytt tvätt/sköljmedel m.m. Vi har kommunalt vatten och tvättmaskinen är en Electrolux Sensicare 600 inköpt 2021. Någon som har någon aning om vad man kan göra och framför allt vad det beror på??

• Svar på tråden Kläder förstörda i tvätt
  • Anonym (Jolie)

Ni har råkat köra med en bläckpenna i maskinen som snirklat sig fast någonstans.
    Har varit med om exakt samma sak.

• Anonym (Oo)

Något i maskinen som gått sönder? 

Rengjort den ordentligt, det kanske ligger en penna eller något i gummilisten? 

• Anonym (Klara)

Legat en kulspetspenna i någon ficka? 

• Anonym (?)

Håller med, ser onekligen ut som bläck eller tuschpenna.
    Risken är väl att bästa sättet att få bort detta är med sax.

• BuoBä

Har någon av er nyligen bytt deodorant eller använt någon kräm mot acne? Det kan ge fläckar när det reagerar med tvättmedel, men de här ser ärligt talat lite för mörka ut för det. 
    Det händer också att vattnet i ledningarna får fel halter av mineraler, som kan ge fläckar men de brukar också vara mer diffusa. 

• Knaoon

Har letat igenom gummilist och trumma och finns ingen penna eller något som ligger där. Efter första gången det blev fläckar har jag kört 3st rengöringar med tabletter samt 1 gång med rengöringsmedel för tvättmaskiner samt en tom maskin på 90 grader men det blir bara värre .

• Anonym (Oo)
    Knaoon skrev 2024-05-29 21:11:43 följande:

Har letat igenom gummilist och trumma och finns ingen penna eller något som ligger där. Efter första gången det blev fläckar har jag kört 3st rengöringar med tabletter samt 1 gång med rengöringsmedel för tvättmaskiner samt en tom maskin på 90 grader men det blir bara värre .

Har du öppnat luckan längst ner och tömt och sett om det ligger något där?
  • Knaoon
    Anonym (Oo) skrev 2024-05-29 21:28:38 följande:
    Har du öppnat luckan längst ner och tömt och sett om det ligger något där?
    Om du tänker på filtret så har jag skruvat ut och sköljt av det. Finns ingenting inne där som syns iallfall 😐
  • Anonym (?)

Nåja - tvätten är förstörd i alla fall. Bara att acceptera.

• Anonym (Klara)
    Knaoon skrev 2024-05-29 21:11:43 följande:

Vad skumt! 

Blir det fläckar fortfarande? 

Har du plockat ut den runda trumman som tvätten ligger i och kollat under den? Där kan det hamna saker (en reparatör hittade vår försvunna nagelsax). 

• Anonym (Klara)
    Anonym (?) skrev 2024-05-29 22:03:50 följande:

Nåja - tvätten är förstörd i alla fall. Bara att acceptera.

Ja. Trist.

Tröjan tror jag iofs hade kunnat säljas med det där mönstret. Med rätt byxor till kommer folk tro att det ska vara så!  

Svar på tråden Kläder förstörda i tvätt