Måste jag ge honom presenten ?
Mitt barns bio pappa har skickat en mobil till honom. Han har redan en som han kan spela på hemma.
Måste jag ge honom gåvor från bio pappa? Kan jag sälja den istället?
Mitt barns bio pappa har skickat en mobil till honom. Han har redan en som han kan spela på hemma.
Det är klart du måste ge presenten! Du får inte sälja din sons saker och han bör få veta att hans pappa ger honom något.
Du och sonen kan ju sedan diskutera vilken av mobilerna som skall säljas eftersom man inte behöver två.
Pengarna är då din sons.
Ja, du ska ge den till ditt barn annars gör du dig skyldig till stöld. Om du tycker att det är en olämplig present så prata med pappan. Han kanske kan byta den mot något annat.
Missade att skriva att barnet är 6 år.
Missade att skriva att barnet är 6 år.
Träffar barnet sin pappa? Om de har kontakt så bör du ge barnet mobilen, men du kan ju begränsa tiden barnet använder den.
Om han aldrig träffar sin pappa och de inte har någon kontakt så kan du sälja den men pengarna är då din sons. Så antingen att du sparar pengarna eller köper en bättre lämpad present för dem och säger till sonen att presenten är från hans pappa. Blir det pengar för mobilen berättar du det för sonen också, att han fått pengar av pappa som du sparar åt honom.
Ingår simkort och tänker pappan stå för abonnemanget? Jag vet ett barn med separerade föräldrar som fick mobil med simkort så tidigt för att kunna hålla kontakt med föräldrarna utan att behöva be om att få låna en mobil. Det här barnet bodde mest hos mamma och mobilen gav möjlighet att ha en tätare kontakt med pappan och en egen kontakt som inte mamman var delaktig i. De kunde sms:a godnatt och sådär.
Desto större skäl att ge mobilen till barnet. Ta inte ifrån barnet de enstaka kontaktförsök som finns.
Självklart ska du ge ditt barn mobilen, särskilt om han sällan får presenter från pappa. Det är sånt man kommer ihåg när man växer upp.
Det är ju inte din telefon och det är inte din sons fel att ni har dålig ekonomi.