• Anonym (ts)

Spotting innan mens, problem?

Hej!
    Jag är en kvinna som fyller 39 i år. Har alltid haft lätt att bli gravid, och en regelbunden menscykel.
    Problemet är att jag efter senaste barnet (1,5år gammal) har lätt sportinfluerad 3-5 dagar innan mens: Inget blod flöde, men lite smått i flytningen. Allt jag läser är att det kan bero på lågt progesteron, som kan göra det svårt att bli gravid:
    Har varit hos gyn och allt såg bra ut, och hon sa inte så mycket om spottingen. Vi skall eventuellt försöka på ett syskon i höst, och känner stress
    över detta? 
    Nån med erfarenhet av spotting? Är det vanligt? 

• Svar på tråden Spotting innan mens, problem?
  • Anonym (ts)

oj nej, ordboken gjorde sit. skall stå spotting, inte sportinfluerad 😂

• Anonym (Mamma mu)

Som du skriver kan spottings bero på lågt progesteron, vilket i sin tur oftast betyder klen ägglossning vilket inte är vad man vill ha om man vill bli gravid. Tyvärr är ju åldern emot oss kvinnor som närmar oss 40, det är ju precis i den här åldern förklimakteriet drar igång och kan börja rubba våra cykler osv. 

Samtidigt så tänker jag att det ju är superbra att du ändå har regelbunden cykel, varit hos gyn som inte ser några problem osv. Lämnade du prover? Blodprover kan ju tala om hur hormonerna är. 

Och många blir gravida utan problem trots spottings och du kan ju absolut vara tillhöra den kategorin 😊

• Anonym (ts)
    Anonym (Mamma mu) skrev 2024-05-31 14:52:59 följande:

Som du skriver kan spottings bero på lågt progesteron, vilket i sin tur oftast betyder klen ägglossning vilket inte är vad man vill ha om man vill bli gravid. Tyvärr är ju åldern emot oss kvinnor som närmar oss 40, det är ju precis i den här åldern förklimakteriet drar igång och kan börja rubba våra cykler osv. 

Samtidigt så tänker jag att det ju är superbra att du ändå har regelbunden cykel, varit hos gyn som inte ser några problem osv. Lämnade du prover? Blodprover kan ju tala om hur hormonerna är. 

Och många blir gravida utan problem trots spottings och du kan ju absolut vara tillhöra den kategorin 😊

Jag har väldigt tydliga äl symptom, samt positiv äl test osv. Svårt att tro att det skulle bero på svag äl även om jag läst dylikt? Nej tog inga prover, eftersom gyn tyckte det inte behövdes. 

Vet du vad annat det kan bero på? spottingen började direkt när mensen kom igång efter förra fl, inte haft det innan? Det är nu ett halvår sedan jag slutade amma?
    Jag har noija mycket över åldern.. Men om jag förstått det rätt, så sjunker fertiliteten sakta men säkert,
    men inte liksom plötsligt jätte fort😅

• Anonym (Trebarnsmamman)

Är väl högst individuellt hur snabbt fertiliteten sjunker. Även hur kroppen och cykeln är, vet en kvinna som var 37, helt vanlig cykel som hon alltid haft? Men hon blev aldrig gravid - de ville ha ett till barn - hon kollade upp sig och det var något värde som var så dåligt att dom la ner.

Egentligen är det väl bara att testa, varför ska ni vänta till i höst? Går det så går det, men att vänta i den åldern förstår jag inte riktigt hur man motiverar.

• Anonym (ts)
    Anonym (Trebarnsmamman) skrev 2024-06-01 10:10:43 följande:

Är väl högst individuellt hur snabbt fertiliteten sjunker. Även hur kroppen och cykeln är, vet en kvinna som var 37, helt vanlig cykel som hon alltid haft? Men hon blev aldrig gravid - de ville ha ett till barn - hon kollade upp sig och det var något värde som var så dåligt att dom la ner.

Egentligen är det väl bara att testa, varför ska ni vänta till i höst? Går det så går det, men att vänta i den åldern förstår jag inte riktigt hur man motiverar.

Jag är inte den som vill vänta? Min man har letat nytt jobb, och vill först få det avklarat. ( han tänker olika en jag här tyvärr). 
    Anonym (ts) skrev 2024-06-01 11:17:05 följande:
    Jag är inte den som vill vänta? Min man har letat nytt jobb, och vill först få det avklarat. ( han tänker olika en jag här tyvärr). 
    Jaha, ok. Försörjning är viktigt förstås.
  • Anonym (ts)
    Anonym (Trebarnsmamman) skrev 2024-06-01 11:49:29 följande:
    Jaha, ok. Försörjning är viktigt förstås.
    Ja allt är inte så svartvitt. Han är förstagångs förälder, så syskon kändes inte aktuellt genast för han? Man vill ju liksom inte heller tvinga nån till barn. Men ja, får väl uppsöka gyn för att få ordning på spottingen, och kolla alla värden om det inte tar sig snabbt sen.
    Anonym (ts) skrev 2024-06-01 12:02:54 följande:
    Ja allt är inte så svartvitt. Han är förstagångs förälder, så syskon kändes inte aktuellt genast för han? Man vill ju liksom inte heller tvinga nån till barn. Men ja, får väl uppsöka gyn för att få ordning på spottingen, och kolla alla värden om det inte tar sig snabbt sen.
    Nej, det är ju ett stort beslut att skaffa ett barn till. Dina spottings behöver ju inte påverka. Men att kolla lite värden kan ju vara bra kanske.
  • Anonym (ts)
    Anonym (Trebarnsmamman) skrev 2024-06-01 14:53:26 följande:
    Nej, det är ju ett stort beslut att skaffa ett barn till. Dina spottings behöver ju inte påverka. Men att kolla lite värden kan ju vara bra kanske.
    Ja det får jag nog göra.
    På gyn  besök i januari hade jag mycket
    äggblåsor och allt såg fint ut? Ångrar att jag ej tog blodprov då?
    Är dyra tester att göra privat,
    men kanske värt det för sinnesro? 
  • Anonym (Popp)

Sådär har jag också haft det och har blivit gravid på första försöker de gånger jag velat bli gravid. 

• Anonym (ts)
    Anonym (Popp) skrev 2024-06-01 15:21:58 följande:

Sådär har jag också haft det och har blivit gravid på första försöker de gånger jag velat bli gravid. 

okej skönt att höra. hur gammal var du då?
  • Anonym (Popp)
    Anonym (ts) skrev 2024-06-01 15:58:01 följande:
    okej skönt att höra. hur gammal var du då?
    33 och 36
  • Anonym (ts)
    Anonym (Popp) skrev 2024-06-01 18:02:25 följande:
    33 och 36
    Har du alltid haft spotting? Jag har inte haft det som yngre? Eller ja, vad vet jag, kanske jag bara lagt märke till det nu när jag analyserar kroppen hela tiden .
  • Anonym (Popp)
    Anonym (ts) skrev 2024-06-01 20:33:53 följande:
    Har du alltid haft spotting? Jag har inte haft det som yngre? Eller ja, vad vet jag, kanske jag bara lagt märke till det nu när jag analyserar kroppen hela tiden .
    Till och från i perioder sedan jag var drygt 20. 
  • Lee1985

Är 38 år och försökt bli gravid sedan 8 månader.. Har regelbunden cykel och testat sambons spermier med hemmstestet 
    swimcount. Blev nyfiken på vad gyn kan göra för test och undersöknigar på mig? Eller menar ni fertilitetsmottagningen?

• Anonym (ts)
    Lee1985 skrev 2024-06-23 23:42:25 följande:

Är 38 år och försökt bli gravid sedan 8 månader.. Har regelbunden cykel och testat sambons spermier med hemmstestet 
    swimcount. Blev nyfiken på vad gyn kan göra för test och undersöknigar på mig? Eller menar ni fertilitetsmottagningen?

Kan kolla ägg reserv iaf. Jag har bokat en tid i juli till gyn , får se vad dom säger.
  • Lee1985
    Anonym (ts) skrev 2024-06-24 13:52:30 följande:
    Kan kolla ägg reserv iaf. Jag har bokat en tid i juli till gyn , får se vad dom säger.
    Kan de även spola äggledarna eller är det bara hos fertilitetsmottagningar de gör sånt? Vet inte varför men känns jobbigt och lite pinsamt att ringa och prata med dem om detta. Kan vara för att jag vill ha en sladdis och läst så mkt negativa kommentater om att skaffa barn sent och är rädd för vad de ska säga.. Har ju redan två stora barn på 11 och 15. Sambon har efter typ 10 år äntligen sagt ja till ett till barn och jag har hela tiden längtat ihjäl mig...
Svar på tråden Spotting innan mens, problem?