• Anonym (Oo)

Känner mannen av pessar?

Funderar på att skaffa pessar då inte hormonella medel fungerar för mig. 

Känner mannen av pessaren tydligt och stör sig på den? 

• Svar på tråden Känner mannen av pessar?
  • Anonym (Q)

Nej mannen känner inte av ett pessar. Däremot en femidom. Kan du inte fundera på en kopparspiral eller ballerina? 

• Virgo

Jag använder pessar och har inte hört att den känns eller är i vägen av min partner. Den är ju jättemjuk och ligger längst in i slidan. 

Jag har Caya-pessar med pessargel och tycker det fungerar bra då jag inte tål hormoner. Kör med kondom när jag är mest fertil. 

• Anonym (C)
    Jag gör som Virgo och använder Caya-pessar med pessargel. Använder det även de dagarna jag kan vara fertil och har ägglossning. Jag har aldrig blivit gravid och är inne på mitt andra pessar nu. Jag kontrollerar noga att det sitter rätt både när jag sätter dit det och efter sex när jag ändå går på toaletten. Min kille har sagt att han känner det ibland men att det inte stör eller gör ont. Det är ju mjukt.
  • Anonym (Oo)

Åh, tack för svar! Då ska jag boka tid för att prova ut en pessar :) 
    Är det krånglig att lära sig att sätta in den? 

• Anonym (Oo)
    Anonym (Q) skrev 2024-05-31 17:02:02 följande:

Nej mannen känner inte av ett pessar. Däremot en femidom. Kan du inte fundera på en kopparspiral eller ballerina? 

ballerine har jag inte hört några erfarenheter om, men ska googla :) Tack! 
  • Virgo
    Anonym (Oo) skrev 2024-05-31 21:18:53 följande:

Åh, tack för svar! Då ska jag boka tid för att prova ut en pessar :) 
    Är det krånglig att lära sig att sätta in den? 

Jag vet inte i vilken kommun du bor i men här i Östergötland fick man inte prova ut pessar hos barnmorskan. Jag hade bara ett möte för att få mer info om hur det är och så fick jag kolla på olika pessar (caya och femcap). Man behöver alltså inte boka en tid utan man köper pessaret + gelen via nätet. 

Jag har använt menskopp i 6 år så för mig var det inte svårt och kändes naturligt att sätta in pessaret. Ett tips är att försöka känna din livmodertapp med ett finger och när pessaret är inne så ska man kunna känna livmodertappen även då. Det som kändes mest läskigt för mig var att få över den över blygdbenet - se bild. Men det är viktigt för att få det på plats. Som någon annan skrev kan man kolla så pessaret sitter på plats efter samlag. 
  • Sk007

Jag brukar alltid känna av spiral men har aldrig kännt av en pessar.
    Men det kan bero på att pessar är rätt ovanligt. 
    Det verkar som att många barnmorskor har dålig koll på det alternativet.

• Anonym (?)

Bara drabbats av för långa trådar på  en spiral - och det gjorde ont så in i helvete.
    Ett mjukt pessar hade ju varit rena drömmen i det läget.....

• Anonym (?)

Träffade sedan en kvinna som redan stängt äggfabriken. Nu även klimakterium och då minskar ju risken, haha . Mindre kust och mer sällan så lär ju inte bli någon "sladdis" den här gången.....

• Anonym (?)

LUST - inte kust förstås!

Svar på tråden Känner mannen av pessar?